6 ECTS credits
165 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4014777FNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Onder samenwerkingsakkoord
Onder uitwisselingsakkoord mbt studiedelen
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Sociologie
Onderwijsteam
Pieter-Paul Verhaeghe (titularis)
Onderdelen en contacturen
33 contacturen Hoorcollege
6 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
152 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Het doel van deze cursus is het aanreiken van theoretische en empirische inzichten over de komst en integratie van immigranten naar en in de Europese samenleving. De cursus start met een beknopte geschiedenis van de migratie naar Europa, om vervolgens een aantal belangrijke migratietheorieën hierop toe te passen. Daarna bestuderen we de integratie van etnische minderheden aan de hand van verschillende indicatoren: de sociaaleconomische status, de huwelijkspatronen, religieuze praktijken, de residentiële segregatie, discriminatie, interetnische contacten, sociale cohesie en het integratiebeleid. Deze verschillende domeinen worden steeds benaderd vanuit de klassieke en meer recente (post-koloniale) theorieën van integratie. In de cursus zal naast aandacht voor de situatie in België ook veelal voor een internationaal vergelijkend perspectief worden gekozen.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides + teksten, Canvas
Bijkomende info

Iedere week is er een interactief hoorcollege gepland. Tijdens de laatste vier lessen (na de Paasvakantie) worden de hoorcolleges aangevuld met toegepaste klasdiscussies (WPO). Participatie aan de klasdiscussies is verplicht voor alle dagstudenten.

Toelichting werkvormberekening

  • Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
  • Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
  • Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

DAGSTUDENTEN

HOC: 33 uur

WPO: 6 uur (klasdiscussies: 4 x 1,5 uur)

ZELF: 126 uur

  • cursus bijhouden tijdens het semester, a rato van 2 uur per week: 26 uur (13 x 2 uur)
  • verwerken wetenschappelijke artikels (reader), a rato van 4 uur per week: 52 uur (13 x 4 uur)
  • voorbereiden klasdiscussies: 8 uur
  • voorbereiden examen: 40 uur (5 dagen van 8 uur)

WERKSTUDENTEN

HOC: 6 uur (2 x 3 uur)

ZELF: 152 uur

  • cursus bijhouden en zelfstandig verwerken tijdens het semester, a rato van 4 uur per week: 52 uur (13 x 4 uur)
  • verwerken wetenschappelijke artikels (reader), a rato van 4 uur per week: 52 uur (13 x 4 uur)
  • voorbereiden klasdiscussies: 8 uur
  • voorbereiden examen: 40 uur (5 dagen van 8 uur)
Leerresultaten

Algemene competenties

Na het volgen van deze cursus dienen studenten over de volgende kennis en vaardigheden te beschikken:

  1. Inzicht in de trends van migratie en de gangbare concepten in de migratie- en integratiesociologische literatuur
  2. Kennis van de belangrijkste theorieën en empirische bevindingen ten aanzien van integratie van migranten in internationaal perspectief
  3. In staat zijn om empirische studies ten aanzien van immigratie en integratie te beoordelen en te plaatsen in het maatschappelijke debat

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Niet van toepassing.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Master in de onderwijskunde: Standaard traject
Master in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Master in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Master in de agogische wetenschappen: profiel onderwijsagogiek
Master in de sociologie: Standaard traject
Master in de politieke wetenschappen: democratie en leiderschap
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: politieke wetenschappen en sociologie (90 ECTS, Etterbeek)