6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1024074ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Industriële ingenieurswetenschappen
Onderwijsteam
Frédérique Borguet (titularis)
Onderdelen en contacturen
36 contacturen Hoorcollege
27 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud
Hoorcollege:
In het hoorcollege worden de beginselen van de anorganische chemie bijgebracht.
  • Inleiding - enkele basisbegrippen
  • Opbouw van de materie: atomen, moleculen, ionen
  • Chemische reactievergelijkingen en kwantitatieve aspecten
  • Chemische thermodynamica - deel1
  • Zuivere stoffen - gassen, vloeistoffen en vaste stoffen
  • De elektronenstructuur van de atomen
  • Verbindingen en de chemische binding
  • Oplossingen
  • Chemische kinetiek en chemisch evenwicht
  • Zuren en basen
  • Ionaire evenwichten in waterige oplossingen
  • Elektrochemie
  • Chemische thermodynamica - deel 2


Werkcollege:
In het werkcollege lossen de studenten onder begeleiding vraagstukken op die een directe toepassing zijn van de in het hoorcollege aangeleerde begrippen en methoden.

Practicum:
De laboratoriumtaken, die door de studenten op voorhand moeten worden voorbereid en zelfstandig worden uitgevoerd, ondersteunen de theoretische cursus chemie.
 

Studiemateriaal
Cursustekst (Vereist) : Chemie, Inleiding tot de anorganische chemie, F. Borguet, VUB, 2220170003511, 2015
Handboek (Aanbevolen) : Chemistry, J. McMurry en R.C. Fay, 8de, Prentice Hall, 9781292336145, 2020
Handboek (Aanbevolen) : Chemistry. The Central Science., T.E. Brown, H.E. LeMay, Jr. en B.E. Bursten, 4de, Prentice Hall, 9781447974994, 2014
Handboek (Aanbevolen) : General Chemistry, K.W. Whitten, R.E. Davis, M.L. Peck en G.G. Stanley, 7de, BIB, 9780534408602, 2004
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Virtueel leerplatform LabBuddy, LabBuddy
Bijkomende info
Omschrijving begeleiding : na de les, na afspraak of via e-mail.
Tijdens studiebegeleidingsmoment over de middag (data worden ad valvas bekend gemaakt bij het begin van het academiejaar).
 

Organisatie van de lessen:

Hoorcollege: de lessen worden georganiseerd volgens het 'flipped classroom' principe:

1) Alle hoorcolleges zijn beschikbaar als video-opname op Canvas
2) De studenten bekijken op voorhand bepaalde video-opnames, volgens instructies in de leerwijzer op Canvas
3) Tijdens gezamenlijke sessies met de docent, wordt de leerstof op interactieve wijze behandeld en daar waar nodig verder toegelicht of uitgediept.

Werkcollege:

1) De studenten maken thuis de oefeningen beschikbaar via Canvas. Van deze oefeningen is meestal uitleg op papier of via opname beschikbaar (ook via Canvas).
2) Tijdens het werkcollege maken de studenten enkele nieuwe oefeningen (van examenniveau). Hier kunnen ook vragen gesteld worden over andere oefeningen.
3) De docent begeleidt de studenten op eigen tempo tot de juiste oplossing.

Practicum:

Er wordt gewerkt met het virtueel leerplatform LabBuddy. De studenten bereiden het practicum voor en voeren het practicum uit mbv LabBuddy.

Studenten dienen een jaarlicentie aan te kopen bij aanvang van het semester.

Studenten dienen vóór aanvang van een practicum de nodige voorbereiding te vervolledigen in het leerplatform LabBuddy. Hierbij moet de student het werkschema in de ExperD van het betreffende labo vervolledigen en alle bijhorende vragen beantwoorden. Tijdens het labo kan de docent een student vragen om zijn voorbereiding toe te lichten. Een student die onvolledig heeft voorbereid krijgt nog maximaal een halfuur om het labo verder voor te bereiden en voert het labo vervolgens alleen (of met een andere student met onvolledige voorbereiding) uit. Wegens de verloren tijd kan slechts een deel van het labo uitgevoerd worden.

 

Leerresultaten

Doelstellingen

D1: heeft inzicht in de beginselen van de anorganische chemie en past dit toe (BaLO 1)
D2: heeft inzicht in de bouw van materie (atomen, verbindingen) en past dit toe (BaLO 1)
D3: heeft inzicht in de eigenschappen van zuivere stoffen en oplossingen en past dit toe (BaLO 1)
D4: heeft inzicht in de eigenschappen van zuren en basen en past dit toe (BaLO 1)
D5: heeft inzicht in de chemische kinetiek en het chemisch evenwicht en past dit toe (BaLO 1)
D6: heeft inzicht in ionaire evenwichten in waterige oplossingen en past dit toe (BaLO 1)
D7: heeft inzicht in de elektrochemie en past dit toe (BaLO 1)
D8: heeft inzicht in chemische thermodynamica en past dit toe (BaLO 1)
D9: kan chemische reactievergelijkingen in evenwicht stellen en stoichiometrische berekeningen uitvoeren (BaLO 1)
D10: raadpleegt bijkomende literatuur ter verdieping ((BaLO 5)
D11: voert eenvoudige labo-oefeningen uit met respect voor de veiligheidsvoorschriften (BaLO 9)
D12: verwerkt de bekomen meetwaarden uit de labo-oefeningen en trekt er besluiten uit (BaLO 6, 8)
D13: schrijft over de labo-oefeningen een rapport in correct Nederlands (BaLO 10, 11)
D14: raadpleegt ter voorbereiding van de labo-oefeningen erkende wetenschappelijke bronnen (BaLO 5,10)
D15: komt de gemaakte afspraken na (BaLO 12)
D16: communiceert op een duidelijke manier met teamgenoten (BaLO 12)
D17: draagt constructief bij tot de practica (BaLO 12)


AD1: redeneert en handelt gestructureerd en systematisch (BaLO 9)
AD2: communiceert bevattelijk en gestructureerd in het Nederlands (BaLO 10, 11)
AD3: ontwikkelt een professionele attitude (BaLO 9, 10, 13)

Leerresultaten

  • BaLO_1 Diepgaande, toepassingsgerichte kennis, inzicht en praktische vaardigheden hebben met betrekking tot wiskunde en de natuurwetenschappen met het oog op ingenieurstoepassingen.
  • BaLO_5 Doelgericht wetenschappelijke en technische informatie opzoeken, evalueren en verwerken, en er correct naar refereren.
  • BaLO_6 Uitgaande van het verworven inzicht, onderzoek-, ontwerp- en oplossingsmethoden selecteren, adequaat toepassen en de resultaten ervan wetenschappelijk en doelmatig verwerken.
  • BaLO_8 Blijk geven van een onderzoeksattitude: nauwkeurigheid, kritische reflectie, wetenschappelijke en technische nieuwsgierigheid, verantwoording van gemaakte keuzes.
  • BaLO_9 Blijk geven van een ingenieursattitude: aandacht voor planning en technische, economische en maatschappelijke randvoorwaarden en voor bedrijfskundige implicaties, inschatting van risico’s en haalbaarheid van de voorgestelde benadering of oplossing, gerichtheid op resultaat en het bereiken van effectieve oplossingen, innovatief denken.
  • BaLO_10 Wetenschappelijke en discipline-eigen terminologie correct hanteren in de voor de opleiding relevante talen.
  • BaLO_11 Resultaten van technisch en wetenschappelijk werk zowel schriftelijk en mondeling als grafisch communiceren en presenteren aan de peergroep.
  • BaLO_12 Functioneren als lid van een team in verschillende rollen en inzicht hebben in het eigen functioneren, medeverantwoordelijkheid opnemen voor het bepalen en behalen van de doelstellingen van het team.
  • BaLO_13 Ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen met aandacht voor technische, economische, humane en duurzaamheidsaspecten.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Andere met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Examenmoment 1ste zittijd:
    Hoorcollege + werkcollege: 80% (overgedragen naar 2de zittijd indien minstens 10/20)
    Buiten de examenweken: proefexamen: schriftelijk examen: 16%
    Hoorcollege + werkcollege: schriftelijk examen: 64%
    - hoorcollege (theorie): 40%
    - werkcollege: oefeningen: 24%
    Practicum: 20% (overgedragen naar 2de zittijd indien minstens 10/20)

    Examenmoment 2de zittijd:
    Hoorcollege + werkcollege: schriftelijk examen: 80%
    - hoorcollege (theorie): 50%
    - werkcollege: oefeningen: 30%
    Practicum: 20%

    Bij een quotatie van minder dan 7 op 20 op één van de onderdelen van het (proef)examen (theorie of oefeningen), wordt het laagste cijfer het eindcijfer voor dit examen.
    Bij een quotatie van minder dan 7/20 op het examen of op het practicum, wordt het laagste cijfer het eindcijfer van het opleidingsonderdeel chemie.
    Indien bij de voorbereiding, de uitvoering, of het maken van het verslag van een practicum het laboreglement niet nageleefd wordt, kan dit resulteren in een nul voor het betreffende practicum.

Aanvullende info mbt evaluatie

Hoorcollege + werkcollege:

In de 6de of 7de week van het academiejaar wordt een proefexamen gehouden over een gedeelte van de leerstof (hoorcollege en werkcollege). De precieze leerstof die gekend moet zijn wordt meegedeeld via Canvas. Het proefexamen is qua stijl en niveau analoog aan het examen (betreffende hoorcollege en werkcollege) van januari en bestaat voor 60% uit theorievragen en 40% uit oefeningen. Bij een quotatie van minder dan 7 op 20 op één van de onderdelen (theorie of oefeningen), wordt het laagste cijfer het cijfer voor het proefexamen.

Het proefexamen telt voor 16% van de totaalpunten voor chemie mee (dit is 20% van de punten hoorcollege en werkcollege) en de leerstof valt weg voor het examen van januari. Bij een eventuele tweede examenkans dient de volledige leerstof gekend te zijn.

Practicum:

Een ongewettigde afwezigheid van meer dan 25 % op de practicumsessies geeft aanleiding tot een afwezigheidsscore voor het practicum.

Bij onvolledige voorbereiding of indien blijkt dat de student de voorbereiding niet zelfstandig gemaakt heeft, wordt de betreffende student gesanctioneerd via minpunten op zijn practicumcijfer.
Studenten die te laat komen krijgen minpunten op hun practicumcijfer.
Onvolledig voorbereide studenten die langer nodig hebben dan een half uur om hun voorbereiding in het labo verder af te werken of studenten die meer dan een half uur te laat zijn, kunnen niet meer deelnemen aan het labo en zijn onwettig afwezig.
Studenten zonder (correcte) labojas (correcte labojas: lengte ongeveer tot kniehoogte, met lange mouwen en geen wegwerpjas) en/of veiligheidsbril kunnen niet deelnemen aan het practicum en zijn onwettig afwezig.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de industriële wetenschappen: Startplan
Bachelor in de industriële wetenschappen: elektromechanica
Bachelor in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject eektromechanica na vooropleiding prof. bachelor elektromechanica, elektrotechniek, luchtvaart, autotechnologie, mechanische ontwerp- en productietechnologie en bouw
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektromechanica na vooropleiding getuigschrift lijnpiloot
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektronica-ICT
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor toegepaste informatica
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor multimedia & communicatietechnologie.
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektrotechniek.
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektromechanica, luchtvaart en autotechnologie.