6 ECTS credits
170 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023479BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Sonja Lavaert
Liesbet De Kock (titularis)
Externe Docenten
Liesbet De Kock
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
26 contacturen Lecture
130 contacturen Self study
Inhoud

In deze cursus wordt gefocust op het kritisch en radicaal vrijdenken vanuit een actueel perspectief. Er zal een historisch-filosofische genealogie worden getekend die vooral aandacht besteedt aan subversief, revolutionair of radicaal vrijdenken dat een rol heeft gespeeld in politiek-ethische emancipatorische veranderingen. De thema’s kritiek, naturalisme (vrijheid en gelijkheid) en vrijheid van spreken en schrijven zullen centraal staan. De genealogie gaat terug tot in de oudheid, en zal aandacht besteden aan het vrijdenken in de vroegmoderne periode (onder meer Spinoza, Bayle en de minder bekende libertijnse en clandestiene literatuur van die periode). Er zal ook worden stilgestaan bij hoe die beweging van kritisch vrijdenken zich in de tijd heeft doorgezet, de kritische theorie tot in het actueel kritisch vrijdenken.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Syllabus digitaal ter beschikking gesteld; Bronteksten; Kritische artikels, Powerpoints, Het moderne democratie-denken van Machiavelli tot Spinoza en zijn kring, Sonja Lavaert, VUBPress 2020
Bijkomende info

Studiemateriaal: Syllabus digitaal ter beschikking gesteld; Bronteksten; Kritische artikels, Powerpoints.

In 2021-22 wordt dit studiedeel wegens sabbatical titularis gedoceerd door Liesbet De Kock. Voor meer informatie over inhoud programma en practicalities, contacteer: Liesbet.DeKock@UGent.be.

Leerresultaten

Algemene competenties

De studenten hebben kennis en inzicht in het thema van kritisch vrijdenken vooral in de vroegmoderne
filosofie; ze kunnen het thema situeren in de geschiedenis van de filosofie, ten aanzien van de actuele filosofie
en tegenover de maatschappelijke uitdagingen van de actuele globale wereld. De studenten kunnen een eigen
standpunt ontwikkelen in de discussie rond vrijdenken en modern ethisch en politiek denken. Ze kunnen een
primaire tekst over vrijdenken (en de daaraan gerelateerde thema’s) van de moderne en actuele filosofie
analyseren, er de argumentatie van reproduceren en kritisch becommentariëren. Ze kunnen primaire
vroegmoderne teksten in verband brengen met elkaar en met actuele filosofische teksten die betrekking
hebben op vrijdenken en vraagstukken van de actuele samenleving (democratie, vrijheid van denken en
spreken, gelijkheid en diversiteit versus biopolitiek, crisis en uitzonderingstoestand).

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Paper bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Paper met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Evaluatie op basis van een paper

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject