3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4022542ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Vakdidactiek maatschappijwetenschappen 1’ gevolgd, alvorens ‘Vakdidactiek maatschappijwetenschappen 2’ op te nemen. 'Vakdidactiek maatschappijwetenschappen 2'’ opnemen houdt in dat je gelijktijdig ‘Positief en inclusief leefklimaat’ volgt of reeds geslaagd bent voor ‘Positief en inclusief leefklimaat’.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Verantwoordelijke vakgroep
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Onderwijsteam
Joost Vaesen (titularis)
Sara Smetcoren
Djiwo Weenas
Iris Gysels
Onderdelen en contacturen
8 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
82 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Leerlijn Beroepspraktijk

De studenten starten in dit opleidingsonderdeel met 2 lesuren co-teaching voor vakdidactiek Maatschappijwetenschappen. De vorm van co-teaching is afhankelijk van de noden die de situatie stelt. Vervolgens wordt overgegaan naar een begeleide stage voor vakdidactiek Maatschappijwetenschappen. Hierbij ontwerpen studenten lessen (7u) die ze eveneens uitvoeren in de klaspraktijk, in aanwezigheid van de mentor.

Voor studenten met een LIO-statuut: inservice stage van 28 uren (en indien van toepassing preservice of alternatieve stage).  Indien het opdrachtvolume tussen de 200 en 499 lesuren telt kan het dat de student onvoldoende unieke lesuren kan presteren voor dit opleidingsonderdeel. In dat geval worden bijkomende opdrachten uit het reguliere traject gegeven, a rato van de ontbrekende uren. In gevallen waar de lesopdracht van de LIO-student niet of onvoldoende aansluit bij de vakdidactiek, wordt een bijkomende opdracht uit het reguliere traject gegeven, nl. begeleide oefenstage. Hierbij ontwerpt de student lessen die uitgevoerd worden in de klaspraktijk, in aanwezigheid van de mentor.

Leerlijn Vakdidactiek

In deze leerlijn bouwt de student verder op ingrediënten omtrent het (her)ontwerpen van een krachtige leeromgeving die in Vakdidactiek 1 aan bod kwamen. Daarnaast worden ook thema’s binnengebracht die samenhangen met het Opleidingsonderdeel Positief en Inclusief Leefklimaat, onder meer gericht op het ontwerpen van een passend zorgend leer- en leefklimaat voor leerlingen en op lesuitvoering. Het gaat dan om bouwstenen zoals rond inclusief evalueren of nog polarisatie en verbindende/geweldloze communicatie. Tevens staat de student stil bij actuele debatten en invullingen rond vakoverstijgend onderwijs. Tenslotte integreert de student (in een werkstuk) digitale en narratieve vaardigheden en (vakdidactisch) onderzoekend en reflecterend handelen, uitgaande van een concrete onderwijspraktijk.  

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Leerplan van Steden en Gemeenten te vinden op http://www.ovsg.be
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Beschikbaar via Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Leerplan van het Katholiek Onderwijs te vinden op http://www.vvkso.be
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Leerplan van het Gemeenschapsonderwijs te vinden op http://www.g-o.be
Bijkomende info
  • Voor studenten van campussen Anderlecht, Diest en Leuven worden 6 contacturen ingericht. 84u worden gepresteerd als zelfstudie (m.i.v. stage).
  • Er wordt verwacht dat studenten alle lessen binnen dit opleidingsonderdeel bijwonen om zich maximaal op de praktijk te kunnen voorbereiden (professionele attitude).
  • Stages kunnen plaatsvinden in academisch verlof dat niet samenvalt met schoolvakanties, blokweken en examenperiodes. Er wordt verwacht dat studenten de spreiden evenwichtig spreiden met oog op een optimaal leerrendement (cfr. stagereglement).
  • In dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan een geïntegreerde set van competenties die nodig zijn voor het ontwerpen van een positief en inclusief leefklimaat in de klas. In de stage wordt de integratie van de leerresultaten uit de andere leerlijnen en uit het opleidingsonderdeel Positief en inclusief leefklimaat beoogd.
Leerresultaten

Algemene competenties

Opleidingspecifieke leerresultaten

1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16, 18, 19, 20, 22

Doelen

Leerlijn Beroepspraktijk

  1. De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude  (m.i.v. planning/ voorbereiding van en communicatie over de stage).
  2. De student kan coherente en uitdagende lessen ontwerpen en deze onder begeleiding van de mentor succesvol uitvoeren.
  3. De student kan, beroepend op de pedagogisch-didactische en vakdidactische referentiekaders, een krachtige leeromgeving creëren, waarin leerdoelen, leermiddelen en leer- en evaluatieactiviteiten op elkaar afgestemd zijn en aansluiten bij de diversiteit van de leergroep.
  4. De student kan, beroepend op de pedagogisch-didactische en vakdidactische referentiekaders, leerdoelen, leeractiviteiten en leerinhouden gestructureerd, accuraat en wervende manier aanbieden aan leerlingen.
  5. De student gaat constructief om met feedback van de mentor of stagebegeleider op de voorbereiding en uitvoering van de stagelessen, kan er zelf kritisch op terugkijken en kan de feedback verwerken in de onderwijspraktijk.
  6. De student gaat op een respectvolle manier en discreet om met informatie over de leerling/ student/ leerkrachten/ school/ begeleiders.

Leerlijn Vakdidactiek

  1. De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude. 
  2. De student houdt bij het ontwerpen van lessen rekening met de geselecteerde vakdidactische principes die passen binnen de schoolvisie.
  3. De student kan de gemaakte keuzes voor een les of lessenreeks situeren binnen de opbouw van een jaar- en periodeplanning en de horizontale en verticale opbouw van het vakdomein (met oog voor vakoverstijgend onderwijs).
  4. De student kan actuele wetenschappelijke evidentie en nieuwe inzichten om een positief en zorgend leefklimaat te realiseren, integreren binnen het vakdomein. 
  5. De student integreert modellen van evaluatie uit de vakdidactische literatuur in de lesvoorbereiding en de lesuitvoering.
  6. De student beargumenteert het gebruik van verschillende modellen van summatieve en formatieve evaluatie binnen de gekozen aanpak in het vakdomein.
  7. De student kan technieken van taalgericht vakonderwijs hanteren bij het ontwerp en de uitvoering van een les.
  8. De student kan lessen ontwerpen en uitvoeren waarin de positieve interactie tussen en met leerlingen gestimuleerd wordt en waarbij het leren van elke leerling geoptimaliseerd wordt. 
  9. De student kan (ondersteunde) leeractiviteiten en werkvormen selecteren die aanzetten tot onderzoek, inspraak, participatie en/of samenwerking. 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 40% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 60% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Opdracht met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Opdracht m.b.t verwerking leerinhoud vakdidactiek.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Co-teaching en begeleide stage met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De evaluatie van de begeleide stage of LIO-baan gebeurt door de stagebegeleider o.b.v. stage-administratie, lesvoorbereidingen en ontwikkeld materiaal, mondelinge en schriftelijke feedback van de mentor, zelfevaluatie en gesprek, etc.  

Aanvullende info mbt evaluatie
  • Om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel neemt de student deel aan alle onderdelen van de evaluatie.
  • Er kan slechts een eindcijfer worden berekend indien voor elke opdrachtcategorie van de evaluatie een score werd behaald. Niet deelnemen aan één of meerdere opdrachtcategorieën resulteert in de vermelding 'afwezig’ (afw).
  • Een student kan slechts slagen voor het opleidingsonderdeel als voor elke opdrachtcategorie minstens 7/20 wordt behaald. De toegekende eindscore is dan het cijfer toegekend aan het laagst gescoorde examenonderdeel.
  • Als het cijfer voor het praktijkexamen (stage) onvoldoende is, is remediëring een bindende voorwaarde om verder te gaan met de stage in de opleiding.
  • Het is verplicht om de stageplanning tijdig te communiceren (cfr. afspraken stagehandleiding). Het laattijdig communiceren kan leiden tot een 'afwezig' (afw.) voor de stage.
  • Als het eindcijfer voor de praktijk onvoldoende is, kan men niet slagen voor het opleidingsonderdeel. Een tekort op praktijk kan slechts worden ingehaald in een volgende nuttige zittijd. De titularis kan in het geval van doorverwijzing naar de volgende nuttige zittijd toestaan dat de punten behouden blijven voor de reeds succesvol afgelegde onderdelen.

Toegestane onvoldoende

Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: communicatiewetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: politieke wetenschappen en sociologie (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: criminologische wetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)