6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4015398ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor "Sociaal-wetenschappelijke theorieën en stromingen".
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Sociologie
Onderwijsteam
Dieter Vandebroeck (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
39 contacturen Lecture
7 contacturen Practical exercises
142 contacturen Self study
Inhoud

Het vak “Hedendaagse Sociologische Theorieën” is gewijd aan een diepgaande verkenning van het werk van telkens één auteur die de hedendaagse sociale wetenschappen fundamenteel heeft beïnvloed.
Dit semester duiken we in het oeuvre van één van de meest invloedrijke sociologen van de afgelopen decennia, namelijk Pierre Bourdieu. Maar weinig auteurs hebben zo’n diepgaande sporen nagelaten op de hedendaagse sociologie dan deze Franse socioloog. Jammer genoeg zijn ook maar weinig auteurs onderworpen aan meer selectieve lezingen, partiële toe-eigeningen en ronduit foutieve interpretaties dan Bourdieu.
Deze cursus biedt een gevorderde inleiding tot de sleutelconcepten en basisteksten van deze Franse grootmeester van de sociologie.
Na een reeks inleidende lezingen gewijd aan Bourdieu’s intellectual biografie en de kernconcepten ‘kapitaal’, ‘veld’ en ‘habitus’ worden studenten zelf actief betrokken bij de organisatie van een reeks thematische lessen die elk een specifieke fase van zijn oeuvre belichten. Van zijn etnografische veldwerk in Algerije, zijn onderwijssociologie en zijn analyse van smaak en levensstijl tot zijn sociologie van intellectuelen en de staat, biedt deze cursus een systematische beschouwing van Bourdieu’s uitgebreide oeuvre.
Door ons te concentreren op het werk van één specifieke auteur, i.p.v. een encyclopedisch overzicht van verschillende stromingen aan te reiken, tracht deze cursus aan te tonen hoe moeilijk het is om een complex corpus van sociologische theorie kritisch te lezen en adequaat te begrijpen. Dit vak helpt studenten om de interne ontwikkelingen van sleutelconcepten na te gaan en hun impact op de hedendaagse sociologie beter te begrijpen.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Hedendaagse sociologische theorieën, Reader
Bijkomende info

Het studiemateriaal voor dit vak bestaat uit:

  • Basisteksten: Oorspronkelijke teksten van de auteur worden vóór elke les beschikbaar gemaakt via Canvas
  • Slides: De slides van het college worden ná elke les beschikbaar gesteld op Canvas
  • Nota’s:  Goede nota’s nemen tijdens de les is cruciaal om voor dit vak te kunnen slagen.
Leerresultaten

Algemene competenties

De vakinhouden dragen bij aan het realiseren van de volgende opleidingsspecifieke leerresultaten:

  • Afgestudeerden hebben een gevorderd begrip van en kritisch inzicht in de centrale begrippen en concepten uit de sociologie en van de internationale sociologische theorievorming met betrekking tot een groot aantal deeldisciplines in het vakgebied. Ze hebben kennis van de belangrijkste paradigma’s in de sociologie, kunnen die toepassen en kunnen de grenzen ervan aanduiden;
  • Afgestudeerden hebben inzicht in de nieuwste kennis van het vakgebied of delen ervan en zijn in staat de wijze waarop het onderzoek en de theorievorming beweegt te volgen en te interpreteren;
  • Afgestudeerden zijn in staat om zelfstandig een kritische sociaalwetenschappelijke literatuurstudie uit te voeren. Ze zijn in staat om relevante internationale literatuur rond een bepaald sociaalwetenschappelijk thema te verzamelen en inzichten uit de literatuur kritisch te verwerken en correct te rapporteren;
  • Afgestudeerden zijn in staat zelfstandig een probleemstelling voor sociaalwetenschappelijke analyse te ontwikkelen en af te bakenen en deze probleemstelling in verband te brengen met sociologische theorieën en onderzoeksbevindingen;
  • Afgestudeerden zijn in staat hedendaagse sociale situaties en ontwikkelingen kritisch te analyseren en te duiden vanuit een sociologisch perspectief en op basis daarvan in één of enkele delen van het vakgebied een originele bijdrage aan de kennis te leveren;
  • Afgestudeerden kunnen met vrucht meewerken aan het zelfstandig opzetten en uitvoeren van onderzoek. Ze beschikken over de nodige communicatieve vaardigheden om onderzoeksbevindingen en inzichten helder en bondig, schriftelijk en mondeling, aan vakgenoten te rapporteren;
  • Afgestudeerden hebben een kritische, onderzoekende en integere houding, die getuigt van intellectuele nieuwsgierigheid en intellectuele eerlijkheid en een ingesteldheid tot levenslang leren.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 70% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 30% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.
  • Paper met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Presentatie met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.
  • Participatie met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het finale cijfer voor dit vak is gebaseerd op de volgende onderdelen:

  • Schriftelijk examen (50%): Het examen bestaat uit een reeks open vragen die peilen naar inzicht, de capaciteit om verschillende aspecten van de cursus met elkaar in verband te brengen en de fundamentele kennis van de basisideeën die in de teksten en cursus aan bod komen.
  • Paper (20%): Studenten schrijven zelf een projectvoorstel voor een doctoraatsonderzoek gebaseerd op de kernbegrippen en ideeën die in de cursus aan bod komen

In het geval dat een student niet slaagt voor het schriftelijk examen of de paper in eerste zittijd, kunnen deze worden hernomen in tweede zittijd.

  • Presentatie (20%): Studenten geven zelf een presentatie (ca 45min.-1u) over één thematisch aspect van Bourdieu’s oeuvre en zullen worden beoordeeld op de kwaliteit van hun presentatie.
  • Deelname (10%): Actieve deelname en aanwezigheid doorheen het semester worden beloond.

Het cijfer op presentatie en deelname zijn verbonden met de seminarie-aanpak van dit vak en kunnen NIET hernomen worden in tweede zit.
Indien student niet slaagt of niet deelneemt aan paper en/of examen in eerste zittijd krijgt hij/zij automatisch de code 'afwezig'.
Meer specifieke details over de evaluatie zullen steeds toegelicht worden in de inleidende les en kunnen geraadpleegd worden via de slides van deze les.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de sociologie: Standaard traject
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: politieke wetenschappen en sociologie (90 ECTS, Etterbeek)