6 ECTS credits
155 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1015508ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.
Theorie (nummering van de hoofdstukken gaat verder op die van Deel I)
H8 Eigenschappen van (waterige) oplossingen
H9 Zuur-base evenwichten in waterige oplossingen
H10 Oplosbaarheid en neerslagreacties in waterig milieu
H11 Chemische Thermodynamica
H12 Elektrochemie
Inleiding tot de Organische Chemie:
TH1 Het Koolstofskelet en Functionele Groepen
TH2 Organische zuren en basen
TH3 Stereochemie
Theoretische Oefeningen
De seminaries omvatten oefeningen over alle hoofdstukken.
Laboratoriumoefeningen
Chemische Kinetiek/Elektrisch geleidingsvermogen van waterige oplossingen/Zuur-base- en neerslagtitraties/Kwalitatieve analyse van kationen en anionen/Stereochemie/
Theorie en Seminaries
Een volledig collegedictaat met inbegrip van seminarieoefeningen (opgaven, numerieke eindresultaten, detailoplossingen van geselecteerde problemen en voor Hoofdstuk 1 (Elementaire Chemie en Chemische Berekeningen) aanwijzingen voor het oplossen) wordt uitgegeven bij de VUB :P.Geerlings:Chemie :Bouw van de Materie en Chemische Reacties I en II en Aanvullingen van Chemie (Volume 2 en 3). In dit werk kunnen verdere referenties gevonden worden.
Basisreferenties zijn:
P.W. Atkins, L. Jones en L. Laverman: "Chemical Priciples.The Quest for Insight" 7 Edition, W.H. Freeman and Co, New York, 2016.
J.Mc Murry "Organic Chemistry" Eigth Edition, Brooks Cole-Thomson Learning, Belmont, California, 2012.
Laboratoriumoefeningen.
Een volledige syllabus is voorhanden bij de VUB.
G. Van de Woude, A. Boyen en P. Geerlings, Chemie en Aanvullingen van Chemie: Practicum. VUB
Deze syllabus omvat voor elk experiment een theoretische inleiding met terugkoppeling naar de theoriecursus, een gedetailleerde beschrijving van het experiment, met bijzondere aandacht voor de veiligheidsvoorschriften en aanwijzingen voor de verwerking van de meetresultaten en voorbereiding van de schriftelijke rapportering.
De transparanten gebruikt tijdens het hoorcollege zijn elektronisch voorhanden via Canvas.
Aanvullend Studiemateriaal
Bouwdoosje voor de constructie van molecuulmodellen voorhanden in het Studiebegeleidingscentrum; kan ook aangekocht worden in de VUB Boekhandel.
Doelstellingen
Deze cusrus heeft, in aansluiting op Deel I tot doel de basiskennis van Deel I geleidelijk aan te wenden bij de studie van anorganische verbindingen en hun reacties vooral in het kader van waterige oplossingen (zuur-base, redox, neerslag en complexatiereacties). Een beknopt hoofdstuk Thermodynamica belicht het endo/exotherm en spontaan karakter van chemische reacties en koppelt terug baan het chemisch evenwicht. Tevens wordt een inleiding voorzien over de organische chemie, met aandacht voor de structuur van organische verbindingen.
Net zoals in Deel I wordt een systematische, rationele aanpak nagestreefd; inzicht is belangrijker dan encyclopedische kennis; er wordt erg veel belang gehecht aan het structureren van het materiaal. Het geheugenwerk wordt aldus tot een minimum beperkt.
Doel van de seminaries (theoretische oefeningen) (13h) is de student verder vertrouwd te maken met de concepten die in het hoorcollege besproken worden. In groepjes van 20 à 25 studenten worden o.l.v. een assistent denkvragen en numerieke problemen opgelost. Eerder dan een training op modelvraagstukken wordt getracht een 'problem solving attitude' mee te geven.
In de laboratoriumsessies (26 u) (sessies van 3 of 4u naargelang de moeilijkheidsgraad) worden de in het college besproken fenomenen geobserveerd op eenvoudige systemen en leert de student de karakteristieke grootheden ervan te meten. De interpretatie, kritische analyse en schriftelijke rapportering van de resultaten zijn hierbij van het grootste belang. De student wordt verder vertrouwd gemaakt met de eisen van veilig werken in het labo (algemeen en voor elk experiment apart).
Eindcompetenties
Een basiskennis hebben van en inzicht hebben in de belangrijkste reactietypes van de anorganische chemie, inzonderheid in waterige oplossing, en de relatie met de atomaire opbouw van de materie onderkennen.
Basisconcepten van de thermodynamica kunnen hanteren bij het beoordelen van de exo/endothermiciteit en de spontaneïteit van een reactie.
Een kritische houding aannemen t.a.v. de gehanteerde modellen.
Eenvoudige problemen oplossen met correct aanwenden van concepten en wetmatigheden, correct numeriek rekenen met een kritische houding t.a.v. het eindresultaat.
Beschikken over de basis-experimentele vaardigheden voor het uitvoeren van een voudige reacties en fysicochemische experimenten met bijzondere aandacht voor veilig experimenteren.
Kunnen integreren van de kennis van de theoriecursus/oefeningen en de fenomenen/wetmatigheden geobserveerd in het labo om tot een beter inzicht te komen in de chemie als wetenschapsdomein.
Beschikken over de communicatievaardigheden nodig voor schriftelijke rapportering.
Zowel individueel als in groep kunnen werken.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Het globale eindcijfer voor dit studiedeel is opgebouwd uit een deelcijfer voor “theorie” (wat 70 % deel uitmaakt van het globale eindcijfer) en een deelcijfer voor “laboratorium” (wat 30 % deel uitmaakt van het globale eindcijfer).
Indien op het gedeelte “theorie” of op het gedeelte “laboratorium” 07/20 of minder behaald werd, zal het eindcijfer van het ganse studiedeel niet hoger liggen dan 07/20.
Theorie
Het deelcijfer voor “theorie” is gebaseerd op de score van de student voor het schriftelijke en het mondelinge examen.
In een schriftelijk examen (de score hierop vertegenwoordigt 2/3 (66.7 %) van het gewicht in het deelcijfer voor “theorie”), dat identiek is voor alle studenten, wordt via vele kleine open vragen (dus geen multiple choice) over zowel theorie als oefeningen getracht een globaal beeld te krijgen over de kennis en inzicht in de stof. In het mondeling examen (de score hierop vertegenwoordigt 1/3 (33.3 %) van het gewicht in het deelcijfer voor “theorie”), enkele dagen later, wordt dit beeld verfijnd via een discussie n.a.v. theorievragen die telkens door de student schriftelijk mogen voorbereid worden. Zin voor synthese, kritische analyse en probleemoplossende vaardigheden worden hierbij gepeild.
Indien op het schriftelijk of het mondeling examen een score van 07/20 of minder behaald werd, zal het eindcijfer voor “theorie” niet hoger liggen dan 07/20.
Laboratorium
Het cijfer voor “laboratorium”, dat voor 30% meetelt in de eindbeoordeling, is voor 1/3 (33.3 %) gebaseerd op de score voor de permanente evaluatie tijdens de laboratoriumsessies (dagelijks werk: voorbereidingen, labo-attitude en uitvoering, schriftelijke verslaggeving) en seminaries, voor 1/3 (33.3 %) op de score op een praktische proef (titratie) en voor 1/3 (33.3 %) op de score op vragen die aan het schriftelijk examen “Theorie” toegevoegd worden.
Deelname aan de laboratoriumsessies is verplicht. Onvolledige deelname aan de laboratoriumoefeningen zal leiden tot een reductie van het cijfer voor dit gedeelte afhankelijk van het percentage afwezigheden op de laboratoriumsessies. 30% ongewettigde afwezigheden of meer op de laboratoriumsessies geven automatisch aanleiding tot een 0/20 voor het cijfer voor de permanente evaluatie en 0/20 voor het globale cijfer voor het “laboratorium”.
Voor de laboratoriumsessies is er geen mogelijkheid voor een tweede zittijd; enkel het theoriegedeelte dat aan het schriftelijke examen werd toegevoegd kan hernomen worden in de tweede zittijd. De score verworven voor het gedeelte permanente evaluatie, dat geevalueerd wordt in de loop van het academiejaar, wordt overgenomen uit de eerste zittijd
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de fysica en de sterrenkunde: Standaard traject
Bachelor in de chemie: Standaard traject
Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen: profiel cel- en genbiotechnologie
Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen: profiel chemie en bioprocestechnologie
Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen: Startplan
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: biologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: geografie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: fysica (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: wiskunde (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: ingenieurswetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)