4 ECTS credits
112 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4019151ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Aërodynamica’ gevolgd, alvorens ‘Vliegtuigmotoren’ op te nemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Industriële ingenieurswetenschappen
Onderwijsteam
Svend Bram
Aurélie Bellemans (titularis)
Onderdelen en contacturen
28 contacturen Hoorcollege
10 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

Hoorcollege:
Dit opleidingsonderdeel behandelt de opbouw, werking, eigenschappen en toepassingen van vliegtuigmotoren. Het opleidingsonderdeel bestaat uit volgende delen:

  • De turbojet
  • De turbofan
  • De turboprop
  • Elektrische propulsie
  • De luchtinlaat
  • Axiale compressoren
  • Verbrandingskamers
  • Het starten van de turbomotoren
  • Turbines
  • De motoruitlaat
  • Mechanische en thermische limieten van motoren
  • Brandstofregelaars
  • Onderhoud

Werkcollege:
In het werkcollege lossen de studenten onder begeleiding vraagstukken op die een directe toepassing zijn van de in het hoorcollege aangeleerde begrippen en methoden.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Vliegtuigmotoren - 1 Energetische studie van de turbopropulsiemotoren, R. Jacques, Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Vliegtuigmotoren WPO, Slides van de werkcolleges, S. Bram, Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Vliegtuigmotoren - 3 Turbines en motoruitlaten. Werkingslijnen en brandstofregeling, R. Jacques, Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Vliegtuigmotoren - 2 Luchtinlaten, compressoren en verbrandingskamers, R. Jacques, Canvas
Handboek (Aanbevolen) : Gas Turbine Performance, P.P. Walsh, P. Fletcher, 2de, John Wiley and Sons, 9780632064342, 2004
Handboek (Aanbevolen) : Gas Turbine Theory, H.I.H. Saravanamuttoo, G.F.C. Rogers, H. Cohen en P. Straznicky, 7de, Pearson - Prentice-Hall, 9781292093093, 2017
Handboek (Aanbevolen) : Fundamentals of Jet propulsion with applications, R.D. Flack, Cambridge University Press, 9780521154178, 2010
Handboek (Aanbevolen) : The Jet Engine, Rolls Royce, BIB, 9780902121041, 1986
Handboek (Aanbevolen) : Jet Engines, Fundamentals of theory, design and operation, K. Hunecke, The Crowood Press Ltd, 9781853108341, 1997
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Vliegtuigmotoren, Slides van de hoorcolleges, S. Bram, Canvas, 2220170006659
Bijkomende info
Omschrijving begeleiding: na de les, na afspraak of via e-mail.
Leerresultaten

Doelstellingen

D1: kent de opbouw, eigenschappen en toepassingen van vliegtuigmotoren (MaLO 1, 15, MaSLO EM 4 LT)
D2: kent en heeft inzicht in de werking van vliegtuigmotoren om onder meer de exploitatie ervan te kunnen verrichten (MaLO 1, 4, 5, MaSLO EM 1, 2, 4 LT)
D3: past de relevante wetten toe op vliegtuigmotoren (MaLO 1, 2, 4, 9, MaSLO EM 4 LT)
D4: kan de performantie uitrekenen van een vliegtuigmotor (MaLO 1, 2, 4, 9, MaSLO EM 4 LT)
D5: heeft inzicht in de thermische en mechanische beperkingen van vliegtuigmotoren die met betrekking tot de veiligheid in acht genomen moeten worden (MaLO 1, 2, 4, 9, 10, MaSLO EM 1, 2, 4 LT)
D6: kan resultaten van motortesten analyseren (MaLO 1, 2, 6, 9, 10, MaSLO EM 1, 2, 4 LT)
 
AD1: redeneert en handelt gestructureerd en systematisch (MaLO 3)
AD2: communiceert bevattelijk en gestructureerd in het Nederlands (MaLO 14)
AD3: ontwikkelt een professionele attitude (MaLO 11, 14, 16)

 

Leerresultaten

  • MaLO 1 Gevorderde toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben in het specialisme met aandacht voor de actuele ontwikkelingen van de technologie en techniek (zie voor de concrete invulling de aanvullende leerresultaten per specialisme).
  • MaLO 2 Gevorderd, toepassingsgericht inzicht hebben in geavanceerde theorieën en -methodes voor het schematiseren en modelleren van processen of systemen en aanwending ervan bij het oplossen van problemen binnen het specialisme.
  • MaLO 3 Zelfstandig integreren en uitdiepen van eerder verworven kennis met het oog op innovatie van praktische implementatiemogelijkheden en hierbij de grenzen van de eigen competenties kennen.
  • MaLO 4 Oplossingsgericht formuleren en analyseren van complexe problemen binnen het specialisme, deze desgevallend herleiden tot beheersbare deelproblemen, en hiervoor implementatiegericht oplossingen ontwerpen met aandacht voor de concrete context.
  • MaLO 5 Zelfstandig een ingenieursproject concipiëren, plannen en uitvoeren op het niveau van een beginnende onderzoekende professional. Een literatuuronderzoek uitvoeren en kritisch interpreteren volgens wetenschappelijke standaarden en vanuit het perspectief van de toepassingsmogelijkheden.
  • MaLO 6 Uitgaande van het verworven disciplinespecifiek en vakoverschrijdend inzicht, geavanceerde onderzoeks-, ontwerp- en oplossingsmethoden selecteren, aanpassen of desgevallend ontwikkelen, adequaat toepassen en de resultaten ervan wetenschappelijk verwerken, de gemaakte keuzes argumenteren op grond van toepassingsgericht inzicht en de eisen van de bedrijfscontext.
  • MaLO 9 Beheersen van systeemcomplexiteit met behulp van kwantitatieve methoden. Voldoende parate kennis, inzicht en ervaring met de praktijkomgeving bezitten om resultaten kritisch te toetsen.
  • MaLO 10 Binnen een hoofdzakelijk vakspecifieke context handelen vanuit een ingenieursattitude: resultaatgerichtheid, aandacht voor planning en technische, economische en maatschappelijke randvoorwaarden zoals duurzaamheid, inschatting van risico’s en haalbaarheid van de voorgestelde benadering of oplossing, gerichtheid op resultaat en het bereiken van effectieve oplossingen, innovatief denken.
  • MaLO 11 Projectmatig werken vanuit een hoofdzakelijk vakspecifieke context: doelstellingen formuleren, einddoelen en ontwikkeltraject in het oog houden, functioneren als lid van een (inter- en multidisciplinair) team, beginnend leiding geven, een brugfunctie vervullen naar de werkvloer, opereren in een internationale of interculturele omgeving, gericht rapporteren.
  • MaLO 14 Schriftelijk en mondeling communiceren over het eigen vakgebied in de opleidingstaal en de voor het specialisme relevante taal of talen.
  • MaLO 15 Over het vakgebied talig en grafisch communiceren en presenteren aan vakgenoten en aan leken.
  • MaLO 16 Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen met aandacht voor technische, economische, humane en duurzaamheidsaspecten.
  • MaSLO-EM 1 Gevorderde toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben in de elektromechanica met aandacht voor de actuele ontwikkelingen van de technologie en techniek.
  • MaSLO-EM 2 Analyseren, optimaliseren en beheren van productieprocessen en machines.
  • MaSLO-EM 4 LT Verwerft diepgang in de elektromechanische discipline: Luchtvaarttechnologie.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Andere met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Examenmoment 1ste zittijd:
    Hoorcollege: schriftelijk examen theorie: 50% (niet overgedragen naar 2de zittijd)
    Werkcollege: schriftelijk examen oefeningen: 50% (niet overgedragen naar 2de zittijd)

    Examenmoment 2de zittijd:
    Hoorcollege: mondeling examen met schriftelijke voorbereiding: 50%
    Werkcollege: schriftelijk examen oefeningen: 50%

Aanvullende info mbt evaluatie

Niet van toepassing

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica: luchtvaarttechnologie