3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021631BNR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Neen
Inschrijvingsvereisten
Omwille van specifieke risico’s en veiligheidsredenen, moeten studenten bachelor bio-ingenieurswetenschappen geslaagd zijn voor ‘Microbiologie’, alvorens 'Geïntegreerd project biotechnologie' te kunnen opnemen. Omwille van specifieke risico’s en veiligheidsredenen, moeten studenten bachelor biologie geslaagd zijn voor ‘Labovaardigheden in biologie’, alvorens 'Geïntegreerd project biotechnologie' te kunnen opnemen. Studenten bachelor bio-ingenieurswetenschappen en studenten bachelor biologie hebben ‘Algemene biologie’ en 'Biochemie' en 'Algemene en moleculaire genetica' gevolgd, alvorens ‘Geïntegreerd project biotechnologie’ op te nemen. 'Geïntegreerd project biotechnologie' opnemen houdt in studenten bachelor bio-ingenieurswetenschappen gelijktijdig ‘Gentechnologie’ volgen of reeds geslaagd zijn voor ‘Gentechnologie’. 'Geïntegreerd project biotechnologie' opnemen houdt in dat studenten bachelor biologie en studenten schakel biologie gelijktijdig ‘Gentechnologie’ en 'Microbiologie' volgen of reeds geslaagd zijn voor ‘Gentechnologie’ en 'Microbiologie'.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Wetenschappen en Bio-ingenieurswetensch.
Verantwoordelijke vakgroep
Bio-ingenieurswetenschappen
Onderwijsteam
Eveline Peeters (titularis)
Janne Swinnen
Jos Ruytinx
Charles Van der Henst
Karl Jonckheere
Onderdelen en contacturen
72 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

In dit opleidingsonderdeel zullen studenten een project ontwikkelen en uitvoeren waarbij principes worden toegepast uit de synthetische biologie. De inhoudelijke doelstelling is het ontwerpen en construeren van een microbiële biosensorstam (het detecteren van pathogene bacteriën, het meten van physicochemische eigenschappen van een vloeistof, het detecteren van de aanwezigheid van een nutriënt,...). Hierbij passen studenten eerder geziene theoriekennis en praktische vaardigheden toe met betrekking tot biologie, (bio-)chemie, genetica, microbiologie en gentechnologie op een geïntegreerde manier en zullen ze een ingenieursattitude ontwikkelen om het gegeven probleem op een systematische en gestructureerde manier op te lossen. Studenten werken in groep een oplossing uit volgens een projectmatige aanpak met ondersteuning van een een coachende begeleider. Hierbij beschikken ze over een variëteit aan informatiebronnen (databank van analoge projecten, DNA-sequenties, geschreven en video-protocols), software-tools en kunnen ze gebruik maken van een goed uitgerust biotechnologisch laboratorium. In een eerste fase zullen studenten het probleem analyseren en de context schetsen. Daarna werken de studenten een projectvoorstel uit met inbegrip van een tijdsplanning dat wordt voorgesteld aan hun begeleider. Het voorgestelde project wordt vervolgens gerealiseerd in het laboratorium. De studenten dienen regelmatig te vergaderen en tussentijds te rapporteren aan hun begeleider. Op het einde van het project moeten de studenten een mondelinge presentatie geven van de bekomen resultaten. 

Bijkomende info

Geen

Leerresultaten

Algemene competenties

De studenten kunnen de meest geschikte experimentele methoden en tools (bv. software) selecteren en toepassen in een biotechnologisch project (moleculaire klonering in het kader van synthetische biologie) om een probleemstelling te beantwoorden.

De studenten kunnen resultaten van gentechnologische experimenten (o.a. sequentie-analysen) kritisch interpreteren.

Studenten kunnen zelfstandig nieuwe informatie opzoeken en hier correct naar refereren. Ze kunnen deze informatie kritisch benaderen en verwerken.

Studenten kunnen zelfstandig werken. Ze kunnen verantwoordelijkheid nemen om bepaalde taken (zoals het vooruitplannen van experimenten) zelfstandig uit te voeren.

Studenten kunnen efficiënt in groep werken en een teamgeest creëren.

Studenten kunnen een project ontwerpen en beheren volgens de regels van projectmanagement. Ze kunnen hun projectaanpak of planning aanpassen bij onverwachte problemen.

Studenten kunnen mondeling en schriftelijk communiceren op een duidelijke en gestructureerde manier over informatie, ideeën, problemen en resultaten in hun biotechnologische project. Ze kunnen overzichtelijk synthetiseren. Ze kunnen hierbij gebruik maken van discipline-eigen terminologie.

Studenten kunnen innovatieve ideeën bedenken en uitwerken.

Studenten kunnen duidelijk communiceren met elkaar en dragen constructief bij in een vergadering.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen andere met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Geen

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de biologie: Standaard traject
Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen: profiel cel- en genbiotechnologie
Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen: profiel chemie en bioprocestechnologie
Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen: Startplan
Schakelprogramma Master of Science in de biologie: Molecular&Cellular LifeScience