6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1023254CNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.
In deze cursus worden bevindingen uit diverse wetenschapsgebieden als filosofie, antropologie en psychologie, geïntegreerd. De vraagstelling gaat uit naar hoe mensen pogen betekenis te geven aan hun leven vanuit een humanistisch, cultureel-naturalistisch perspectief. We gaan na waarom mensen verlangen naar zin en betekenis, hoe deze betekenissen worden gevonden of gecreërd en welke vorm ze aannemen. Gebruikte auteurs zijn voornamelijk Martin Heidegger, Hans-Georg Gadamer, John Dewey en Mark Johnson.
Geen.
Studenten dienen blijk te geven de bestudeerde teksten grondig geanalyseerd en verstaan te hebben, maar ook om deze theoretische inzichten in de praktijk te kunnen toepassen door middel van een casestudy
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Voor het mondelinge examen wordt aan de studenten gevraagd zelf een casus uit te werken. In literatuur, kunst of actualiteit dient gezocht te worden naar een voorbeeld van hoe een leven zin- en betekenis krijgt.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Master in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Master in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: geschiedenis (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: kunstwetenschappen en erfgoedstudies (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: wijsbegeerte (120 ECTS, Etterbeek)