Doelstellingen
D1: kan een technisch-wetenschappelijke opdracht zelfstandig uitwerken (MaLO 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9)
D2: komt tot een technische realisatie/implementatie die werkt (MaLO 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10)
D3: situeert het werk binnen een technisch-wetenschappelijke context (MaLO 5, 7, 13, 14)
D4: heeft inzicht in het onderwerp en de bredere context ervan (MaLO 4, 6, 7, 13)
D5: publiceert de resultaten in een schriftelijk rapport volgens onderzoeksstandaarden (MaLO 5, 6, 7, 13, 14, 15)
D6: presenteert en verdedigt de resultaten mondeling (MaLO 13, 14)
D7: realiseert het werk op een projectmatige wijze binnen een (onderzoeks)team (MaLO 10, 11, 16)
D8: realiseert bovenstaande doelstellingen binnen het specialisme (MaSLO EM 1, 2, 3, 4 VT, 4 MT, 4 DT, 4 LT)
AD1: redeneert en handelt gestructureerd en systematisch (MaLO 3)
AD2: communiceert bevattelijk en gestructureerd in het Nederlands (MaLO 14)
AD3: ontwikkelt een professionele attitude (MaLO 11, 14, 16)
Leerresultaten
- MaLO 1 Gevorderde toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben in het specialisme met aandacht voor de actuele ontwikkelingen van de technologie en techniek (zie voor de concrete invulling de aanvullende leerresultaten per specialisme).
- MaLO 2 Gevorderd, toepassingsgericht inzicht hebben in geavanceerde theorieën en -methodes voor het schematiseren en modelleren van processen of systemen en aanwending ervan bij het oplossen van problemen binnen het specialisme.
- MaLO 3 Zelfstandig integreren en uitdiepen van eerder verworven kennis met het oog op innovatie van praktische implementatiemogelijkheden en hierbij de grenzen van de eigen competenties kennen.
- MaLO 4 Oplossingsgericht formuleren en analyseren van complexe problemen binnen het specialisme, deze desgevallend herleiden tot beheersbare deelproblemen, en hiervoor implementatiegericht oplossingen ontwerpen met aandacht voor de concrete context.
- MaLO 5 Zelfstandig een ingenieursproject concipiëren, plannen en uitvoeren op het niveau van een beginnende onderzoekende professional. Een literatuuronderzoek uitvoeren en kritisch interpreteren volgens wetenschappelijke standaarden en vanuit het perspectief van de toepassingsmogelijkheden.
- MaLO 6 Uitgaande van het verworven disciplinespecifiek en vakoverschrijdend inzicht, geavanceerde onderzoeks-, ontwerp- en oplossingsmethoden selecteren, aanpassen of desgevallend ontwikkelen, adequaat toepassen en de resultaten ervan wetenschappelijk verwerken, de gemaakte keuzes argumenteren op grond van toepassingsgericht inzicht en de eisen van de bedrijfscontext.
- MaLO 7 Handelen vanuit een onderzoeksattitude: creativiteit, nauwkeurigheid, kritische reflectie, nieuwsgierigheid, gemaakte keuzes verantwoorden op grond van oplossingsgerichte argumenten.
- MaLO 8 Innovatie- en operationeel gericht ontwerpen van systemen, producten, diensten en processen, interpoleren en experimenteren in de bedrijfscontext.
- MaLO 9 Beheersen van systeemcomplexiteit met behulp van kwantitatieve methoden. Voldoende parate kennis, inzicht en ervaring met de praktijkomgeving bezitten om resultaten kritisch te toetsen.
- MaLO 10 Binnen een hoofdzakelijk vakspecifieke context handelen vanuit een ingenieursattitude: resultaatgerichtheid, aandacht voor planning en technische, economische en maatschappelijke randvoorwaarden zoals duurzaamheid, inschatting van risico’s en haalbaarheid van de voorgestelde benadering of oplossing, gerichtheid op resultaat en het bereiken van effectieve oplossingen, innovatief denken.
- MaLO 11 Projectmatig werken vanuit een hoofdzakelijk vakspecifieke context: doelstellingen formuleren, einddoelen en ontwikkeltraject in het oog houden, functioneren als lid van een (inter- en multidisciplinair) team, beginnend leiding geven, een brugfunctie vervullen naar de werkvloer, opereren in een internationale of interculturele omgeving, gericht rapporteren.
- MaLO 13 Specificaties en randvoorwaarden afwegen en omzetten in een kwaliteitsvol systeem, product, dienst of proces. Extraheren van bruikbare informatie uit onvolledige, tegenstrijdige of redundante gegevens.
- MaLO 14 Schriftelijk en mondeling communiceren over het eigen vakgebied in de opleidingstaal en de voor het specialisme relevante taal of talen.
- MaLO 15 Over het vakgebied talig en grafisch communiceren en presenteren aan vakgenoten en aan leken.
- MaLO 16 Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen met aandacht voor technische, economische, humane en duurzaamheidsaspecten.
- MaSLO-EM 1 Gevorderde toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben in de elektromechanica met aandacht voor de actuele ontwikkelingen van de technologie en techniek.
- MaSLO-EM 2 Analyseren, optimaliseren en beheren van productieprocessen en machines.
- MaSLO-EM 3 Elektromechanische systemen ontwerpen en onderbouwen met geavanceerde software-tools of experimentele validatie.
- MaSLO-EM 4 VT Verwerft diepgang in de elektromechanische discipline: Voertuigtechnologie.
- MaSLO-EM 4 MT Verwerft diepgang in de elektromechanische discipline: Mechatronica.
- MaSLO-EM 4 DE Verwerft diepgang in de elektromechanische discipline: Duurzame energie.
- MaSLO-EM 4 LT Verwerft diepgang in de elektromechanische discipline: Luchtvaarttechnologie.