4 ECTS credits
120 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1024069ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep en betrokken faculteiten/vakgroepen
Materialen & chemie
Toegepaste Natuurkunde en Fotonica
Onderwijsteam
Heidi Ottevaere (titularis)
Tom Hauffman
Onderdelen en contacturen
20 contacturen Hoorcollege
30 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
8 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Deel: Meten en experimenteren

Het hoorcollege is opgebouwd rond 2 thema's : theorie der meetfouten en metrologie. Beide onderwerpen worden bondig behandeld op aanvangsniveau, waarbij de aandacht vooral gaat naar de praktische toepassing die aan bod komt in verschillende disciplines in de ingenieurswetenschappen. In het deel foutentheorie komt de problematiek van meetuitslagen en hun verwerking aan bod, ongeacht de methode waarmee de uitslagen zijn bekomen. Het betreft in essentie : (1) accuratiebepaling op rechtstreekse en onrechtstreekse metingen, (2) statistische verwerking van rechtstreeks en onrechtstreeks bekomen uitslagen, (3) regressieanalyse. Illustraties uit de verschillende disciplines worden behandeld en online oefeningen en labo’s worden uitgevoerd om de theoriekennis af te toetsen.

Het deel metrologie wordt ingeleid met een bespreking van fysische grootheden, dimensieanalyse, eenheden en grootte-ordes. Vervolgens komen bondig aan bod: meetmethodes, basismeetinstrumenten en diverse sensoren.

Praktische ervaring hiermee maakt het onderwerp uit van het pakket "experimentele vaardigheden" in de practica.

 

Bij de start van de practica wordt er ook een inleidende les gegeven rond de risico's verbonden aan het werken met elektriciteit (AREI -Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties).

 

Deel: Communiceren, rapporteren, presenteren

Dit deel omvat 4u hoorcollege, waarin de basisbeginselen van schriftelijke en mondelinge rapportering uiteengezet worden: (1) schriftelijke rapportering: opbouw en inhoud van een verslag en (2) mondelinge rapportering: opbouw en inhoud van een presentatie, voorbereiding slides, elementaire presentatietechnieken. Daarnaast zijn er 6u WPO voorzien, waarin de studenten zelfstandig een opdracht moeten uitvoeren. Het betreft het voorbereiden van een boeiende en wetenschappelijk onderbouwde mondelinge presentatie rond één van de 8 practica aangeboden in het deel Meten en Experimenteren en het schriftelijk rapporteren in een uitgebreid wetenschappelijk verslag over het eerste practicum binnen het deel Meten en Experimenteren.

Studiemateriaal
Cursustekst (Vereist) : Ingenieursvaardigheden, Wiskundige Technieken, Caenepeel - Debrouwere, VUB, 2220170009445, 2022
Cursustekst (Vereist) : Ingenieursvaardigheden, Meten en experimenteren, H. Ottevaere, VUB, 2220170000268, 2016
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Handleiding voor de practica Meten en experimenteren, H. Ottevaere
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : PowerPoint presentaties Meten en experimenteren, Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : PowerPoint presentaties Communiceren, rapporteren, presenteren, Canvas
Bijkomende info

.nvt

Leerresultaten

Algemene competenties

Deel: Meten en experimenteren

Dit deel helpt de ingenieurstudenten experimenteer- en onderzoekservaring op te bouwen. Dit houdt in het zorgvuldig plannen en uitvoeren van een experiment, het correct analyseren en verwerken van de meetuitslagen om tot de juiste besluitvorming te komen, het accuraat en beknopt in verslag rapporteren van het experiment op een wetenschappelijk verantwoorde wijze. Tijdens de begeleidende practica zal de student de theorie toepassen op 8 experimenten uit de verschillende opleidingen in de Ingenieurswetenschappen en zal  de student ook vertrouwd gemaakt worden met basismeetapparatuur . Een handleiding bij zowel hoorcollege als practica wordt ter beschikking gesteld. Deze voorziet in de behoefte aan zelfstudie en zelfevaluatie.

 

Deel: Communiceren, rapporteren, presenteren

De doelstelling van dit gedeelte van het studiedeel is de studenten de vaardigheden van schriftelijke en mondelinge rapportering bij te brengen. De cursus biedt een leidraad voor het vervullen van rapporteringsopdrachten in hun verdere carrière.

 

De hoger beschreven doelstellingen en eindtermen van dit inleidend opleidingsonderdeel voldoen m.a.w. aan de Dublin descriptoren voor een bachelor opleiding, namelijk opbouw van kennis en inzicht met als basis het ASO/TSO, leren toepassen van kennis en inzicht, ontwikkeling van wetenschappelijke oordeelsvorming, ontwikkeling van communicatievaardigheden en leervaardigheden, en zulks op aanvangsniveau.

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 15% van het eindcijfer

Examen Schriftelijk bepaalt 45% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 30% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 10% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • mondelinge presentatie CRP met een wegingsfactor 1 en aldus 15% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • schriftelijk ex theorie M&E met een wegingsfactor 1 en aldus 45% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • labowerk,verslagen, techn. rap met een wegingsfactor 1 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • online oefn. & labo's met een wegingsfactor 1 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het behalen van een eindscore voor het studiedeel houdt in dat men deelneemt aan alle deelproeven. Niet-deelname aan een deelproef houdt in dat men afwezig is voor gans het examen. Men kan enkel slagen voor Science Lab indien men voor de verschillende deelproeven (M&E HOC, M&E WPO, CRP presentatie) minimum 8/20 behaald heeft. Indien hieraan niet voldaan is, dan is het maximale eindcijfer dat kan behaald worden voor Science Lab een 8/20.

 

Deel M&E: Meten en experimenteren

1ste zittijd: schriftelijke evaluatie HOC meetfouten en metrologie (gesloten boek - 45%) + beoordeling practica (verslagen en labowerk - 30%) + online oefeningen en labo’s (10% of 2.5% per onderdeel)

2de zittijd : schriftelijk examen HOC meetfouten en metrologie (gesloten boek - 45%) + beoordeling practica (verslagen en labowerk – 30%) (dit WPO stuk wordt overgenomen uit eerste zittijd) + online oefeningen en labo’s (10% of 2.5% per onderdeel)

 

Deel CRP: Communiceren, rapporteren, presenteren

1ste en 2de zittijd: de beoordeling gebeurt op basis van de mondelinge presentatie (15 %) over één van de practica

 

Partiële overdracht van de score voor één van de hoofddelen (M&E HOC, M&E WPO, M&E online oefeningen/labo’s, CRP presentatie) naar de 2de zittijd of naar het volgende academiejaar wordt toegestaan vanaf 10/20, op voorwaarde dat aan alle deelexamens deelgenomen werd.

 

Een ongewettigde afwezigheid van 25 % of meer per M&E WPO onderdeel, geeft aanleiding tot een score 0/20 in de examenbeoordeling van dat onderdeel. Alvorens de practica van Meten en Experimenteren kunnen gestart worden, dient de student de inleidende les rond elektriciteitsgerelateerde risico's gevolgd te hebben en hiervoor geslaagd te zijn. Het niet inleveren van de online opdrachten (oefeningen en labo’s) geeft aanleiding tot een 0 op het niet ingeleverde onderdeel.

 

Om te slagen voor het gedeelte CRP dienen alle studenten een verplichte taaltest af te leggen tijdens de WPO’s voor dit vak. Deelname aan de WPO’s is eveneens verplicht. Studenten die ≤60% scoren op de taaltest dienen contact op te nemen met ACTO en het voorgestelde remediëringstraject te volgen. Onwettige afwezigheid bij één van de remediëringssessies leidt tot score ‘AFWEZIG’ voor CRP.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: chemie en materialen
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: elektronica en informatietechnologie
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: elektronica en informatietechnologie Profiel profiel computerwetenschappen
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: Startplan
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: biomedische ingenieurstechnieken