3 ECTS credits
84 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4019153ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Aërodynamica’ gevolgd, alvorens ‘Helikopters’ op te nemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Industriële ingenieurswetenschappen
Onderwijsteam
Tim De Troyer (titularis)
Mojgan Gharakhanlou
Onderdelen en contacturen
15 contacturen Hoorcollege
16 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud
Hoorcollege:
Dit opleidingsonderdeel behandelt de basisprincipes van helikopters, met de nadruk op rotormechanica, de vluchttypes en de prestaties van helikopters. Het opleidingsonderdeel bestaat uit volgende delen:
  • verticale stijgvlucht en standvlucht
  • stromingstypes doorheen de rotor in verticale vlucht
  • voorwaartse vlucht
    • hypothese van Glauert
    • vereiste krachten en vermogens
  • mechanica van de rotor
  • prestaties en limieten van de helikopter
  • evenwichtsstanden van de helikopter
  • krachtenanalsye en structurele belasting
  • sterkteberekeningen

Werkcollege:
In het werkcollege lossen de studenten onder begeleiding vraagstukken op die een directe toepassing zijn van de in het hoorcollege aangeleerde begrippen en methoden.

Studiemateriaal
Cursustekst (Vereist) : Helikopters, T. De Troyer, VUB, 2220170004150, 2017
Handboek (Aanbevolen) : The foundations of helicopter flight, S. Newman, Halsted Press, 9780340587027, 1994
Handboek (Aanbevolen) : L'hélicoptère, théorie et pratique, P. Lefort en J. Haman, Chiron, 9782702702437, 1988
Handboek (Aanbevolen) : Rotary-wing aerodynamics, W.Z. Stepniewski en C.N. Keys, Dover, 9780486646473, 1984
Handboek (Aanbevolen) : Helicopter Theory, W. Johnson, Dover, 9780486682303, 1994
Bijkomende info
Omschrijving begeleiding: na de les, na afspraak of via e-mail.

De lessen worden georganiseerd volgens het 'flipped classroom' principe:

1) Alle hoorcolleges zijn beschikbaar als video-opname op Canvas
2) De studenten bekijken op voorhand bepaalde video-opnames, volgens instructies in de leerwijzer op Canvas
3) Tijdens gezamenlijke sessies met de docent, wordt de leerstof op interactieve wijze behandeld en daar waar nodig verder toegelicht of uitgediept.

Omschrijving begeleiding: na de les, na afspraak of via e-mail.

 
Leerresultaten

Doelstellingen

D1: heeft inzicht in de werking van helikopters (MaLO 1, 2, 3, MaSLO EM 2, 4 LT)
D2: heeft inzicht in de mechanica van de rotor (MaLO 1, 2, 3, MaSLO EM 2, 4 LT)
D3: heeft inzicht in de prestaties van helikopters (MaLO 1, 2, 3, MaSLO EM 2, 4 LT)
D4: heeft inzicht in de stabiliteit van helikopters (MaLO 1, 2, 3, MaSLO EM 2, 4 LT)
D5: heeft inzicht in de sterkte-analyse van helikopters (MaLO 1, 2, 3, MaSLO EM 2, 4 LT)

AD1: redeneert en handelt gestructureerd en systematisch (MaLO 3)
AD2: communiceert bevattelijk en gestructureerd in het Nederlands (MaLO 14)
AD3: ontwikkelt een professionele attitude (MaLO 11, 14, 16)
 
 

 

Leerresultaten

  • MaLO_1 Gevorderde toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben in het specialisme met aandacht voor de actuele ontwikkelingen van de technologie en techniek.
  • MaLO_2 Gevorderd, toepassingsgericht inzicht hebben in geavanceerde theorieën en -methodes voor het schematiseren en modelleren van processen of systemen en aanwending ervan bij het oplossen van problemen binnen het specialisme.
  • MaLO_3 Zelfstandig integreren en uitdiepen van eerder verworven kennis met het oog op innovatie van praktische implementatiemogelijkheden en hierbij de grenzen van de eigen competenties kennen.
  • MaLO_11 Projectmatig werken vanuit een hoofdzakelijk vakspecifieke context: doelstellingen formuleren, einddoelen en ontwikkeltraject in het oog houden, functioneren als lid van een (inter- en multidisciplinair) team, beginnend leiding geven, een brugfunctie vervullen naar de werkvloer, opereren in een internationale of interculturele omgeving, gericht rapporteren.
  • MaLO_14 Schriftelijk en mondeling communiceren over het eigen vakgebied in de opleidingstaal en de voor het specialisme relevante taal of talen.
  • MaLO_16 Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen met aandacht voor technische, economische, humane en duurzaamheidsaspecten.
  • MaSLO-EM_2 Analyseren, optimaliseren en beheren van productieprocessen en machines.
  • MaSLO-EM_4-LT Verwerft diepgang in de elektromechanische discipline: Luchtvaarttechnologie.
 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen andere met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Examenmoment 1ste zittijd:
    Hoorcollege: mondeling examen met schriftelijke voorbereiding: 50% (niet overgedragen naar 2de zittijd)
    Werkcollege: schriftelijk examen oefeningen: 50% (niet overgedragen naar 2de zittijd)
    Examenmoment 2de zittijd:
    Hoorcollege: mondeling examen met schriftelijke voorbereiding: 50%
    Werkcollege: schriftelijk examen oefeningen: 50%

Aanvullende info mbt evaluatie
Niet van toepassing

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica: luchtvaarttechnologie