6 ECTS credits
160 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1004757BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Mechanica’ gevolgd, alvorens ‘Analytische mechanica’ op te nemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Wetenschappen en Bio-ingenieurswetensch.
Verantwoordelijke vakgroep
Fysica
Onderwijsteam
Alexandre Sevrin (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

In deze cursus herformuleren we de mechanica op twee – met elkaar gerelateerde – wijzen: namelijk het formalisme van Hamilton en dat van Lagrange. Binnen deze formalismes kunnen we dan de relatie tussen symmetriëen en constanten van de beweging ontwikkelen. De verkregen vaardigheden spelen een centrale rol in zowat alle aspecten van de moderne fysica.

We zullen het formalisme van Lagrange en Hamilton gebruiken om diverse mechanische problemen grondig te behandelen: het centrale potentiaal probleem, verstrooiing, relatieve beweging, de beweging van een elektrisch geladen deeltje in een willekeurig extern elektromagnetisch veld, benaderingstechnieken, … De cursus eindigt met de studie van de beweging van starre lichamen.

Studiemateriaal
Handboek (Aanbevolen) : Mechanics, Volume 1, L.D. Landau and E.M. Lifshitz, 3de, Butterworth-Heinemann, 9780750628969, 1982
Cursustekst (Vereist) : Analytische mechanica, Alexander Sevrin, Gratis beschikbaar via Canvas
Bijkomende info

Deelname aan zowel de hoorcolleges als de oefeningen zijn essentieel (en bijgevolg verplicht).

Leerresultaten

Algemene competenties

Deze cursus heeft als doel dat de student een goed begrip verwerft van de Lagrange en de Hamilton formulering van de klassieke mechanica en dit kan toepassen op een grote klasse van mechanische problemen. Centraal is het begrijpen en gebruiken van behoudswetten. Dit laatste zorgt er dan ook voor dat de student heeft een diepgaande kennis in een van de belangrijkste basisprincipes de fysica verworven heeft.

Hiermee ontwikkelt de student eveneens zijn rekenvaardigheden en kan hij/zij deze aanwenden voor het zelfstandig en in teamverband uitwerken en integreren van theoretische formalismen.

Tijdens de cursus worden analytische vaardigheden aangebracht om eenvoudige problemen te identificeren, kritisch te analyseren en via modellering een oplossingsstrategie te bedenken.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk+ mondeling met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: 2 uitgebreide toepassingen die schriftelijk voorbereid worden en vervolgens mondeling besproken worden.

Aanvullende info mbt evaluatie

Niet van toepassing.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de fysica en de sterrenkunde: Standaard traject
Bachelor in de wiskunde en Data Science: Standaard traject
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: biologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: geografie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: chemie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: wiskunde (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: ingenieurswetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)