3 ECTS credits
80 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 3018120DNW voor werkstudenten in het 1e semester met een inleidend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Inschrijven voor dit vak is enkel mogelijk voor werkstudenten. Dagstudenten kunnen registreren voor vakken waarvan de code eindigt op een R.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Business
Onderwijsteam
Marie-Laure Vandenhaute (titularis)
Linde Kerckhofs
Benjamin Kinnart
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
2 contacturen Lecture
16 contacturen Practical exercises
69 contacturen Self study
Inhoud

Deze cursus is bedoeld om studenten kennis te laten maken met kwantitatieve onderzoeksmethoden, waaronder zowel beschrijvende statistiek als elementaire inferentiële statistiek. Het doel is om de kennis en vaardigheden van studenten op het gebied van kwantitatieve onderzoeksmethoden te ontwikkelen als voorbereiding op het zelfstandig verwerken, interpreteren en rapporteren van verzamelde gegevens (o.a. in het kader van de latere masterproef en economische beslissingen) en om bestaand kwantitatief onderzoek te begrijpen, te beoordelen en te interpreteren. In deze inleidende cursus ligt de nadruk vooral op de interpretatie van statistische resultaten. Er wordt een inleiding gegeven in het gebruik van SPSS, een statistisch computerprogramma.

Deze inleidende cursus statistiek bestaat uit zeven delen. Het eerste deel geeft een inleiding tot statistiek en statistische begrippen. Het tweede deel werpt licht op het weergeven en beschrijven van data. Het derde deel bespreekt het principe van de hypothesetoetsing. Hiermee komen de grondslagen van de inferentiële statistiek aan bod en de logica achter het statistische redeneerproces. In het vierde deel worden verschil- en variantietoetsen besproken. Het vijfde en zesde deel focussen op correlatie en regressie. Tot slot voorziet het laatste deel een overzicht voor het selecteren van de geschikte statistische toets gegeven de beschikbare data.

 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : (1) Video Tutorials; (2) Oefeningen en case studies (incl. oplossingen); (3) Aanvullend studiemateriaal (zoals o.a. videoclips, boekhoofdstukken, academische papers) ter ondersteuning van het leerproces, Wordt beschikbaar gesteld op het digitaal leerplatform, Canvas
Handboek (Aanbevolen) : Statistics for People Who (Think They) Hate Statistics, N.J. Salkind and B.B. Frey, 7th edition, Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 9781544381855, 2019
Handboek (Aanbevolen) : Basishandboek SPSS 26, A. de Vocht, Uitrecht, Bijleveld Uitgeverij, 9789055482757, 2019
Handboek (Aanbevolen) : A Step-By-Step Introduction to Statistics for Business, R.N. Lander, 2nd edition, Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 9781473948112, 2018
Handboek (Aanbevolen) : Discovering statistics using IBM SPSS Statistics, A. Field, 5th edition, London, Sage Publications, 9781526419521, 2017
Bijkomende info

Toelichting werkvormberekening

  • Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
  • Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
  • Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting:

DAG- en WERKSTUDENTEN

HOC: 2 uur

  • Hoorcollege: introductie en Q&A sessie (2 x 1 uur)

WPO: 16 uur

  • Studenten oefenen op het toepassen van sleutelbegrippen, methoden en technieken door het oplossen van oefeningen in peer groepen of individueel (3 x 4 uur)
  • Individuele begeleiding via e-mail, discussiefora en tijdens blokpermanentie: 4 uur

ZELF: 69 uur

  • Het verwerven van de nodige theoretische kennis door middel van video tutorials (12 uur)
  • Het maken van opdrachten op Canvas om het begrip van de video tutorial te testen en om zich voor te bereiden om deel te nemen aan de klasactiviteiten (3 uur)
  • Oefeningen oplossen op Canvas om het leren verder te zetten (6 uur)
  • Raadplegen van aanvullend studiemateriaal en bijhouden van het cursusmateriaal gedurende het semester (24 uur)  
  • Voorbereiding op het examen: 24 uur (3 dagen van 8 uur)

 

Leerresultaten

Algemene competenties

De student kan:

  • kan belangrijke concepten uit de beschrijvende en inferentiële statistiek beschrijven, uitleggen en toepassen.
  • centrummaten beschrijven, berekenen en interpreteren.
  • parameters van spreiding beschrijven, berekenen en interpreteren.
  • elementaire kwantitatieve onderzoeksmethoden (zoals t-test, ANOVA, correlatie en regressie) beschrijven, analyseren en interpreteren.
  • regressieanalyse gebruiken om schattingen te maken en voorspellingen te doen.
  • passende elementaire kwantitatieve onderzoeksmethoden onder begeleiding selecteren voor het beantwoorden van een onderzoeksvraag.
  • elementaire statistische analyses uit met behulp van SPSS voeren.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 85% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 15% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 85 en aldus 85% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Tussentijdse Opdrachten met een wegingsfactor 15 en aldus 15% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het onderdeel "Tussentijdse Opdrachten" betreft verscheidene opdrachten die gedurende het semester moeten worden ingediend. Dit onderdeel kan niet in de tweede zittijd worden hervat. Er wordt geen vervangopdrachten voorzien. Het cijfer voor dit onderdeel wordt van de eerste naar de tweede zittijd overgedragen, maar niet naar het volgende academiejaar. Indien de opdrachten niet in de loop van het semester werden ingediend, wordt het cijfer voor deze onderdelen in de eerste en tweede examenzittijd op nul gezet. Het eindcijfer is desgevallend dus beperkt tot een maximum van 85% van de 20.

Tussentijdse opdrachten hebben strikte deadlines. Er worden geen cijfers toegekend in geval van laattijdige indiening.

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Schakelprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Traject 2
Schakelprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Traject 3
Schakelprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Traject 4
Schakelprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Traject 1
Schakelprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Traject 5
Schakelprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Traject 6
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de economie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Academische Master
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Academische Bachelor