7 ECTS credits
175 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1019001CNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Industriële ingenieurswetenschappen
Onderwijsteam
Abdellah Touhafi (titularis)
Tim De Troyer
Onderdelen en contacturen
175 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud
De student kiest een onderwerp naargelang de studierichting en interesses.
 
  • Projectmatige engineeringopdracht uitvoeren binnen een onderzoeksgroep
  • De nadruk ligt op een praktische realisatie die wetenschappelijk gefundeerd is:
    • Los een typisch ingenieursprobleem, waarbij de opdracht wordt gegeven door een leidinggevende in een bedrijf die zelf niet technisch onderlegd is en enkel een oplossing wilt voor het gestelde probleem of een bepaald product.
    • Elke student levert een duidelijk afgebakende eigen bijdrage (in een team van twee studenten)
    • De docenten/begeleiders zijn als consultants
  • Projectopvolging
    • Logboek (individueel)
    • Voortgangsrapporten (gezamenlijk)
    • Tussentijdse evaluatie door begeleider(s)
  • Projectverslag (7000 - 10 000 woorden)
  • Presentatie (individueel of in groepsverband)
Studiemateriaal
Handboek (Aanbevolen) : How to Write a Thesis, H. Teitelbaum, BIB, 9780671885274, 1989
Bijkomende info
Omschrijving begeleiding: continue begeleiding via maandelijkse rapporteringsvergaderingen, en verder na afspraak en via e-mail.
Leerresultaten

Doelstellingen

D1: kan een technisch-wetenschappelijke opdracht zelfstandig uitwerken (BaLO 1, 2, 3, 6, 8)
D2: komt tot een technische realisatie/implementatie die werkt (BaLO 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9)
D3: situeert het werk binnen een technisch-wetenschappelijke context (BaLO 5, 8, 9, 10, 11)
D4: heeft inzicht in het onderwerp en de bredere context ervan (BaLO 6, 8, 10)
D5: publiceert de resultaten in een schriftelijk rapport volgens onderzoeksstandaarden (BaLO 5, 8, 10, 11)
D6: presenteert en verdedigt de resultaten mondeling (BaLO 10, 11)
D7: realiseert bovenstaande doelstellingen binnen het specialisme (BaSLO 14 ELO)

AD1: redeneert en handelt gestructureerd en systematisch (BaLO 9)
AD2: communiceert bevattelijk en gestructureerd in het Nederlands (BaLO 10, 11)
AD3: ontwikkelt een professionele attitude (BaLO 9, 10, 13)
 
 

 

Leerresultaten

  • BaLO_1 Diepgaande, toepassingsgerichte kennis, inzicht en praktische vaardigheden hebben met betrekking tot wiskunde en de natuurwetenschappen met het oog op ingenieurstoepassingen.
  • BaLO_2 Toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben op het gebied van de ingenieurswetenschappen en ingenieurstechnieken.
  • BaLO_3 Vanuit inzicht in de basistheorie en -methoden voor het schematiseren en modelleren van processen of systemen ingenieurstechnische problemen oplossen.
  • BaLO_4 Implementatiegericht en analytisch probleemoplossend denken, ontwerpen, ontwikkelen en creatief innoveren met aandacht voor de operationele implicaties van de specifieke casus.
  • BaLO_5 Doelgericht wetenschappelijke en technische informatie opzoeken, evalueren en verwerken, en er correct naar refereren.
  • BaLO_6 Uitgaande van het verworven inzicht, onderzoek-, ontwerp- en oplossingsmethoden selecteren, adequaat toepassen en de resultaten ervan wetenschappelijk en doelmatig verwerken.
  • BaLO_7 Binnen een afgelijnd kader een probleemstelling formuleren en zelfstandig een ingenieursproject plannen en uitwerken, met aandacht voor de randvoorwaarden voor de technische realisatie ervan.
  • BaLO_8 Blijk geven van een onderzoeksattitude: nauwkeurigheid, kritische reflectie, wetenschappelijke en technische nieuwsgierigheid, verantwoording van gemaakte keuzes.
  • BaLO_9 Blijk geven van een ingenieursattitude: aandacht voor planning en technische, economische en maatschappelijke randvoorwaarden en voor bedrijfskundige implicaties, inschatting van risico’s en haalbaarheid van de voorgestelde benadering of oplossing, gerichtheid op resultaat en het bereiken van effectieve oplossingen, innovatief denken.
  • BaLO_10 Wetenschappelijke en discipline-eigen terminologie correct hanteren in de voor de opleiding relevante talen.
  • BaLO_11 Resultaten van technisch en wetenschappelijk werk zowel schriftelijk en mondeling als grafisch communiceren en presenteren aan de peergroep.
  • BaLO_13 Ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen met aandacht voor technische, economische, humane en duurzaamheidsaspecten.
  • BaSLO_14-ELO Toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben in het brede domein van de ingenieurswetenschappen en ingenieurstechnieken: Elektronica-ICT.
 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen andere met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Examenmoment 1ste zittijd:
    - realisatie taken/opdrachten: 60% (niet overgedragen naar 2de zittijd)
    - paper: 20% (niet overgedragen naar 2de zittijd)
    - presentatie: 20% (niet overgedragen naar 2de zittijd)
    Examenmoment 2de zittijd:
    - realisatie taken/opdrachten: 60%
    - paper: 20%
    - presentatie: 20%

    Bij een quotatie van minder dan 10 op 20 op het onderdeel realisatie, wordt die quotatie het maximum eindcijfer voor dit opleidingsonderdeel.

Aanvullende info mbt evaluatie

Niet van toepassing

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektromechanica na vooropleiding getuigschrift lijnpiloot
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektronica-ICT
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor toegepaste informatica
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor multimedia & communicatietechnologie.
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektrotechniek.
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektromechanica, luchtvaart en autotechnologie.
Schakelprogramma Master of Science in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT: Standaard traject (90 ECTS)
Schakelprogramma Master of Science in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT: Verkort traject (60 ECTS)