6 ECTS credits
151 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4016230FNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Engels
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Communicatiewetenschappen
Onderwijsteam
Karl Verstrynge (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
26 contacturen Lecture
1 contacturen Practical exercises
124 contacturen Self study
Inhoud

In its broadest form the course deals with the applied ethical domain of business ethics, departing from the question to what extent business practices can live up to fundamental ethical questions. After having dealt with the three main traditional ethical movements and their relevance for business ethics, some specific themes come to the fore, such as bureaucracy, capitalism, global capital, whistleblowing,...). Besides traditional ethicists (Aristotle, Kant, Bentham, Mill, Levinas) other contemporary auhtors are treated that have special relevance for business ethics such as Bauman, Solomon, Bowie, MacIntyre, Sloterdijkm Løgstrup...

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : For Business Ethics, Jones/Parker/Ten Bos, Routledge, 9780415311359, 2005
Bijkomende info

Notes of the colleges are not distributed, which makes presence at the courses advisable.

Teaching Methods

- Lecture: collective contact-dependent moments during which the lecturer engages with learning materials
- Seminar, Exercises or Practicals (Practical): collective or individual contact-dependent moments during which the students are guided to actively engage with learning materials
- Independent or External Form of Study (Self): independent study

This description of the teaching methods is indicative, in order to assess the expected study load.

Lecture: 26 hours (13 x 2 hours)
Practical: 1 hour (individual feedback)
Self: 124 hours
keeping up with the course material during the semester and run through background information, amounting to 2 hours per hour lecture: 52 hours (26 x 2 hours)
reading and studying texts that are not treated during the lectures: 24 hours
preparation exam: 48 hours (6 days of 8 hours)

Leerresultaten

General competences

At the end of the course students should have competence in business-ethical themes treated during the semester. To that end they should be able to process the subject matter taught during the courses and process the literature that has been made available.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Not applicable.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor of Business Economics: International Business (enkel aangeboden in het Engels)
Master in de communicatiewetenschappen: media, journalistiek en politiek
Master in de communicatiewetenschappen: media, strategische communicatie & marketing
Master of Communication Studies: New Media and Society in Europe (enkel aangeboden in het Engels)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: communicatiewetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)