6 ECTS credits
160 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4018124ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten Bedrijfskunde die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd of ingeschreven zijn voor 'Inleiding tot informatica en supply chain management'. Studenten Master TEW en HI die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor ‘Bedrijfsinformatica’ ' Business Information Systems'.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Business Technology and Operations
Onderwijsteam
Sam Verboven (titularis)
Emilie Grégoire
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
16 contacturen Lecture
24 contacturen Practical exercises
120 contacturen Self study
Inhoud

Deze cursus behandelt de fundamentele vaardigheden over hoe Information Technology (IT) in de context van organisaties gebruikt wordt.
Deel I start met de introductie en toelichting van een reeks fundamentele begrippen die nodig zijn om een vlotte communicatie tussen IT- en zakenmensen op elkaar af te stellen (BPMN, Use Case, Klassen, ...).
Deel II gaat dieper in op een aantal toepassingen die in ondernemingen gebruikt worden (ERP, CRM, SCM, ...). Ook hun voordelen, risico's, opportuniteiten, enz. worden behandeld.
Deel III heeft betrekking op een aantal aspecten van projectmanagement en systeemontwikkeling bij toepassingen van IT in organisaties.
De cursus wordt afgesloten met de huidige trend in IT, alsook met de bespreking van technieken voor data- en procesmodellering.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides en ondersteunend materiaal, Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Software ter beschikking in de computerlokalen
Handboek (Aanbevolen) : Management Information Systems, Managing the Digital Firm, Jane P. Laudon & Kenneth C. Laudon, 17de, Pearson, 9781292403281, 2021
Bijkomende info

Tijdens de praktische oefeningen wordt een inleiding gegeven over het gebruik van verschillende software. Dit moet voor de studenten als startpunt gezien worden om op relatief zelfstandige basis zich verder te verdiepen in het gebruik van de gedoceerde technieken. Hiervoor worden doorheen de week sessies voorzien voor de studenten waar ze ook begeleiding kunnen krijgen op individuele basis. Er wordt niet van de studenten verwacht dat ze op al deze sessies aanwezig zijn.

Deskundige gastsprekers kunnen uitgenodigd worden om de tijdens de cursus theoretische opgedane kennis te verrijken met praktische getuigenissen. Het bijwonen van deze gastcolleges is verplicht.

Toelichting werkvormberekening

  • HOC (Hoorcollege): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
  • WPO (Werkvormen en praktische oefeningen): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
  • ZELF (Zelfwerk en –studie): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

Dagstudenten

HOC: 16 uur (8 x 2 uur)

WPO: 24 uur (12 x 2 uur)

ZELF: 120 uur

  • bijhouden cursus tijdens het semester, a rato van 3 uur per HOC en 2 uur per WPO: 48 uur (8 x 3 uur + 12 x 2 uur))
  • uitwerken project en schrijven van paper: 48 uur (6 dagen van 8 uur)
  • voorbereiden examen: 24 uur (3 dagen van 8 uur)

Werkstudenten

HOC: 4 uur

  • Introductie tot het opleidingsonderdeel: 1 uur
  • Q&A's (online): 3 uur

WPO: 24 uur (12 x 2 uur)

ZELF: 132 uur

  • bijhouden cursus tijdens het semester, inclusief bekijken lesopnames, a rato van 4,5 uur per HOC en 2 uur per WPO: 48 uur (8 x 4,5 uur + 12 x 2 uur))
  • uitwerken project en schrijven van paper: 48 uur (6 dagen van 8 uur)
  • voorbereiden examen: 24 uur (3 dagen van 8 uur)
Leerresultaten

Algemene competenties

Na het volgen van dit opleidingsonderdeel zullen de studenten hoofdzakelijk de volgende vaardigheden ontwikkeld hebben:

  • Begrijpen en kunnen uitleggen wat een informatiesysteem in de context van een organisatie is;
  • Identificeren en begrijpen van de sterktes, opportuniteiten, bedreigingen en risico’s van informatiesystemen;
  • In staat zijn om de functionele basisvereisten van een informatiesysteem te formuleren en te valideren;
  • Begrijpen wat de impact is van IT op nieuwe en bestaande businessmodellen;
  • Business projects met IT beheren;
  • Identificeren van gepaste IT-technieken om informatie te creëren;
  • IT-en businessstrategieën op elkaar afstemmen

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Taak met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het schriftelijke examen (50% van het totale eindcijfer) evalueert de beheersing van het studiemateriaal behandeld in het hoorcollege. Het schriftelijk examen kan bestaan uit een combinatie van multiple choice vragen, open vragen, oefeningen en invulvragen. Het betreft een gesloten boek examen tijdens de reguliere examenperiode.

In de taak (50% van het totale eindcijfer) moeten de studenten een project uitwerken waarin ze aantonen dat ze de technieken en de software die worden behandeld in het hoorcollege kunnen toepassen in een specifieke setting en dat ze deze kunnen combineren met andere managementvaardigheden uit andere vakken. De taak dient volgende onderdelen te bevatten: een businessplan; een risicoanalyse; een procesmodel; een datamodel / databaseontwerp en een projectplan. De taak is individueel of een groepswerk van twee personen. De taak moet tegen de voorziene deadline ingediend worden en collegiaal door de studenten gepresenteerd worden.

Deelname aan beide delen is verplicht om een resultaat voor het vak te verkrijgen. Het theoretische en praktische deel staat elk op 20 punten. De twee delen tellen elk voor 50% van de eindscore maar enkel indien de student(e) op elk deel minstens 7/20 haalt. Indien men op een van de twee delen minder dan 7/20 haalt dan geldt het laagste deelpunt als eindscore. Bijvoorbeeld, bij het halen van een 9/20 en een 15/20 is de eindscore 12/20. Indien men een 5/20 en een 15/20 haalt, is de eindscore 5/20. Dit is om overdreven onevenwicht in kennis te vermijden.
Het resultaat van een van de onderdelen kan worden overgedragen naar de tweede zittijd, maar niet naar een volgend academiejaar.

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master handelsingenieur: Standaard traject
Master in de toegepaste economische wetenschappen: Standaard traject
Master in de bedrijfskunde: Standaard traject
Master in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen: afstudeerrichting Artificiële Intelligentie
Master in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen: afstudeerrichting Multimedia
Master in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen: afstudeerrichting Software Languages and Software Engineering
Master in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen: afstudeerrichting Data Management en Analytics
Master in Applied Sciences and Engineering: Computer Science: Artificial Intelligence (enkel aangeboden in het Engels)
Master in Applied Sciences and Engineering: Computer Science: Multimedia (enkel aangeboden in het Engels)
Master in Applied Sciences and Engineering: Computer Science: Software Languages and Software Engineering (enkel aangeboden in het Engels)
Educatieve master in de economie: standaard traject (90 ECTS, Etterbeek)