20 ECTS credits
560 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4018570FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt het opleidingsonderdeel 'Bachelorproef’ gevolgd, alvorens ‘Masterproef’ op te nemen. Het opleidingsonderdeel ‘masterproef’ kan je enkel opnemen in de afstudeerfase van je opleiding.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Industriële ingenieurswetenschappen
Onderwijsteam
Svend Bram (titularis)
Mohamed El Baghdadi
Tim De Troyer
Onderdelen en contacturen
560 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De masterproef is de zelfstandige studie en rapportering van een technisch-wetenschappelijk onderwerp eigen aan de gekozen opleiding.

De masterproef is een wetenschappelijk werk en dient te voldoen aan volgende eisen:

  • De masterproef gaat uit van een concrete probleemstelling/werkhypothese (het onderwerp wordt duidelijk afgebakend in overleg met de promotoren)  
  • De masterproef moet starten met een beperkt onderzoek over de haalbaarheid: is er voldoende documentatiemateriaal te vinden, wordt de vereiste technologie voldoende beheerst of kan die binnen een redelijke termijn geassimileerd worden.
  • De masterproef omvat niet alleen de toepassing van algemeen geldende principes, die men heeft geleerd in de opleiding, op een particulier geval. Het moet tevens een uitdaging inhouden tot verdere studie, wetenschappelijk onderzoek en gebruik van nieuwe technologie waarbij het de bedoeling is onderzoeksmentaliteit en creativiteit te stimuleren, conform het academische karakter van de opleiding.  
  • Het onderzoek moet een eigen optiek hebben. De student dient iets aan de bestaande kennis over het onderwerp toe te voegen, al was het maar door de wijze waarop het overzicht is gestructureerd, door het uitdiepen van onderbelichte argumenten, door het verzamelen van origineel cijfermateriaal,...
  • De masterproef moet aantonen dat de student op kritisch-reflecterende wijze onderzoek kan verrichten op een typisch onderwerp uit de opleiding en in staat is dit zelfstandig op een overzichtelijke, beargumenteerde en gedocumenteerde wijze uiteen te zetten. Het onderzoek moet elementen of argumenten verschaffen die gestaafd kunnen worden.
Studiemateriaal
Handboek (Aanbevolen) : How to Write a Masters Thesis?, Y. N. (Nguyen) Bui, 3de, Sage Publications, Inc, 9781506336091, 2019
Handboek (Aanbevolen) : How to Write a Thesis, H. Teitelbaum, 2de, BIB, 9780671885274, 1989
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Richtlijnen masterproef, IWmasterproefinfo, Industriële wetenschappen, Canvas, 2019
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Beoordelingsrooster, Industriële wetenschappen, Canvas, 2019
Bijkomende info

Begeleiding: de masterproef wordt begeleid en opgevolgd door een promotor en door medewerkers die specifiek vertrouwd zijn met het onderwerp van de masterproef.

Leerresultaten

Doelstellingen

D1: kan een technisch-wetenschappelijke opdracht zelfstandig uitwerken (MaLO 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9)
D2: komt tot een technische realisatie/implementatie die werkt (MaLO 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10)
D3: situeert het werk binnen een technisch-wetenschappelijke context (MaLO 5, 7, 13, 14)
D4: heeft inzicht in het onderwerp en de bredere context ervan (MaLO 4, 6, 7, 13)
D5: publiceert de resultaten in een schriftelijk rapport volgens onderzoeksstandaarden (MaLO 5, 6, 7, 13, 14, 15)
D6: presenteert en verdedigt de resultaten mondeling (MaLO 13, 14)
D7: realiseert het werk op een projectmatige wijze binnen een (onderzoeks)team (MaLO 10, 11, 16)
D8: realiseert bovenstaande doelstellingen binnen het specialisme (MaSLO EM 1, 2, 3, 4 VT, 4 MT, 4 DT, 4 LT)
 
AD1: redeneert en handelt gestructureerd en systematisch (MaLO 3)
AD2: communiceert bevattelijk en gestructureerd in het Nederlands (MaLO 14)
AD3: ontwikkelt een professionele attitude (MaLO 11, 14, 16)

Leerresultaten

  • MaLO 1 Gevorderde toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben in het specialisme met aandacht voor de actuele ontwikkelingen van de technologie en techniek (zie voor de concrete invulling de aanvullende leerresultaten per specialisme).
  • MaLO 2 Gevorderd, toepassingsgericht inzicht hebben in geavanceerde theorieën en -methodes voor het schematiseren en modelleren van processen of systemen en aanwending ervan bij het oplossen van problemen binnen het specialisme.
  • MaLO 3 Zelfstandig integreren en uitdiepen van eerder verworven kennis met het oog op innovatie van praktische implementatiemogelijkheden en hierbij de grenzen van de eigen competenties kennen.
  • MaLO 4 Oplossingsgericht formuleren en analyseren van complexe problemen binnen het specialisme, deze desgevallend herleiden tot beheersbare deelproblemen, en hiervoor implementatiegericht oplossingen ontwerpen met aandacht voor de concrete context.
  • MaLO 5 Zelfstandig een ingenieursproject concipiëren, plannen en uitvoeren op het niveau van een beginnende onderzoekende professional. Een literatuuronderzoek uitvoeren en kritisch interpreteren volgens wetenschappelijke standaarden en vanuit het perspectief van de toepassingsmogelijkheden.
  • MaLO 6 Uitgaande van het verworven disciplinespecifiek en vakoverschrijdend inzicht, geavanceerde onderzoeks-, ontwerp- en oplossingsmethoden selecteren, aanpassen of desgevallend ontwikkelen, adequaat toepassen en de resultaten ervan wetenschappelijk verwerken, de gemaakte keuzes argumenteren op grond van toepassingsgericht inzicht en de eisen van de bedrijfscontext.
  • MaLO 7 Handelen vanuit een onderzoeksattitude: creativiteit, nauwkeurigheid, kritische reflectie, nieuwsgierigheid, gemaakte keuzes verantwoorden op grond van oplossingsgerichte argumenten.
  • MaLO 8 Innovatie- en operationeel gericht ontwerpen van systemen, producten, diensten en processen, interpoleren en experimenteren in de bedrijfscontext.
  • MaLO 9 Beheersen van systeemcomplexiteit met behulp van kwantitatieve methoden. Voldoende parate kennis, inzicht en ervaring met de praktijkomgeving bezitten om resultaten kritisch te toetsen.
  • MaLO 10 Binnen een hoofdzakelijk vakspecifieke context handelen vanuit een ingenieursattitude: resultaatgerichtheid, aandacht voor planning en technische, economische en maatschappelijke randvoorwaarden zoals duurzaamheid, inschatting van risico’s en haalbaarheid van de voorgestelde benadering of oplossing, gerichtheid op resultaat en het bereiken van effectieve oplossingen, innovatief denken.
  • MaLO 11 Projectmatig werken vanuit een hoofdzakelijk vakspecifieke context: doelstellingen formuleren, einddoelen en ontwikkeltraject in het oog houden, functioneren als lid van een (inter- en multidisciplinair) team, beginnend leiding geven, een brugfunctie vervullen naar de werkvloer, opereren in een internationale of interculturele omgeving, gericht rapporteren.
  • MaLO 13 Specificaties en randvoorwaarden afwegen en omzetten in een kwaliteitsvol systeem, product, dienst of proces. Extraheren van bruikbare informatie uit onvolledige, tegenstrijdige of redundante gegevens.
  • MaLO 14 Schriftelijk en mondeling communiceren over het eigen vakgebied in de opleidingstaal en de voor het specialisme relevante taal of talen.
  • MaLO 15 Over het vakgebied talig en grafisch communiceren en presenteren aan vakgenoten en aan leken.
  • MaLO 16 Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen met aandacht voor technische, economische, humane en duurzaamheidsaspecten.
  • MaSLO-EM 1 Gevorderde toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben in de elektromechanica met aandacht voor de actuele ontwikkelingen van de technologie en techniek.
  • MaSLO-EM 2 Analyseren, optimaliseren en beheren van productieprocessen en machines.
  • MaSLO-EM 3 Elektromechanische systemen ontwerpen en onderbouwen met geavanceerde software-tools of experimentele validatie.
  • MaSLO-EM 4 VT Verwerft diepgang in de elektromechanische discipline: Voertuigtechnologie.
  • MaSLO-EM 4 MT Verwerft diepgang in de elektromechanische discipline: Mechatronica.
  • MaSLO-EM 4 DE Verwerft diepgang in de elektromechanische discipline: Duurzame energie.
  • MaSLO-EM 4 LT Verwerft diepgang in de elektromechanische discipline: Luchtvaarttechnologie.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Andere met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Examenmoment 1ste zittijd:
    Realisatie van de opdracht/doelstellingen (product): 50% (niet overgedragen naar 2de zittijd)
    Werk- en leerproces (persoonlijke inzet en meesterschap): 20% (niet overgedragen naar 2de zittijd)
    Schriftelijke presentatie (scriptie): 15% (niet overgedragen naar 2de zittijd)
    Mondelinge presentatie: 15% (niet overgedragen naar 2de zittijd)
    Examenmoment 2de zittijd:
    Realisatie van de opdracht/doelstellingen (product): 50%
    Werk- en leerproces (persoonlijke inzet en meesterschap): 20%
    Schriftelijke presentatie (scriptie): 15%
    Mondelinge presentatie: 15%

    Bij een quotatie van minder dan 8 op 20 op één van de 4 onderdelen, wordt het laagste cijfer het eindcijfer voor de masterproef.

Aanvullende info mbt evaluatie

Niet van toepassing

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica: elektromechanica met profiel duurzame energie
Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica: elektromechanica met profiel mechatronica
Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica: elektromechanica met profiel vervoertechnologie
Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica: luchtvaarttechnologie