6 ECTS credits
156 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021081ANW voor werkstudenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
LET OP: inschrijven voor dit vak is enkel mogelijk voor werkstudenten. Dagstudenten kunnen registreren voor vakken waarvan de code eindigt op een R. Contacteer de studietrajectbegeleider voor meer informatie : student.vub.be/studietrajectbegeleiders.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Emiliano Acosta (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
26 contacturen Lecture
130 contacturen Self study
Inhoud

Vanuit een systematische en historische invalshoek worden de meest relevante ontwikkelingen van de filosofie in de negentiende eeuw geanalyseerd en besproken. De focus ligt voornamelijk op de auteurs die een kritische dialoog met de Verlichting hebben gevoerd, nieuwe filosofische problemen en methodologieën hebben gecreëerd en de belangrijkste filosofen van de 20ste eeuw hebben beïnvloed.

In dit vak komt de student in contact met de cruciale filosofieën van de zogenoemde “lange negentiende eeuw”: de tijdperk tussen de Franse Revolutie (1789) en het begin van de Eerste Wereldoorlog (1914). De cursus bestaat voornamelijk uit de analyse van twee filosofische constellaties: het Duitse Idealisme (Schiller, Fichte, Schelling en Hegel) en de zogenoemde school van de achterdocht (Marx, Nietzsche en Freud). Hoofdthema’s van de cursus zijn: de ontwikkeling van de dialectiek als methode, als ziel van het universum en als motor van de geschiedenis, theorieën van het zelfbewustzijn, nationalisme en kosmopolitisme, het kapitaal en zijn revolutionaire bewustzijn, de ontdekking van het voor-, on- en/of onderbewuste en het nihilisme. Deze thema’s worden benaderd vanuit een politiek-filosofische, cultuurfilosofische, ontologische en metafysische perspectief.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Teksten over en van de besproken filosofen worden ter beschikking gesteld., Canvas
Bijkomende info

Aanwezigheid is sterk aanbevolen: aangezien dat 40% van het eindcijfer is gebaseerd op de permanente evaluatie.

Faciliteiten voor anderstalige en uitwisselingsstudenten.

Leerresultaten

Algemene competenties

Kennis en Inzicht

  • Studenten hebben basiskennis inzake de filosofie tussen 1789 en 1914.
  • Studenten hebben basiskennis over de filosofische behandeling van de complexe constitutie van subjectiviteit en intersubjectiviteit van Schiller tot Freud, het probleem en potentiaal van het nihilisme en de dialectische en genealogische methodes.

Vaardigheden

  • Studenten beschikken over de vaardigheid om filosofische terminologie en begrippen van de besproken auteurs correct te hanteren.
  • Studenten beschikken over de vaardigheid om filosofische teksten te analyseren en te synthetiseren.
  • Studenten beschikken over de vaardigheid om in de inhoud van de cursus filosofische en ethische problemen te identificeren, formeel en inhoudelijk te ontwikkelen, te interpreteren en persoonlijke stellingen te beargumenteren.
  • Studenten beschikken over communicatieve vaardigheden door deelname aan discussies, het schrijven van papers en het presenteren van voordrachten.
  • Studenten beschikken over de vaardigheid om filosofische en wetenschappelijke bronnen op te zoeken en te hanteren die relevant is voor hun presentaties en papers.

Attitudes

  • Studenten hebben een kritische, redelijk eigenzinnige, open en kosmopolitische houding met belangstelling voor het vrij onderzoek, de Verlichting en het humanisme.
  • Studenten hebben het vermogen filosofische, ethische en humanistische problemen van de filosofie van Schiller tot Freud vanuit een breder perspectief te zien dan enkel de eigen identiteit en cultuur.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
HOC Presentatie bepaalt 40% van het eindcijfer

HOC Paper bepaalt 60% van het eindcijfer

Binnen de categorie HOC Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Individuele presentatie met een wegingsfactor 1 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Studenten geven tijdens de cursus een individuele presentatie van een van de thema's van de cursus.

Binnen de categorie HOC Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Paper met een wegingsfactor 100 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Studenten dienen een paper in gerelateerd tot de thema's van de cursus.

Aanvullende info mbt evaluatie

Paper: 60% (studenten dienen de paper in tijdens de examen zittijd)

Permanente evaluatie: 40% (participatie en presentatie van een thema van de cursus)

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject