6 ECTS credits
155 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1015508ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om dit opleidingsonderdeel te kunnen opnemen, moet je gelijktijdig het opleidingsonderdeel ‘Chemie: Bouw van de Materie en Chemische Reacties I’ opnemen of moet je reeds geslaagd zijn voor ‘Chemie: Bouw van de Materie en Chemische Reacties I’.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Wetenschappen en Bio-ingenieurswetensch.
Verantwoordelijke vakgroep
Chemie
Onderwijsteam
Frank De Proft (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
39 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

Theorie (nummering van de hoofdstukken gaat verder op die van Deel I)

H8 Eigenschappen van (waterige) oplossingen
H9 Zuur-base evenwichten in waterige oplossingen
H10 Oplosbaarheid en neerslagreacties in waterig milieu
H11 Chemische Thermodynamica
H12 Elektrochemie

Theoretische Oefeningen (Seminaries)

De seminaries omvatten oefeningen over alle hoofdstukken.
 

Laboratoriumoefeningen

Chemische Kinetiek/Elektrisch geleidingsvermogen van waterige oplossingen/Zuur-base- en neerslagtitraties/Kwalitatieve analyse van kationen en anionen

Studiemateriaal
Cursustekst (Vereist) : Chemie: bouw van de materie en chemische reacties en aanvullingen van chemie, Volume 1, P.Geerlings, F. De Proft, VUB, 2220170001111, 2013
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Handouts slides gebruikt tijdens het hoorcollege, Canvas
Cursustekst (Vereist) : Chemie en aanvullingen van chemie, Practicum, Van de Woude - Boyen - Geerlings, VUB, 2220170005638, 2018
Handboek (Aanbevolen) : Chemical Priciples, The Quest for Insight, P.W. Atkins, L. Jones en L. Laverman, 7de, W.H. Freeman and Co, New York, 9781319154196, 2016
Cursustekst (Vereist) : Chemie: bouw van de materie en chemische reacties en aanvullingen van chemie, Volume 2, P.Geerlings, F. De Proft, VUB, 2220170001135, 2013
Cursustekst (Vereist) : Chemie: bouw van de materie en chemische reacties en aanvullingen van chemie, Volume 3, P.Geerlings, F. De Proft, VUB, 2220170001142, 2013
Bijkomende info

Theorie en Seminaries

Een volledig collegedictaat met inbegrip van seminarieoefeningen (opgaven, numerieke eindresultaten, detailoplossingen van geselecteerde problemen en voor Hoofdstuk 1 (Elementaire Chemie en Chemische Berekeningen) aanwijzingen voor het oplossen) wordt uitgegeven bij de VUB: P. Geerlings: Chemie :Bouw van de Materie en Chemische Reacties I en II en Aanvullingen van Chemie (Volume 2 en 3). In dit werk kunnen verdere referenties gevonden worden.
Een basisreferentie is:
P.W. Atkins, L. Jones en L. Laverman: "Chemical Priciples.The Quest for Insight" 7th Edition, W.H. Freeman and Co, New York, 2016.

Laboratoriumoefeningen.

Een volledige syllabus is voorhanden bij de VUB.
G. Van de Woude, A. Boyen en P. Geerlings, Chemie en Aanvullingen van Chemie: Practicum (uitgave VUB).

Deze syllabus omvat voor elk experiment een theoretische inleiding met terugkoppeling naar de theoriecursus, een gedetailleerde beschrijving van het experiment, met bijzondere aandacht voor de veiligheidsvoorschriften en aanwijzingen voor de verwerking van de meetresultaten en voorbereiding van de schriftelijke rapportering.

De handouts van de slides gebruikt tijdens het hoorcollege zijn elektronisch voorhanden via Canvas.
 

Leerresultaten

Algemene competenties

Doelstellingen

Deze cursus heeft, in aansluiting op Deel I tot doel de basiskennis van Deel I geleidelijk aan te wenden bij de studie van anorganische verbindingen en hun reacties vooral in het kader van waterige oplossingen (zuur-base, redox, neerslag en complexatiereacties). Een beknopt hoofdstuk Thermodynamica belicht het endo/exotherm en spontaan karakter van chemische reacties en koppelt terug baan het chemisch evenwicht.
Net zoals in Deel I wordt een systematische, rationele aanpak nagestreefd; inzicht is belangrijker dan encyclopedische kennis; er wordt erg veel belang gehecht aan het structureren van het materiaal. Het geheugenwerk wordt aldus tot een minimum beperkt.

Doel van de seminaries (theoretische oefeningen) (13h) is de student verder vertrouwd te maken met de concepten die in het hoorcollege besproken worden. In groepjes van 20 à 25 studenten worden o.l.v. een assistent denkvragen en numerieke problemen opgelost. Eerder dan een training op modelvraagstukken wordt getracht een 'problem solving attitude' mee te geven.

In de laboratoriumsessies (26 u) (sessies van 3 of 4u naargelang de moeilijkheidsgraad) worden de in het college besproken fenomenen geobserveerd op eenvoudige systemen en leert de student de karakteristieke grootheden ervan te meten. De interpretatie, kritische analyse en schriftelijke rapportering van de resultaten zijn hierbij van het grootste belang. De student wordt verder vertrouwd gemaakt met de eisen van veilig werken in het labo (algemeen en voor elk experiment apart).

Eindcompetenties

Een basiskennis hebben van en inzicht hebben in de belangrijkste reactietypes van de anorganische chemie, inzonderheid in waterige oplossing, en de relatie met de atomaire opbouw van de materie onderkennen.
Basisconcepten van de thermodynamica kunnen hanteren bij het beoordelen van de exo/endothermiciteit en de spontaneïteit van een reactie.
Een kritische houding aannemen t.a.v. de gehanteerde modellen.
Eenvoudige problemen oplossen met correct aanwenden van concepten en wetmatigheden, correct numeriek rekenen met een kritische houding t.a.v. het eindresultaat.
Beschikken over de basis-experimentele vaardigheden voor het uitvoeren van eenvoudige reacties en fysicochemische experimenten met bijzondere aandacht voor veilig experimenteren.
Kunnen integreren van de kennis van de theoriecursus/oefeningen en de fenomenen/wetmatigheden geobserveerd in het labo om tot een beter inzicht te komen in de chemie als wetenschapsdomein.
Beschikken over de communicatievaardigheden nodig voor schriftelijke rapportering.
Zowel individueel als in groep kunnen werken.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • gewogen gemiddelde met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: zie bijkomende info mbt examinering

Aanvullende info mbt evaluatie

Het globale eindcijfer voor dit studiedeel is opgebouwd uit een deelcijfer voor “theorie” (wat 70% deel uitmaakt van het globale eindcijfer) en een deelcijfer voor “laboratorium” (wat 30% deel uitmaakt van het globale eindcijfer).

Indien op het gedeelte “theorie” of op het gedeelte “laboratorium” 07/20 of minder behaald werd, zal het eindcijfer van het ganse studiedeel niet hoger liggen dan 07/20.

 

Theorie

Het deelcijfer voor “theorie” is gebaseerd op de score van de student voor het schriftelijke en het mondelinge examen.

In een schriftelijk examen (de score hierop vertegenwoordigt 2/3 (66.7%) van het gewicht in het deelcijfer voor “theorie”), dat identiek is voor alle studenten, wordt via vele kleine open vragen (dus geen multiple choice) over zowel theorie als oefeningen getracht een globaal beeld te krijgen over de kennis en inzicht in de stof. In het mondeling examen (de score hierop vertegenwoordigt 1/3 (33.3%) van het gewicht in het deelcijfer voor “theorie”), enkele dagen later, wordt dit beeld verfijnd via een discussie n.a.v. theorievragen die telkens door de student schriftelijk mogen voorbereid worden. Zin voor synthese, kritische analyse en probleemoplossende vaardigheden worden hierbij gepeild.

Indien op het schriftelijk of het mondeling examen een score van 07/20 of minder behaald werd, zal het eindcijfer voor “theorie” niet hoger liggen dan 07/20.

 

Laboratorium

Het cijfer voor “laboratorium”, dat voor 30% meetelt in de eindbeoordeling, is voor 1/3 (33.3%) gebaseerd op de score voor de permanente evaluatie tijdens de laboratoriumsessies (dagelijks werk: voorbereidingen, labo-attitude en uitvoering, schriftelijke verslaggeving) en seminaries, voor 1/3 (33.3%) op de score op een praktische proef (titratie) en voor 1/3 (33.3%) op de score op vragen die aan het schriftelijk examen “Theorie” toegevoegd worden.

Deelname aan de laboratoriumsessies is verplicht. Onvolledige deelname aan de laboratoriumoefeningen zal leiden tot een reductie van het cijfer voor dit gedeelte afhankelijk van het percentage afwezigheden op de laboratoriumsessies. 30% ongewettigde afwezigheden of meer op de laboratoriumsessies geven automatisch aanleiding tot een 0/20 voor het cijfer voor de permanente evaluatie en 0/20 voor het globale cijfer voor het “laboratorium”.

Voor de laboratoriumsessies is er geen mogelijkheid voor een tweede zittijd; enkel het theoriegedeelte dat aan het schriftelijke examen werd toegevoegd kan hernomen worden in de tweede zittijd. De score verworven voor het gedeelte permanente evaluatie, dat geevalueerd wordt in de loop van het academiejaar, wordt overgenomen uit de eerste zittijd.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de fysica en de sterrenkunde: Standaard traject
Bachelor in de chemie: Standaard traject
Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen: profiel cel- en genbiotechnologie
Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen: profiel chemie en bioprocestechnologie
Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen: Startplan
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: biologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: geografie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: fysica (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: wiskunde (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: ingenieurswetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)