3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4022274FNR voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Voor studenten ingeschreven voor de Research Master Gerontological Sciences geldt : Om een inschrijving te kunnen nemen voor 'Advanced Master Classes Statistics (Quantitative & Qualitative)' moet men geslaagd zijn voor 'Master Classes Statistics (Quantitative & Qualitative)' Voor studenten ingeschreven voor de opleiding wiskunde die dit vak opnemen als keuzevak uit de stam ‘Digital Health’ geldt: Om een inschrijving te kunnen nemen voor ‘Advanced Master Classes Statistics (Quantitative & Qualitative)’ moet men geslaagd zijn voor ‘Inleiding tot de statistiek’ en ‘kanstheorie’.
Onderwijstaal
Engels
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Gezondheidswetenschappen
Onderwijsteam
Patricia De Vriendt
Kurt Barbé (titularis)
Camille Raets
Onderdelen en contacturen
28 contacturen Hoorcollege
25 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

Quantitative


Part 1: General linear models
1.    Simple linear regression
2.    Correction for confounders: Multi-way analysis of covariance (ANCOVA)
3.    Repeated measures and cross-over designs: Mixed AN(C)OVA

Part 2: Generalized linear models - Optional if time permits
4.    Survival analysis: Cox regression
5.    Predicting a dichotomous variable: Logistic regression

Qualitative:

Capita Selecta in qualitative research methodology with various topics: the phenomenological-hermeneutical method, the realist evaluation approach, theory of change, MRC guidelines and mixed methods, case comparative studies, ….

Studiemateriaal
Handboek (Aanbevolen) : Discovering Statistics Using IBM SPSS, Field, 5de, Sage Publications, 9781526419521, 2018
Cursustekst (Vereist) : Syllabus
Bijkomende info

Quantitative (This part is also part of the course "Professionalisation in Scientific Research"):

- The course is based on "Discovering Statistics Using IBM SPSS, Field, 5de, Sage Publications, 9781526419521, 2018"

- The course is further completed by state-of-the-art research publications of the teacher

- A syllabus is at the disposal of the students illustrated by means of the SPSS software

Qualitative

scientific articles. The course is completed by state-of-the-art research publications of the teacher.

Leerresultaten

Algemene competenties

The student adopts some state-of-the-art methods currently applicable in empirical research for confirming and validating research objectives. The selection of techniques provided form the foundation of other methods in the domain of general and generalized linear models such that the student can independently consult statistical literature to learn other techniques based on similar principles.

The student adopts some state-of-the-art and innovative methods currently applicable in qualitative research in health care. He or she is able to  select the post appropriate one for his or her research questions.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Andere met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Quantitative: 

Group assignment (approx. 4 students) analyse a given dataset. Its conclusions are reported through a paper of maximally 5 A4 pages in the style of a scientific research publication. On top of that, each group searches a recently published (recent 2 years) research article in their field of interest. A critical essay is written of maximally 1 A4 page where the completeness of the research methodology of the selected publication is assessed. To discriminate among group members, each group member receives 5 minutes time to discuss the primary findings of the submitted reports. The initial mark of the written report corresponds to the average of the individual marks over the group members.

Qualitative:

Permanent evaluation: reading and preparation of and presentation of research methods and discussion within the group of students. A final reflective paper is expected during the examination period.

Both parts quantitative and qualitative contribute equally to the final mark of the course.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wiskunde en Data Science: Standaard traject
Research Master of Gerontological Sciences: Standaard traject (enkel aangeboden in het Engels)