6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 3 met studiegidsnummer 1022989BNW voor werkstudenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.
Leerlijn Beroepspraktijk
Dit studiedeel is opgebouwd aan de hand van verschillende activiteiten die zicht geven op de debatten, troeven en uitdagingen van onderwijs in een (groot)stad. Het ‘stadslabo’ brengt studenten naar twee scholen en de buurten waarin ze gelegen zijn, die als casus in kleine groep (ca. 5 leden per groep) worden onderzocht. Debatten en problematieken in vier domeinen (onderwijsorganisatie, schoolinfrastructuur, profiel en diversiteit van de leerlingen, de school en de buurt) komen daarbij aan bod, waarbij studenten ter plaatse (on site) en nadien (off site) gegevens verzamelen. Studenten bestuderen het onderwijs in de (groot)stad aan de hand van onderzoeksvragen en –middelen die hen worden aangereikt. Het perspectief van de leerlingen en leerkrachten staat centraal, waarbij nagegaan wordt hoe zij het onderwijs in de (groot)stad ervaren en vooral, hoe ze naar het onderwijs van de toekomst kijken. De opgedane kennis en informatie wordt verzameld en geïntegreerd en voorgesteld.
Voor studenten met een LIO-statuut: inservice stage van 36 uren. Indien het opdrachtvolume tussen de 200 en 499 lesuren telt kan het dat de student onvoldoende unieke lesuren kan presteren voor dit opleidingsonderdeel. In dat geval worden bijkomende opdrachten uit het reguliere traject gegeven, a rato van de ontbrekende uren.
Leerlijn Reflecterend en onderzoekend handelen
Via reflectiesessies in kleine groepen analyseren studenten op een systematische manier hun ervaringen met een authentieke (groot)stedelijke context. De sessies worden gestructureerd volgens het kader van GRROW-coaching.
Tijdens de eerste sessie bespreken studenten hun onderwijsvisie met medestudenten. De studenten worden eveneens aangemoedigd om de eigen onderwijsvisie te koppelen aan de eerste ervaringen uit het stadslabo. Aan de hand van een dialoog met medestudenten en een positionering op de dimensies van professionele identiteit (leraarschap) versterken de studenten hun onderwijsvisie.
Tijdens de tweede sessie staan reflectie op de ervaringen uit het stadslabo en de eigen samenwerkingsvaardigheden in het kader van de opdrachten voor de beroepspraktijk centraal. Studenten worden aangemoedigd om gebeurtenissen, overtuigingen en personen vanuit verschillende perspectieven te bekijken (technisch niveau van reflectie) en aangeboden referentiekaders uit het stadslabo te integreren in de eigen reflectie.
Studenten dragen tijdens beide sessies actief bij tot de reflectie van medestudenten door principes van coaching toe te passen (bijv. openstaan voor het verhaal van anderen, visie verwoorden over praktijkervaringen van anderen, anderen helpen verschillende perspectieven in te nemen ...).
Voor studenten met een LIO-statuut: via reflectiesessies in kleine groepen analyseren studenten op een systematische manier hun ervaringen met de beroepspraktijk. Zij slagen erin om aangeboden referentiekaders te integreren in de eigen reflectie. De sessies worden gestructureerd volgens het kader van GRROW-coaching.
Leerlijn Visie op leraarschap
Het thema van ‘Urban Education’ (kader, lopende debatten) en de casus Brussel worden toegelicht. Er worden eveneens een aantal workshops georganiseerd of leermaterialen aangeboden, die dieper ingaan op bepaalde aspecten van de troeven en uitdagingen van onderwijs in een (groot)stad/urban education.
Daarnaast krijgen studenten een introductie op (onderwijs-)filosofie in relatie tot de dagelijkse klaspraktijk. De invloeden van politiek en levensbeschouwing, projecten van onderwijsnetten, schoolvisies, … worden in kaart gebracht, tegen elkaar afgewogen en verwerkt. De studenten krijgen referentiekaders aangeboden over waarden en professionele identiteit. Ze leren de morele en politieke implicaties inzien van dagelijkse beslissingen in de onderwijspraktijk. Studenten verwerken dit tot een eigen onderwijsvisie. Ze staan stil bij hun professionele identiteit als leraar en hun visie op onderwijs.
Voor studenten van campussen Anderlecht, Diest en Leuven worden 15 contacturen ingericht. 165u worden gepresteerd als zelfstudie.
Opleidingsspecifieke leerresultaten
1, 5, 9, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21
Doelen
Leerlijn Beroepspraktijk
Leerlijn Reflecterend en onderzoekend handelen
Leerlijn Visie op leraarschap
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Praktijk bepaalt 10% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 90% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel neemt de student deel aan alle onderdelen van de evaluatie. Er kan slechts een eindcijfer worden berekend indien voor elke opdrachtcategorie van de evaluatie een score werd behaald. Niet deelnemen aan één of meerdere opdrachtcategorieën resulteert in de vermelding 'afwezig’ (afw). Een student kan slechts slagen voor het opleidingsonderdeel als voor elke opdrachtcategorie minstens 7/20 wordt behaald. De toegekende eindscore is dan het cijfer toegekend aan het laagst gescoorde examenonderdeel.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel onderwijsagogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Onderwijsagogiek
Bachelor in de criminologische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: Standaard traject
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Verkort traject na vooropleiding professionele Bachelor onderwijs: secundair onderwijs met optie LO
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Verkort traject na vooropleiding (Revalidatiewetenschappen en) Kinesitherapie
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: topsport
Bachelor in de biomedische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de biomedische wetenschappen: Verkort traject
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor onderwijs
Bachelor in de fysica en de sterrenkunde: Standaard traject
Bachelor in de biologie: Standaard traject
Bachelor in de chemie: Standaard traject
Bachelor in de geografie: Standaard traject
Bachelor in de computerwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor onderwijs
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting politieke wetenschappen, minor onderwijs
Bachelor in de wiskunde en Data Science: Standaard traject
Master handelsingenieur: Standaard traject
Master in de toegepaste economische wetenschappen: Standaard traject
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: biologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: geografie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: chemie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: fysica (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: wiskunde (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: computerwetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: ingenieurswetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Onderwijsagogiek
Schakelprogramma Master of Science in de Onderwijskunde: Standaard traject
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de economie: Standaard traject
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Agogische wetenschappen
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Onderwijsagogiek
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de onderwijskunde: Standaard traject