5 ECTS credits
125 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023140ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Business Technology and Operations
Onderwijsteam
Marc Goldchstein
Kevin De Moortel (titularis)
Onderdelen en contacturen
33 contacturen Hoorcollege
12 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
80 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

HOC: Studenten uit niet economische studierichtingen inzichten geven in de verschillende aspecten van een (groeigerichte) onderneming: industriële dynamieken, management, financiën, marketing, human resources, juridische aspecten…

WPO: Studenten begeleiden bij het opstellen, schrijven en verdedigen van een Business Plan

HOC

Business Ecosystemen begrijpen

De eerste sessie focussen zich op hoe ‘industrieën’ ‘georganiseerd’ zijn. We bespreken de manieren waarop de economische activiteit ingedeeld wordt, de rol van waardeketens, de verschillende types actoren in een business ecosysteem. We ontdekken belangrijke dynamieken van business ecosystemen, zoals netwerkeffecten, standaarden, schaalvoordelen, regionale clusters.  Vervolgens bespreken we de drijvende kracht achter de verandering binnen deze ecosystemen: innovatie. We leren verschillende soorten van innovatie onderscheiden; we bestuderen de manier waarop innovaties geadopteerd (en na verloop van tijd terug afgebouwd) worden: Industry Life Cycles.

Strategieën formuleren 

We bespreken hoe bedrijven strategieën ontwikkelen teneinde een leefbare (en idealiter groeiende) plek te vinden binnen dit ecosysteem. We bespreken onder meer de volgende onderwerpen: core assets, value propositions, performance criteria, supply chain strategieën, de rol van industriële partners. We bespreken Business Modellen; we leren een business ecosystem map tekenen; we leren strategieën ontwikkelen voor een inherent onvoorspelbare wereld.

Juridische aspecten

We bespreken bepaalde juridische aspecten van het ondernemerschap, zoals de verschillende vennootschapsvormen, welke organen er binnen bedrijven zijn, de soorten arbeidscontracten,…

Marketing Aspecten

We bespreken het verschillen tussen marketing naar consumenten (B2C) en naar bedrijven (B2B). We bestuderen de informatiebronnen die ondernemers gebruiken om kennis op te doen over hun markt. We bespreken de rol van product management, de functie van marketing communications en het gebruik van sociale netwerken. We bestuderen distributiekanalen en het salesproces. We bespreken ook de rol van customer services.

Intellectuele eigendomsrechten

In deze sessie worden de verschillende vormen van Intellectuele Eigendomsrechten besproken, alsook de implicaties van hun gebruik.

Finance: jaarekeningen begrijpen

Twee en een halve sessie worden gewijd aan het uiterst belangrijke aspect van elke bedrijf: financiën. We leren de basisbegrippen van boekhouding, de maken kennis met concepten als investeringen en (dus) afschrijvingen, voorraden, belastingen, arbeidskosten. We leren (de in België publiek toegankelijke) jaarrekeningen analyseren.

Finance: de financiering van een start-up

In het twee deel van de derde sessie leren we waar een ondernemer het kapitaal kan vinden om zijn bedrijf op te starten. We bespreken diverse bronnen van middelen, hun pro’s en cons, en we focussen op professionele risicokapitaalverschaffers: Venture Capitalists en Business Angels. We bespreken wie ze zijn, hun logica en verwachtingen, alsook de implicatie van met hen in zee te gaan.

Team en management aspecten

In deze module focussen we op de human resource aspecten van een organisatie. We bespreken het profiel en de karaktertrekken van de ondernemer, de samenstelling van een succesvol team; we geven ook een aantal tips en tools rond team dynamieken.

WPO

Tijdens de eerste sessies leren de studenten hoe ze een Business Model Canvas moeten opstellen voor hun project en hoe ze hun project het best pitchen voor een jury. Tevens stellen de studenten in team een businessplan op voor een project en presenteren dit voor een jury.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides, ondersteunende literatuur
Bijkomende info

/

Leerresultaten

Algemene competenties

  • BaLO_2 Toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben op het gebied van de ingenieurswetenschappen en ingenieurstechnieken,
  • BaLO_5 Doelgericht wetenschappelijke en technische informatie opzoeken, evalueren en verwerken, en er correct naar refereren,
  • BaLO_7 Binnen een afgelijnd kader een probleemstelling formuleren en zelfstandig een ingenieursproject plannen en uitwerken, met aandacht voor de randvoorwaarden voor de technische realisatie ervan,
  • BaLO_8 Blijk geven van een onderzoeksattitude: nauwkeurigheid, kritische reflectie, wetenschappelijke en technische nieuwsgierigheid, verantwoording van gemaakte keuzes,
  • BaLO_9 Blijk geven van een ingenieursattitude: aandacht voor planning en technische, economische en maatschappelijke randvoorwaarden en voor bedrijfskundige implicaties, inschatting van risico’s en haalbaarheid van de voorgestelde benadering of oplossing, gerichtheid op resultaat en het bereiken van effectieve oplossingen, innovatief denken,
  • BaLO_10 Wetenschappelijke en discipline-eigen terminologie correct hanteren in de voor de opleiding relevante talen,
  • BaLO_12 Functioneren als lid van een team in verschillende rollen en inzicht hebben in het eigen functioneren, medeverantwoordelijkheid opnemen voor het bepalen en behalen van de doelstellingen van het team,
  • BaLO_13 Ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen met aandacht voor technische, economische, humane en duurzaamheidsaspecten.

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 1 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Businessplan met een wegingsfactor 1 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: opstellen en verdedigen businessplan

Aanvullende info mbt evaluatie

Examen 1ste zittijd:

  • Hoorcollege _ schriftelijk examen: 60% (overgedragen naar 2de zittijd indien 10/20 of meer)
  • Werkcollege en zelfstandig werk _ opstellen en verdedigen businessplan: 40% (overgedragen naar 2de zittijd indien 10/20 of meer)

Examen 2de zittijd:

  • Hoorcollege _ schriftelijk examen: 60%
  • Werkcollege en zelfstandig werk _ opstellen en verdedigen businessplan: 40%

Bij het niet behalen van minstens 8/20 voor het hoorcollege en minstens 10/20 voor het businessplan, wordt het laagste cijfer het eindcijfer.

Een ongewettigde afwezigheid van meer dan 25% op de oefeningensessies geeft aanleiding tot een afwezigheidsscore voor het betreffende deel, en bijgevolg ook voor het opleidingsonderdeel in zijn geheel. De sanctie wordt overgedragen naar tweede zittijd.

De student heeft het recht het examen in het Nederlands af te leggen.
 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de industriële wetenschappen: elektromechanica
Bachelor in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject eektromechanica na vooropleiding prof. bachelor elektromechanica, elektrotechniek, luchtvaart, autotechnologie, mechanische ontwerp- en productietechnologie en bouw
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektromechanica na vooropleiding getuigschrift lijnpiloot
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektronica-ICT
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor toegepaste informatica
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor multimedia & communicatietechnologie.
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektrotechniek.
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektromechanica, luchtvaart en autotechnologie.