6 ECTS credits
165 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4018301FER voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Engels
Onder samenwerkingsakkoord
Onder interuniversitair akkoord mbt. opleiding
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Steffen Ducheyne (titularis)
Onderdelen en contacturen
20 contacturen Hoorcollege
13 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
125 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In this specialized course, students will be familiarized with the history and philosophy of scientific methodologies. Science, as will be shown throughout the course, comprises more than its empirical and theoretical dimensions. Scientific thought and practice also contain a methodological dimension that, considered retrospectively, codifies how we have learned to learn about the empirical world. Methodological practices and views have a history of their own and it is this history that will occupy centre-stage in this course. The focus of this course will be on the methodological developments within seventeenth- to mid-nineteenth-century physics. The methodological practices and views of  the following figures (amongst others) will be addressed: Francis Bacon, René Descartes, Robert Hooke, Robert Boyle, J. B. van Helmont, Galileo Galilei, Isaac Newton, John S. Mill and William Whewell. Particular attention will be devoted to Newton's sophisticated Principia-style methodology. In this course it will be explained that there is no such thing as a universally applicable scientific method, but instead a plethora of different methodological instruments that each have their own strengths and limitations.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Reader
Bijkomende info

Reader that contains state-of-the-art literature and historical case-studies. The reader and slides are available via CANVAS at the start of the course. The parts on Newton's methodology are based on Steffen Ducheyne, "The main Business of Natural Philosophy": Isaac Newton's Natural-Philosophical Methodology (Dordrecht, Springer: 2012). Students do NOT need to purchase this book, as it is available in both material form (class mark: 141.1 N NEWT DUCH 2012; URL=<https://biblio.vub.ac.be/iguana/www.main.cls?surl=search&p=f88fe9ec-2425-11e7-a7e4-90084dd7a2c4#recordId=3.470380&srchDb=3_UB01>) and electronic form in the university library (URL=<https://biblio.vub.ac.be/iguana/www.main.cls?surl=search&p=f88fe9ec-2425-11e7-a7e4-90084dd7a2c4#recordId=3.488616&srchDb=3_UB01>).

Leerresultaten

Algemene competenties

- The student is able to provide a comprehensive overview of long-term shifts within seventeenth- to nineteenth-century scientific methodology.

- The student is able to explain the methodological views and/or practices of the figures addressed in the reader in a detailed way and to compare them insightfully.

- The student can identify (the significance of) Newton's Principia-style methodology and critically evaluate how it differs from a standard hypothetico-deductive approach.

- The student is able to illustrate how certain branches of eighteenth- and nineteenth-century physics were predicated on Newton's Principia-style methodology.

- The student is able to clarify the 'inductive' methodologies of John S. Mill and William Whewell and to provide a detailed overview of their differences.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Oral exam met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Het examen is mondeling met schriftelijke voorbereiding en telt mee voor 100% van de score.

Aanvullende info mbt evaluatie

The oral exam with written preparation determines 100% of the grades.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: moraalwetenschappen en humanistiek
Master in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: wijsbegeerte
Research Master of Philosophy: Standaard traject (enkel aangeboden in het Engels)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: geschiedenis (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: kunstwetenschappen en erfgoedstudies (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: wijsbegeerte (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: moraalwetenschappen en humanistiek (120 ECTS, Etterbeek)