3 ECTS credits
84 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1019089CNR voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Industriële ingenieurswetenschappen
Onderwijsteam
Stijn Broucke (titularis)
Onderdelen en contacturen
15 contacturen Hoorcollege
18 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

In dit opleidingsonderdeel worden verschillende aspecten van het ontwerpproces bestudeerd. Het doel van deze cursus bestaat erin de studenten in staat te stellen zelfstandig een ontwerpproject uit te voeren. 

 
Hoorcollege:
 
Het hoorcollege omvat volgende onderwerpen:

 

  • Vertalen van klanteneisen naar ingenieursspecificaties
  • Conceptgeneratie methodes
  • Materiaalkeuze
  • Assemblageprocess en Ergonomie
  • Green design
  • Intellectueel eigendom
  • Identificeren van opportuniteiten
  • Productieprocessen
  • Productopvolging en -kwaliteit

Werkcollege:

In het werkcollege lossen de studenten onder begeleiding vraagstukken op die een directe toepassing zijn van de in het hoorcollege aangeleerde begrippen.

 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides bij het hoorcollege, Canvas
Handboek (Aanbevolen) : The mechanical design process, D. G. Ullman, 7e, McGraw-Hill, 9780999357804, 2017
Handboek (Aanbevolen) : Product Design and Development, K. T. Ulrich and S. D. Eppinger, 5de, BIB, 9780071086950, 2011
Handboek (Aanbevolen) : Materials Selection in Mechanical Design, M. Ashby, Butterworth-Heinemann, 9780081005996, 2016
Bijkomende info

Omschrijving begeleiding: na de les, na afspraak of via e-mail.

Leerresultaten

Doelstellingen

D1: kan zelfstandig een ontwerpdossier opstellen (BaLO 1, 3, 4, 5, 6, 8, 11)
D2: kan een ontwerpdossier communiceren en op een duidelijke wijze presenteren (BaLO 2, 4, 8, 9, 10, 11, 12)
D3: past de juiste ontwerpmethodiek toe (BaLO 4, 5, 9, BaSLO 14 EM)
D4: kan klanteneisen vertalen naar ingenieursspecificaties (BaLO 3, 4, 6, 12, 13)
D5: kan met behulp van CAD een ontwerp maken (BaLO 1, 2, 3, 4, 6, BaSLO 14 EM)

AD1: redeneert en handelt gestructureerd en systematisch (BaLO 9)
AD2: communiceert bevattelijk en gestructureerd in het Nederlands (BaLO 10, 11)
AD3: ontwikkelt een professionele attitude (BaLO 9, 10, 13)

 

 

Leerresultaten

  • BaLO_1 Diepgaande, toepassingsgerichte kennis, inzicht en praktische vaardigheden hebben met betrekking tot wiskunde en de natuurwetenschappen met het oog op ingenieurstoepassingen.
  • BaLO_2 Toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben op het gebied van de ingenieurswetenschappen en ingenieurstechnieken.
  • BaLO_3 Vanuit inzicht in de basistheorie en -methoden voor het schematiseren en modelleren van processen of systemen ingenieurstechnische problemen oplossen.
  • BaLO_4 Implementatiegericht en analytisch probleemoplossend denken, ontwerpen, ontwikkelen en creatief innoveren met aandacht voor de operationele implicaties van de specifieke casus.
  • BaLO_5 Doelgericht wetenschappelijke en technische informatie opzoeken, evalueren en verwerken, en er correct naar refereren.
  • BaLO_6 Uitgaande van het verworven inzicht, onderzoek-, ontwerp- en oplossingsmethoden selecteren, adequaat toepassen en de resultaten ervan wetenschappelijk en doelmatig verwerken.
  • BaLO_8 Blijk geven van een onderzoeksattitude: nauwkeurigheid, kritische reflectie, wetenschappelijke en technische nieuwsgierigheid, verantwoording van gemaakte keuzes.
  • BaLO_9 Blijk geven van een ingenieursattitude: aandacht voor planning en technische, economische en maatschappelijke randvoorwaarden en voor bedrijfskundige implicaties, inschatting van risico’s en haalbaarheid van de voorgestelde benadering of oplossing, gerichtheid op resultaat en het bereiken van effectieve oplossingen, innovatief denken.
  • BaLO_10 Wetenschappelijke en discipline-eigen terminologie correct hanteren in de voor de opleiding relevante talen.
  • BaLO_11 Resultaten van technisch en wetenschappelijk werk zowel schriftelijk en mondeling als grafisch communiceren en presenteren aan de peergroep.
  • BaLO_12 Functioneren als lid van een team in verschillende rollen en inzicht hebben in het eigen functioneren, medeverantwoordelijkheid opnemen voor het bepalen en behalen van de doelstellingen van het team.
  • BaLO_13 Ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen met aandacht voor technische, economische, humane en duurzaamheidsaspecten.
  • BaSLO_14-EM Toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben in het brede domein van de ingenieurswetenschappen en ingenieurstechnieken: Elektromechanica.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen andere met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Examenmoment 1ste zittijd:
    Hoorcollege: mondeling examen met schriftelijke voorbereiding: 50% (overgedragen naar 2de zittijd indien 10/20 of meer)
    Werkcollege: evaluatie uitvoering opdracht en verslag/presentatie: 50% (overgedragen naar 2de zittijd indien 10/20 of meer)
    Examenmoment 2de zittijd:
    Hoorcollege: mondeling examen met schriftelijke voorbereiding: 50%
    Werkcollege: evaluatie uitvoering opdracht en verslag/presentatie: 50%

    Bij een quotatie van minder dan 10 op 20 voor theorie of werkcollege, wordt het laagste cijfer het eindcijfer voor het gehele studiedeel.

Aanvullende info mbt evaluatie

Een ongewettigde afwezigheid van meer dan 25 % op de oefeningensessies geeft aanleiding tot een weigering tot deelname aan het oefeningenexamen en geeft aanleiding tot een afwezigheidsscore voor het betreffende examen. De sanctie wordt overgedragen naar tweede zittijd.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de industriële wetenschappen: elektromechanica
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject eektromechanica na vooropleiding prof. bachelor elektromechanica, elektrotechniek, luchtvaart, autotechnologie, mechanische ontwerp- en productietechnologie en bouw
Schakelprogramma Master of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica: Standaard traject (76 ECTS)
Schakelprogramma Master of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica: Verkort traject (60 ECTS)