6 ECTS credits
170 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1015504ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Wetenschappen en Bio-ingenieurswetensch.
Verantwoordelijke vakgroep
Chemie
Onderwijsteam
Frank De Proft (titularis)
Onderdelen en contacturen
52 contacturen Hoorcollege
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

Theorie

H1 Elementaire Chemie en Chemische Berekeningen
H2 Atoomstructuur en de Tabel van Mendeljev
H3 Ionaire Verbindingen: de elektrostatische binding
H4 Moleculen: de covalente binding
H5 De atoomkern: radioactiviteit en kernchemie
H6 Macroscopische eigenschappen van de materie: aggregatietoestanden en fasenevenwichten
H7 De chemische reactie: evenwicht

Theoretische Oefeningen (Seminaries)

De seminaries omvatten oefeningen over alle hoofdstukken.
 

Studiemateriaal
Cursustekst (Vereist) : Chemie: bouw van de materie en chemische reacties en aanvullingen van chemie, Volume 1, P. Geerlings, F. De Proft, VUB, 2220170001111, 2013
Cursustekst (Vereist) : Chemie: bouw van de materie en chemische reacties en aanvullingen van chemie, Volume 2, P. Geerlings, F. De Proft, VUB, 2220170001135, 2013
Handboek (Aanbevolen) : Chemical Priciples, The Quest for Insight, P.W. Atkins, L.Jones en L. Laverman, 7de, W.H.Freeman and Co,New York, 9781319154196, 2016
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides gebruikt tijdens het hoorcollege, Canvas
Cursustekst (Vereist) : Chemie: bouw van de materie en chemische reacties en aanvullingen van chemie, Volume 3, P. Geerlings, F. De Proft, VUB, 2220170001142, 2013
Bijkomende info

Theorie en Seminaries

Een volledig collegedictaat met inbegrip van seminarieoefeningen (opgaven, numerieke eindresultaten, detailoplossingen van geselecteerde problemen en voor Hoofdstuk 1 (Elementaire Chemie en Chemische Berekeningen) aanwijzingen voor het oplossen) wordt uitgegeven bij de VUB : P. Geerlings: Chemie: Bouw van de Materie en Chemische Reacties I en II en Aanvullingen van Chemie (Volume 1 en 2) (5e editie). In dit werk kunnen verdere referenties gevonden worden.

Een basisreferentie is:
P.W. Atkins, L. Jones en L. Laverman : "Chemical Priciples.The Quest for Insight" Sixth Edition, W.H. Freeman and Co,New York, 2013.

De handouts van de slides gebruikt tijdens het hoorcollege  zijn elektronisch voorhanden via Canvas.

Leerresultaten

Algemene competenties

Doelstellingen

Deze curus heeft tot doel een inzicht te vertsrekken zowel in de microscopische opbouw cvan de materie (structuur van kernen, atomen, ionaire verbindingen..) als in de macroscopische aspecten van dezlfde materie (eigenschappen van de materie "in bulk", fasenleer, eigenschappen van waterige oplossingen ..). De rol van de wisselwerkingen tussen de deeltjes (moleculen), de zogenaamde intermoleculaire krachten, die de micro- en macrowereld verbinden wordt toegelicht. Tenslotte worden de basisaspecten van een chemische reactie, kinetiek en evenwichtsligging besproken.
In de hele cursus wordt een systematische, rationele aanpak nagestreefd; inzicht is belangrijker dan encyclopedische kennis; er wordt erg veel belang gehecht aan het structureren van het materiaal. Het geheugenwerk wordt aldus tot een minimum beperkt.

Doel van de seminaries (theoretische oefeningen) (26u) is de student verder vertrouwd te maken met de concepten die in het hoorcollege besproken worden. In groepjes van 20 à 25 studenten worden o.l.v. een assistent denkvragen en numerieke problemen opgelost. Eerder dan een training op modelvraagstukken wordt getracht een 'problem solving attitude' mee te geven.

Eindcompetenties

Een basiskennis hebben van en inzicht hebben in de atomaire opbouw van de materie, en de relatie tussen de atomaire/moleculaire wereld en de macroscopische eigenschappen van de materie. Inzicht verwerven in de basiskarakeristieken van een reactie:snelheid en evenwichtsligging.
Een kritische houding aannemen t.a.v. de gehanteerde modellen.
Eenvoudige problemen oplossen met correct aanwenden van concepten en wetmatigheden, correct numeriek rekenen met een kritische houding t.a.v. het eindresultaat.
 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

 

Het globale eindcijfer voor dit studiedeel is opgebouwd uit de score van de student voor het schriftelijke examen. Het schriftelijk examen bestaat uit open vragen (theorie en oefeningen) die peilen naar kennis en inzicht in de stof. 

Een tussentijdse evaluatie (schriftelijk) wordt ongeveer in het midden van het semester ingericht en handelt over de Hoofdstukken 1 t.e.m. 3. De vorm ervan is identiek aan dat van het schriftelijk examen in januari zodat de student op deze wijze kennis maakt met dit type van examen en zijn studievoortgang correct kan evalueren. Dit cijfer wordt voor 20% in de eindbeoordeling indien voor deze tussentijdse evaluatie een resultaat behaald werd dat hoger is dan het cijfer in januari. Ingeval het resultaat van het tentamen lager is, dan wordt hiermee geen rekenenig gehouden bij de totstandkoming van het definitief examencijfer. In de tweede zittijd wordt er geen rekening gehouden met het resultaat van het tentamen.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de fysica en de sterrenkunde: Standaard traject
Bachelor in de computerwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de wiskunde en Data Science: Standaard traject