4 ECTS credits
110 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1009603ANR voor alle studenten in het 1e semester
met een inleidend bachelor niveau.
- Semester
- 1e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
- Verantwoordelijke vakgroep
- Bewegings- en Sportwetenschappen
- Onderwijsteam
- Marc Theeboom
(titularis)
Hebe Schaillée
- Onderdelen en contacturen
- 26 contacturen Hoorcollege
20 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
- Inhoud
Deze cursus richt zich op het potentieel van sport in relatie tot de persoonlijke en sociale ontwikkeling van specifieke groepen in een maatschappelijk kwetsbare positie (‘kansengroepen’). Een bijzondere aandacht gaat hierbij naar jongeren. Hierbij staan 2 aspecten centraal: inclusie in sport (deelname aan sport) en inclusie door sport (sport als middel tot ontwikkeling). Naast theoretische inzichten in het werken met bijzondere doelgroepen, wordt ook aandacht besteed aan praktijk- en beleidsgeoriënteerde aspecten in relatie tot inclusie in en door sport voor personen in een maatschappelijk kwetsbare positie.
Het WPO gedeelte omvat twee deelopdrachten: (1) een beschrijvend logisch model opstellen en (2) een analytisch logisch model opstellen van een bestaande sociaal-sportieve organisatie
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Bewegingsagogiek (Cursustekst en slides ppt.), Theeboom, M.
- Bijkomende info
Voor meer informatie omtrent de concrete invulling van het studiedeel: zie Canvas.
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
De student is na het volgen van dit studiedeel in staat om:
-op basis van theoretische inzichten met betrekking tot de concepten 'maatschappelijke kwetsbaarheid', 'sociale inclusie' en 'sociale exclusie' de betekenis van sport te beschrijven in het werken met personen in een maatschappelijk kwetsbare positie;
-zowel een beschrijvend als een analytisch logisch model zelf op te stellen van een sociaal-sportieve praktijk.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer
WPO Presentatie bepaalt 40% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
- theorie
met een wegingsfactor 60
en aldus 60% van het totale eindcijfer.
Binnen de categorie WPO Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:
- peer assessment
met een wegingsfactor 25
en aldus 10% van het totale eindcijfer.
- groepswerk
met een wegingsfactor 75
en aldus 30% van het totale eindcijfer.
- Aanvullende info mbt evaluatie
Theorie: schriftelijke evaluatie van het cursusmateriaal dat is verstrekt tijdens de theorieles (60%)
Praktijk: Er wordt hiervoor gebruik gemaakt van een evaluatiematrix met indicatoren voor de twee deelopdrachten:
- Opstellen van een beschrijvend analytisch logisch model (20%)
- Opstellen van een beschrijvend logische model (20%)
- Correctie van het individuele cijfer door een peer-evaluatie via CANVAS. Het individuele WPO cijfer wordt gecorrigeerd door middel van een individuele wegingsfactor en bepaalt aldus 20% van de eindscore.
De totale score van de student is niet noodzakelijk gelijk voor alle groepsleden. Het individueel cijfer is afhankelijk van een correctie door peer-evaluatie. Bij het te laat invullen van de peer-evaluatie zal er een gecorrigeerde individuele wegingsfactor toegepast worden.
De student moet deelgenomen hebben aan alle opdrachten voor de beoordeling – zo niet krijgt deze een ’afwezig’ op het puntenblad.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: topsport