3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1015332ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Wetenschappen en Bio-ingenieurswetensch.
Verantwoordelijke vakgroep
Fysica
Onderwijsteam
Jorgen D'Hondt (titularis)
Nicki Mennekens
Simon De Kockere
Maria Knysh
Onderdelen en contacturen
18 contacturen Hoorcollege
22 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud


- Kinematica in een dimensie;
- Kinematica in twee en meer dimensies, vectorrekening, intertiele assenstelsels;
- Dynamica: wetten van Newton, kracht als oorzaak van verandering van beweging;
- Dynamica in een en meer dimensies: dynamica van valbeweging, dynamica van eenparig cirkelvormige beweging;
- Impuls, behoud van impuls en botsingen;
- Arbeid en energie, behoud van mechanische energie, conservatieve versus niet-conservatieve krachten, energiediagramma's;
- Gravitatie: klassieke gravitatietheorie (Newton, Kepler), illustraties.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Physics for scientists and engineers, A strategic approach, R. Knight, 5de, Pearson, 9781292438221, 2023
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Kopies van de getoonde transparanten worden beschikbaar gesteld, Canvas
Bijkomende info

Verplicht: we opteren er voor om geen eigen geschreven cursusnota’s uit te geven, maar wel voor het gebruik van een handboek in het Engels: “Physics for scientists and engineers” van R. Knight (Uitg. Pearson Int'al). Dit sluit aan bij het leerdoel om de studenten vanaf het begin vertrouwd te maken met het gebruik van het Engels als wetenschappelijke voertaal.

Ook kopies van de getoonde transparanten worden beschikbaar gesteld via het elektronisch leerplatform Canvas.

Ook voor het laboratorium worden voorbereidende nota's en links beschikbaar gesteld op PointCarré.

Leerresultaten

Algemene competenties

Dit is een opleidingsonderdeel gericht naar studenten in de Wetenschappen (Biologie, Bio-ingenieurs-wetenschappen, Scheikunde en Geografie), die een belangrijke kennis van de natuurkunde moeten hebben maar voor wie natuurkunde anderzijds niet het hoofdvak is in hun curriculum.

Fysica is heel belangrijk in zulk curriuculum om verschillende redenen. Ten eerste is de essentie van fysica het construeren van modellen van de werkelijkheid, en modelconstructie is de kern van elke wetenschap die het louter beschrijvende niveau wil overstijgen. In weinig takken van de (natuur)wetenschappen reiken de voorspellingen van de modellen zo ver buiten ons dagdagelijks waarnemingsveld als in de fysica.

Daarnaast is fysica natuurlijk ook een basiswetenschap die een beschrijving geeft van de structuur van de materie (in termen van atomen en moleculen), en van de intereacties en energie-uitwisselingen tussen materiële deeltjes, tussen materie en straling. Een belangrijk deel van deze studenten, zal na voltooien van hun master, leraar Wetenschappen worden in het Secundair onderwijs.

Eindcompetenties

A. Algemeen
1. De student kan correct werken met eenheden, grootte-ordes en dimensies van fysische en andere grootheden.
2. De student is in staat een eenvoudig fysisch model te begrijpen en te interpreteren.
3. De bachelor heeft een basiskennis van de wetenschappelijke methode, van de relevantie van de fysica in andere domeinen van de wetenschappen en de maatschappij.
4. De student een wetenschappelijk verslag opstellen over een practicumopdracht en de meetgegevens op correcte wijze rapporteren rekeninghoudend met meetonzekerheden. De student(e) kan daarbij gebruik maken van tekstverwerking, elektronische rekenbladen. De student(e) kan meetgegevens in een grafiek uitzetten, en omgekeerd, kan ook een grafiek interpreteren.
5. De student is vertrouwd met het gebruik van elementaire wiskundige technieken in de fysica, zoals vectorrekening, afgeleiden, integralen, en kan wiskundige uitdrukkingen fysisch interpreteren.

B. Specifiek:
1. De student(e) kent de basisprincipes van de bewegingsleer (kinematica) in een en meerdere dimensies en kan deze toepassen m.b.v. vectorrekening, integralen en afgeleiden. Hij kan de belangrijkste bewegingsvergelijkingen (eenparige beweging, eenparig versnelde beweging, eenparig cirkelvormige beweging, ... ) correct opschrijven en grafisch voorstellen.
2. De student(e) verwerft de basiskennis van de klassieke mechanica gebaseerd op de wetten van Newton.
3. De student(e) kan de wetten van Newton formuleren en ze toepassen bij problemen van dynamica en statica in 2 dimensies, met gebruik van vrije lichaamsdiagrammen, met inbegrip van wrijving.
4. De student(e) kent de begrippen arbeid, energie en impuls en kan deze gebruiken in toepassingen zoals botsingen
5. De student(e) kent het begrip potentiële energie van een conservatief krachtveld en kan dit berekenen vanuit het krachtveld en omgekeerd. Hij/zij kan energiediagrammen interpreteren. 
6. De student(e) kan de behoudwetten voor energie en impuls formuleren en toepassen.
7. De student(e) kent de klassieke gravitatietheorie (Newton, Kepler, ...) en kan eenvoudige bewegingen van planeten, satellieten e.d. beschrijven.

8. De student(e) kan in het lab via eenvoudige experimenten (bv. slinger) een theoretisch model nagaan en hierover schriftelijk rapporteren. 
9. De student(e) kan in het lab via eenvoudige experimenten "experimenterend ontdekken", d.w.z. via waarnemingen een model opbouwen zonder dat eerst de theoretische achtergrond uitgebreid is besproken in colleges.
10. De student(e) kan meetgegevens verwerken via elementaire foutentheorie en statistische analyse, wiskundige verbanden leggen tussen meetbare grootheden, grafieken maken en interpreteren, niet-lineaire verbanden lineariseren.

C. De bachelor voldoet ook aan de algemene doelstellingen van de Faculteit Wetenschappen en Bio-ingenieurswetenschappen:
1. De bachelor beschikt over de nodige theoretische inzichten en methodologische vaardigheden om een aansluitende masteropleiding met succes te volgen aan binnenlandse en Europese universiteiten.
2. Alhoewel de doorstroming naar de masteropleidingen prioritair is, zal de bachelor ook vaardigheden en attitudes hebben ontwikkeld die nuttig zijn voor de arbeidsmarkt. Hij/zij kan daarvoor ook nuttige kennis verwerven door het volgen van geëigende keuzevakken.
3. De bachelor bezit de nodige vaardigheden en attitudes om autonoom nieuwe kennis te verwerven en te gebruiken.
4. De bachelor kan wetenschappelijke bronnen raadplegen, gegevens verzamelen, selecteren en verwerken.
5. De bachelor is in staat Engelstalige vakliteratuur te begrijpen (wetenschappelijk Engels).
6. De bachelor heeft een kritische ingesteldheid en een onderzoekende houding.
7. De bachelor bezit de nodige computervaardigheden, relevant voor zijn vakgebied.
8. De bachelor kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren.
9. De bachelor is in staat te functioneren in teamverband. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten uit aanverwante disciplines.
10. De bachelor kan zelfstandig werken en plannen, zichzelf evalueren en zo nodig bijsturen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 70% van het eindcijfer

WPO Praktijkopdracht bepaalt 30% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • schriftelijk examen met een wegingsfactor 1 en aldus 70% van het totale eindcijfer. Dit betreft een tentamen.

    Toelichting: Schriftelijke examen theorie en oefeningen (problem solving) in januari.
    Het schriftelijk examen bevat zowel meerkeuzevragen, half-open als volledig open vragen.

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • verslagen practica met een wegingsfactor 1 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Werk in het jaar: verslagen van practica + schriftelijke evaluatie foutentheorie.

Aanvullende info mbt evaluatie

Werk in het jaar (30%): verslagen van practica en schriftelijke evaluatie foutentheorie. Voor het werk tijdens het jaar is er geen mogelijkheid tot herkansing in tweede zittijd.

Schriftelijke examen theorie en oefeningen (problem solving) in januari (70%).
Het schriftelijk examen bevat zowel meerkeuzevragen, half-open als volledig open vragen. 

In de loop van het semester vindt er een tussentijdse evaluatie (T.E.) plaats. Deelmame is verplicht voor studenten Biologie en Geografie. Een positief resultaat op de T.E> kan meewegen in de beoordeling van het examen.

De eindcompetenties B.8,9,10 en C.8,9,10 worden hoofdzakelijk getest tijdens het werk in het jaar, de andere eindcompetenties worden gestest op het schriftelijke examen.

Aanwezigheid tijdens de labosessies is verplicht. Afwezigheden kunnen gewettigd worden volgens de procedures in de huisregels (beschikbaar op pointcarré)

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de biologie: Standaard traject
Bachelor in de chemie: Standaard traject
Bachelor in de geografie: Standaard traject
Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen: profiel cel- en genbiotechnologie
Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen: profiel chemie en bioprocestechnologie
Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen: Startplan
Bachelor in de computerwetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in de biologie: Ecologie