3 ECTS credits
85 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4024088ENR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Neen
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Industriële ingenieurswetenschappen
Onderwijsteam
Tim De Troyer (titularis)
Onderdelen en contacturen
8 contacturen Hoorcollege
56 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In dit studiedeel worden belangrijke vakoverschrijdende vaardigheden rond leiderschap, coachen, en teamwork, aangebracht en ingeoefend.

  • Dit studiedeel start met een inleiding tot de principes van leiderschap.
  • De leerlijn coachen focust op de ontwikkeling van pedagogisch-didactische vaardigheden. De student volgt een aantal trainingsessies en ontwikkelt de vaardigheden verder in de praktijk door het begeleiden van kleine groepen van bachelorstudenten tijdens werkcolleges, labo- en projectwerk.
  • De leerlijn teamwork zet in op bewustwording van het belang van groepsdynamiek, en strategieën om de samenwerking tussen (diverse) groepen mensen te versterken. Ook hier wordt de vaardigheid praktisch aangescherpt door het begeleiden van kleine groepen van bachelorstudenten tijdens werkcolleges, labo- en projectwerk.
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Leadership, Coaching & Teamwork: ondersteunende slides en cursusnota's, T. De Troyer, 2023
Bijkomende info

Omschrijving begeleiding: na de les, na afspraak of via e-mail.

Leerresultaten

Doelstellingen

D1: De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude (MaLO 7, 10)
D2: De student begrijpt het belang van leiding geven, coaching, en groepswerk in een academische en professionele context (MaLO 7, 10, 11)
D3: De student kan een groep van (bachelor)studenten begeleiden en zorgt daarbij voor een stimulerende leeromgeving (MaLO 11, 14, 15, 16)
D4: De student functioneert als volwaardig lid van een team (MaLO 11)

AD1: redeneert en handelt gestructureerd en systematisch (MaLO 3)
AD2: communiceert bevattelijk en gestructureerd in het Nederlands (MaLO 14)
AD3: ontwikkelt een professionele attitude (MaLO 11, 14, 16)

 

Leerresultaten

  • MaLO 3. Zelfstandig integreren en uitdiepen van eerder verworven kennis met het oog op innovatie van praktische implementatiemogelijkheden en hierbij de grenzen van de eigen competenties kennen.
  • MaLO 7. Handelen vanuit een onderzoeksattitude: creativiteit, nauwkeurigheid, kritische reflectie, nieuwsgierigheid, gemaakte keuzes verantwoorden op grond van oplossingsgerichte argumenten.
  • MaLO 8. Innovatie- en operationeel gericht ontwerpen van systemen, producten, diensten en processen, interpoleren en experimenteren in de bedrijfscontext.
  • MaLO 10. Binnen een hoofdzakelijk vakspecifieke context handelen vanuit een ingenieursattitude: resultaatgerichtheid, aandacht voor planning en technische, economische en maatschappelijke randvoorwaarden zoals duurzaamheid, inschatting van risico’s en haalbaarheid van de voorgestelde benadering of oplossing, gerichtheid op resultaat en het bereiken van effectieve oplossingen, innovatief denken.
  • MaLO 11. Projectmatig werken vanuit een hoofdzakelijk vakspecifieke context: doelstellingen formuleren, einddoelen en ontwikkeltraject in het oog houden, functioneren als lid van een (inter- en multidisciplinair) team, beginnend leiding geven, een brugfunctie vervullen naar de werkvloer, opereren in een internationale of interculturele omgeving, gericht rapporteren.
  • MaLO 14. Schriftelijk en mondeling communiceren over het eigen vakgebied in de opleidingstaal en de voor het specialisme relevante taal of talen.
  • MaLO 15. Over het vakgebied talig en grafisch communiceren en presenteren aan vakgenoten en aan leken.
  • MaLO 16. Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen met aandacht voor technische, economische, humane en duurzaamheidsaspecten.

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen andere met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Permanente evaluatie (100%):
    evaluatie uitgevoerde opdrachten door begeleidende docent: 80%
    evaluatie uitgevoerde opdrachten door peers: 10%
    evaluatie self-assessment door begeleidende docent: 10%

Aanvullende info mbt evaluatie

Opgelet: voor dit studiedeel is geen tweede zittijd mogelijk.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica: elektromechanica met profiel duurzame energie
Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica: elektromechanica met profiel mechatronica
Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica: elektromechanica met profiel vervoertechnologie
Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica: luchtvaarttechnologie