6 ECTS credits
176 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4017065FNR voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor ‘Econometrie of 'Econometrics'’.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Business
Onderwijsteam
Malaika Brengman (titularis)
Felitsa Anne-Marie Rademakers
Jesse Sebastian Zee
Francesca Lemmens
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
30 contacturen Lecture
10 contacturen Practical exercises
148 contacturen Self study
Inhoud

Het hoorcollege geeft een inzicht in de verschillende soorten van marktonderzoek. Er wordt aangegeven waaraan goed marktonderzoek moet voldoen, met de nodige aandacht voor validiteit en betrouwbaarheid. De verschillende stappen in het onderzoeksplan komen uitgebreid aan bod. Daarbij wordt ook dieper ingegaan op het belang van een duidelijke probleemstelling. Verschillende methoden van gegevensverzameling komen aan bod. Zowel kwalitatieve als kwantitatieve onderzoekstechnieken worden nader toegelicht. Aandacht wordt besteed aan de steekproeftrekking en het opstellen van vragenlijsten (incl. schaalmeting). Er wordt overlopen wanneer welke analysemethoden gebruikt dienen te worden. Tenslotte wordt aangetoond voor welke toepassingen marktonderzoek praktisch kan worden aangewend.

Verschillende gastsprekers delen hun ervaring vanuit de praktijk.

Het werkcollege beoogt een realistische kennismaking met de praktijk van het marktonderzoek. In het kader van het werkcollege voeren de studenten zelf in groepjes een concrete marktonderzoeksopdracht uit voor een echte opdrachtgever uit het bedrijfsleven of de non-profit sector. Naast de praktische uitvoering, wordt er ook aandacht besteed aan het rapporteren en het presenteren van het marktonderzoek.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Marktonderzoek, Methoden en toepassingen, De Pelsmacker, P. & Van Kenhove, P., 5de, Amsterdam, Pearson Benelux, 9789043036252, 2019
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides van de les en de gastsprekers, Canvas
Handboek (Aanbevolen) : SPSS voor marktonderzoek, Praktisch gebruik van SPSS bij kwantitatief marktonderzoek, Memelink, 3de druk, Noordhoff, 9789001861315, 2015
Bijkomende info

Voor het WPO dienen groepen gevormd te worden. Dit dient te gebeuren zo snel mogelijk bij de aanvang van het semester en uiterlijk tegen het eind van de tweede week van het semester. 

Voor meer informatie omtrent de concrete inrichting van het studiedeel: zie Canvas.

Toelichting werkvormberekening

  • HOC (Hoorcollege): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
  • WPO (Werkvormen en praktische oefeningen): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
  • ZELF (Zelfwerk en –studie): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

DAGSTUDENTEN

HOC: 30 uur

  • hoorcolleges: 24 uur (12 x 2 uur)
  • gastcolleges door praktijklectoren: 6 uur (3 x 2 uur)

WPO: 10 uur

  • introductie groepsopdrachten: 2 uur (1 x 2 uur)
  • individuele feedback (per groep): 2 uur (4 x 0.5 uur)
  • studenten presentaties groepsopdrachten: 6 uur (3 x 2 uur)

ZELF: 136 uur

  • cursus bijhouden tijdens het semester en doornemen van achtergrondinfo, a rato van 3 uur per HOC: 36 uur (12 x 3 uur)
  • werken aan groepsopdracht en presentaties: 60 uur
  • voorbereiden examen: 40 uur (5 dagen van 8 uur)

WERKSTUDENTEN

HOC: 8 uur

  • hoorcollege theorie: 8 uur (1 introsessie + feedback-sessies (naar behoeven))
  • gastcolleges door praktijklectoren: 6 uur (3 x 2 uur)

WPO: 10 uur

  • introductie groepsopdrachten: 2 uur (1 x 2 uur)
  • individuele feedback (per groep): 2 uur (4 x 0.5 uur)
  • studenten presentaties groepsopdrachten: 6 uur (3 x 2 uur)

ZELF: 148 uur

  • cursus bijhouden tijdens het semester en doornemen van achtergrondinfo, a rato van 4 uur per week: 48 uur (12 x 4 uur)
  • voorbereiden opdrachten en presentaties: 60 uur
  • voorbereiden examen: 40 uur (5 dagen van 8 uur)
Leerresultaten

Algemene competenties

  • Marktonderzoek kunnen situeren (soorten en methoden)
  • Marktonderzoek kunnen evalueren (inzicht in methodologische overwegingen)
  • Resultaten van marktonderzoek kunnen interpreteren
  • Methodologisch verantwoord marktonderzoek zelf kunnen uitvoeren (van A tot Z)
  • Technieken voor dataverzameling en verwerking beheersen
  • Het gebruik van marktonderzoek voor marketingtoepassingen onderkennen

Implementatie van theorie

In staat zijn tot:

  • Zelfstandig een wetenschappelijk onderbouwd marktonderzoeksplan opstellen
  • Zelfstandig een wetenschappelijk kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek uitvoeren
  • Zelfstandig op wetenschappelijk onderbouwde manier de resultaten van marktonderzoek analyseren en interpreteren
  • Professioneel rapporten en overtuigend presenteren

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 12 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Groepstaken + Presentaties met een wegingsfactor 8 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Puntenverdeling:

  • Werkcollege: groepstaken + presentaties (40 % van het puntentotaal)
  • Examen: schriftelijk (60 % van het puntentotaal)

De WPO-opdracht is verplicht. De beoordeling van het WPO gebeurt op basis van de bijdrage aan de groepstaak en presentatie.

Er worden geen vervangingsopdrachten toegekend.

Afwezigheden op ten minste één van de verplichte examengedeelten heeft afwezigheid voor de totaalbeoordeling tot gevolg.

Het groepspunt kan individueel bijgesteld worden op basis van peerevaluatie (verplicht in te vullen). Wanneer een student nalaat de verplichte peer assessment in te vullen binnen de gestelde deadline kan de docent beslissen om de maximale aftrek van punten te hanteren. De docent heeft steeds het laatste woord en kan beslissen om de aanpassingsfactor te versterken, af te zwakken, of er zelfs helemaal geen rekening mee te houden indien de bekomen scores niet betrouwbaar blijken te zijn. Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen genomen worden, maar zal steeds gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of extra observaties/gesprekken.

De WPO-opdracht kan niet worden hernomen in 2de zit. Het deelresultaat voor dit examenonderdeel wordt overgedragen naar de tweede zittijd. 

WPO-scores van minstens 12/20 kunnen worden overgedragen naar een volgend academiejaar. Dit dient evenwel bij aanvang van het nieuwe academiejaar en uiterlijk voor de deadline van de nieuwe groepssamenstellingen via e-mail aan de titularis worden aangegeven.

Bij het multiple choice gedeelte van het examen kan een giscorrectie worden toegepast. 

De eindscore kan tenslotte nog individueel bijgesteld worden aan de hand van bonuspunten die kunnen behaald worden door aanwezigheid en actieve participatie tijdens de les. Tijdens het semester kunnen ook bonusvragen worden gesteld, waarmee vrijblijvend bonuspunten kunnen worden verdiend. Bonuspunten kunnen ook vrijblijvend worden verdiend bij deelname aan onderzoekssessies (experimenten/bevragingen) georganiseerd door de coördinerend verantwoordelijke.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master handelsingenieur: Standaard traject
Master in de toegepaste economische wetenschappen: Standaard traject