3 ECTS credits
84 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023173BER voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.
In dit studiedeel voeren de studenten een gezamenlijk onderzoeksproject uit waarbij theoretische concepten en praktische vaardigheden uit verschillende disciplines binnen de geografie geïntegreerd worden in de studie van een maatschappelijk relevant, geografisch-ruimtelijk vraagstuk. Binnen een breed gedefinieerde thematiek met een uitgesproken geografisch-ruimtelijke dimensie (bv. klimaatverandering, mobiliteit, voedselvoorziening,...) definiëren studenten in subgroepen een onderzoeksopzet om het overkoepelend thema vanuit een specifieke invalshoek te benaderen. Ze kiezen een geschikte onderzoeksmethode, leggen individuele taken en verantwoordelijkheden vast, voeren het onderzoek uit en analyseren kritisch de resultaten. Gedurende het hele onderzoeksproces lichten de studenten hun vooruitgang toe en bespreken ze het onderzoeksproces met hun medestudenten en met het onderwijsteam. Via tussentijdse presentaties en discussiemomenten wordt transversaliteit in het onderzoeksopzet en synergie in de uitwerking van het onderzoek rond de gedefinieerde subthema’s aangemoedigd. Op het einde van het project rapporteren de studenten hun onderzoeksresultaten, zowel in een wetenschappelijke format (rapport, mondelinge presentatie, poster) als in een format gericht naar een niet-gespecialiseerd publiek (vb. folder, beleidsnota, website, video).
Basisliteratuur en additionele informatie wordt ter beschikking gesteld via Canvas.
Bij het succesvol afwerken van dit studiedeel zal de student volgende competenties verworven hebben:
- onder begeleiding onderzoek kunnen verrichten, inclusief het formuleren van een vraagstelling, het opstellen van hypothesen, het definiëren van een onderzoeksopzet, de toepassing van gepaste onderzoeksmethoden en het kritisch interpreteren van onderzoeksresultaten;
- in staat zijn de meervoudige dimensies van een geografische vraagstelling van een zekere complexiteit te kunnen identificerenen analyseren op basis van geografische expertise in verschillende deelvelden;
- de essentie van een geografisch/ruimtelijk probleem kunnen identificeren, er kritisch en genuanceerd over kunnen reflecteren, en het kunnen kaderen in een bredere context;
- het kunnen aanbrengen van niet geografische kennis in een ruimtelijk denkkader;
- relevante wetenschappelijke literatuur kunnen verzamelen en verwerken;
- kritisch kunnen omgaan met zelfstandig verzamelde data en bronnenmateriaal;
- op een professionele manier projectwerk kunnen verrichten, verantwoordelijkheid opnemen in teamverband en zich aan praktische afspraken kunnen houden;
- resultaten op kritische en wetenschappelijk verantwoorde wijze kunnen samenvatten en rapporteren, zowel in een wetenschappelijke format (paper, poster, wetenschappelijke presentatie) als in een formatgericht naar een ruimer, niet-gespecialiseerd publiek.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
De evaluatie omvat drie onderdelen:
Wetenschappelijke rapportering onderzoek (40%)
Onderzoeksproces (opvolging gedurende het semester) (40%)
Presentatie onderzoeksresultaten (20%)
Aanwezigheid tijdens de praktische sessies is verplicht. Niet-gewettigde afwezigheid wordt meegenomen in de quotering van het onderzoeksproces en kan leiden tot een onvoldoende voor dit studiedeel.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de geografie: Standaard traject