6 ECTS credits
156 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1021082ANR voor alle studenten in het 2e semester
met een inleidend bachelor niveau.
- Semester
- 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
- Verantwoordelijke vakgroep
- History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
- Onderwijsteam
- Emiliano Acosta
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 0 contacturen Exam
26 contacturen Lecture
130 contacturen Self study
- Inhoud
Vanuit een systematische en historische invalshoek worden de meest relevante ontwikkelingen van de filosofie in de negentiende eeuw geanalyseerd en besproken. De focus ligt voornamelijk op de auteurs die een kritische dialoog met de Verlichting hebben gevoerd, nieuwe filosofische problemen en methodologieën hebben gecreëerd en de belangrijkste filosofen van de 20ste eeuw hebben beïnvloed.
In dit vak komt de student in contact met de cruciale filosofieën van de zogenoemde “lange negentiende eeuw”: de tijdperk tussen de Franse Revolutie (1789) en het begin van de Eerste Wereldoorlog (1914). De cursus bestaat voornamelijk uit de analyse van twee filosofische constellaties: het Duitse Idealisme (Schiller, Fichte, Schelling en Hegel) en de zogenoemde school van de achterdocht (Marx, Nietzsche en Freud). Hoofdthema’s van de cursus zijn: de ontwikkeling van de dialectiek als methode, als ziel van het universum en als motor van de geschiedenis, theorieën van het zelfbewustzijn, nationalisme en kosmopolitisme, het kapitaal en zijn revolutionaire bewustzijn, de ontdekking van het voor-, on- en/of onderbewuste en het nihilisme. Deze thema’s worden benaderd vanuit een politiek-filosofische, cultuurfilosofische, ontologische en metafysische perspectief.
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Teksten over en van de besproken filosofen worden ter beschikking gesteld., Canvas
- Bijkomende info
Aanwezigheid is sterk aanbevolen: aangezien dat 40% van het eindcijfer is gebaseerd op de permanente evaluatie.
Faciliteiten voor anderstalige en uitwisselingsstudenten.
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
Kennis en Inzicht
- Studenten hebben basiskennis inzake de filosofie tussen 1789 en 1914.
- Studenten hebben basiskennis over de filosofische behandeling van de complexe constitutie van subjectiviteit en intersubjectiviteit van Schiller tot Freud, het probleem en potentiaal van het nihilisme en de dialectische en genealogische methodes.
Vaardigheden
- Studenten beschikken over de vaardigheid om filosofische terminologie en begrippen van de besproken auteurs correct te hanteren.
- Studenten beschikken over de vaardigheid om filosofische teksten te analyseren en te synthetiseren.
- Studenten beschikken over de vaardigheid om in de inhoud van de cursus filosofische en ethische problemen te identificeren, formeel en inhoudelijk te ontwikkelen, te interpreteren en persoonlijke stellingen te beargumenteren.
- Studenten beschikken over communicatieve vaardigheden door deelname aan discussies, het schrijven van papers en het presenteren van voordrachten.
- Studenten beschikken over de vaardigheid om filosofische en wetenschappelijke bronnen op te zoeken en te hanteren die relevant is voor hun presentaties en papers.
Attitudes
- Studenten hebben een kritische, redelijk eigenzinnige, open en kosmopolitische houding met belangstelling voor het vrij onderzoek, de Verlichting en het humanisme.
- Studenten hebben het vermogen filosofische, ethische en humanistische problemen van de filosofie van Schiller tot Freud vanuit een breder perspectief te zien dan enkel de eigen identiteit en cultuur.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
HOC Presentatie bepaalt 40% van het eindcijfer
HOC Paper bepaalt 60% van het eindcijfer
Binnen de categorie HOC Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:
- Individuele Presentatie
met een wegingsfactor 1
en aldus 40% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Studenten geven tijdens de cursus een individuele presentatie over een van de thema's van de cursus.
Binnen de categorie HOC Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
- Paper
met een wegingsfactor 100
en aldus 60% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Studenten dienen een paper in gerelateerd tot de thema's van de cursus.
- Aanvullende info mbt evaluatie
Paper: 60% (studenten dienen de paper in tijdens de examen zittijd)
Permanente evaluatie: 40% (participatie en presentatie van een thema van de cursus)
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject