6 ECTS credits
180 h study time

Offer 2 with catalog number 4005771FNR for all students in the 1st semester at a (F) Master - specialised level.

Semester
1st semester
Enrollment based on exam contract
Impossible
Grading method
Grading (scale from 0 to 20)
Can retake in second session
Yes
Taught in
French
Faculty
Faculty of Languages & Humanities
Department
Linguistics and Literary Studies
Educational team
Tatiana Pieters
Philipp Krämer (course titular)
Activities and contact hours
13 contact hours Lecture
15 contact hours Seminar, Exercises or Practicals
156 contact hours Independent or External Form of Study
Course Content

1. Introduction: definitions, basic concepts and terminology

2. Characteristics of acquisition, learner language & interlanguage

3. Sociolinguistic concepts in second/foreign language teaching and the role of instruction

The students incorporate acquired knowledge in a small empirical study.

Prerequisites:

The students need to be acquainted with the basic concepts of descriptive linguistics (phonology, morphology, syntax, semantics, pragmatics).

As the course is taught in French, the student needs to master French at an advanced level.

Course material
Digital course material (Required) : Syllabus met opdrachten en basisbibliografie, Canvas
Digital course material (Recommended) : Bibliografie in de syllabus
Additional info

This course is taught in French

ACQUISITION DU FRANÇAIS LANGUE ETRANGERE

Contenu :

Ce cours traite de certains aspects, théories et recherches concernant l’apprentissage de langues étrangères et du français langue étrangère (FLE) en particulier. Ceci implique un examen des variables linguistiques cognitives, sociales et affectives qui peuvent expliquer le succès relatif de l’appropriation d’une L2. L’accent sera mis sur la dimension sociolinguitsique dans le processus d’apprentissage d’une L2 en contexte de classe et sur le rôle de l’enseignement dans celui-ci.

Les étudiant.e.s incorporent les connaissances acquises dans un petit travail de recherche empirique.

Prérequis:

Les étudiant.e.s sont supposé.e.s connaître les concepts de base de la linguistique descriptive (phonologie, morphologie, syntaxe, sémantique, pragmatique).

Comme le cours est enseigné en français, des compétences réceptives et productives avancées dans cette langue sont indispensables.

Matériel didactique:

- Obligatoire : matériel sur Canvas (syllabus, bibliographie et sélection d’éventuelles diapositives utilisées pendant les cours)

- Complémentaire : voir bibliographie du syllabus

Informations complémentaires :

Accompagnement étudiants salariés (max. 9h)

  1. Informations sur le contenu du cours, sa structure, les travaux à préparer et l’évaluation. Introduction sur les premiers concepts de base.
  2. Concepts de base, discussion du premier travail, du contenu du syllabus et directives de la petite recherche.
  3. Compte rendu intermédiaire de la recherche, et feedback.
  4. Dernier moment d’accompagnement pour la progression du travail à rédiger.

Objectifs:

  • L’étudiant.e peut reconnaître, situer et expliquer des théories, notions et concepts pertinents pour l’acquisition de langues étrangères (LE) en général et l’acquisition du FLE en particulier et iel peut exploiter ces connaissances théoriques pour la description et l’analyse de contextes acquisitionnels.
  • L’étudiant.e connaît les différents facteurs linguistiques, cognitifs, sociaux et affectifs susceptibles d’influencer le processus acquisitionnel.
  • L’étudiant.e est familiarisé.e avec les différents aspects sociolinguistiques impliqués dans l’acquisition de langues étrangères dans un contexte d’enseignement et plus particulièrement dans le contexte belge.
  • Recevant assertion, une étude de cas ou un article, l’étudiant.e peut formuler un point de vue fondé sur la matière vue pendant les cours.
  • L’étudiant.e dispose de l’autonomie scientifique nécessaire pour étudier, de manière individuelle ou en groupe, la littérature scientifique d’un sujet spécialisé, effectuer une petite recherche empirique et formuler des questions et remarques critiques à ce sujet.
  • L’étudiant.e est capable de rédiger une synthèse des résultats de son projet de recherche empirique et de rendre compte de celle-ci dans un exposé, de manière individuelle ou en groupe.
  • L’étudiant.e maîtrise le français à un niveau avancé.
  • L’étudiant.e emploie correctement et consciemment la terminologie acquisitionnelle.
  • L’étudiant.e est capable de transposer ses connaissances et résultats dans un travail écrit scientifique en utilisant un registre approprié, ceci de manière individuelle ou en groupe.
  • L’étudiant.e prend des notes pendant les cours afin de stimuler l’analyse réflexive.

Evaluation :

  • L’étudiant.e devra préparer et déposer trois travaux, représentant 30%, 30% et 40% de la note finale.
  • La note finale est la somme des résultats obtenus pour les différents travaux, à condition toutefois que ces résultats ne soient pas inférieurs à un 08/20. Si c’est le cas pour l’un des résultats, la note finale du cours sera également inférieure à un 08/20, quels que soient les résultats obtenus pour les autres travaux.
  • La remise de chaque travail est obligatoire.
  • Les résultats partiels représentant un 10/20 ou plus sont transférés à la seconde session. L’étudiant.e souhaitant remplacer un résultat partiel en présentant un nouveau travail en seconde session en informe le titulaire du cours avant le début des vacances d’été.
  • Un résultat partiel ne peut pas être transféré à une prochaine année académique.
  • Quand un.e étudiant.e renonce à un résultat partiel, celui-ci est irrémédiablement perdu.
 
Learning Outcomes

General competences

  • Students can recognize, situate and explain relevant theories, concepts and terms from the acquisitional literature in general, and in particular of the FLE acquisitional literature, and they can apply this theoretical knowledge to various case studies.
  • Students show that they have acquired the necessary scientific independence to carry out a thorough study of research literature on a specialized topic as well as an empirical research project on a related topic, and they are able to formulate critical and insightful questions on this topic.
  • Students are capable of making a critical synthesis of their own empirical findings.
  • Students can report about their insights and findings by means of a seminar presentation, using accurate linguistic terminology, showing an advanced mastery of French and using the suitable register.
  • Students master French at an advanced level.
  • Students take notes during the lectures and presentations of their fellow student in order to stimulate their reflective thinking.

Grading

The final grade is composed based on the following categories:
Other Exam determines 100% of the final mark.

Within the Other Exam category, the following assignments need to be completed:

  • Opdrachten tijdens semester with a relative weight of 100 which comprises 100% of the final mark.

Additional info regarding evaluation
  • Students prepare and submit three assignments. The submission of every assignment is compulsory.
  • The final grade is the sum of the different grades obtained for the assignments, provided that no obtained grade is inferior to a 08/20. If the student obtains a grade inferior to 08/20 for one of the assignments, the final grade will also be inferior to a 08/20, regardless of the grades obtained for the other assignments.
  • Absence for one of the three compulsory evaluations results in an absence for the final grade.
  • The partial results of 10/20 or higher are transfered to the second session. If the student still wants to participate to one of the partial evaluations in order to replace the partial result, they are required to send an email to the Professor before the summer break.
  • A partial result cannot be transfered to a following academic year.
  • Once a student has notified their wish to participate to the second evaluation in August/September in order to replace a partial result, they irrevocably lose this partial result.
 
Allowed unsatisfactory mark
The supplementary Teaching and Examination Regulations of your faculty stipulate whether an allowed unsatisfactory mark for this programme unit is permitted.

Academic context

This offer is part of the following study plans:
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: Italian-German (only offered in Dutch)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Literary Studies - 1 language (only offered in Dutch)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics - 1 language (only offered in Dutch)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Literary Studies - 2 languages (only offered in Dutch)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics - 2 languages (only offered in Dutch)
Master of Linguistics and Literary Studies: profile Intermediality - 1 language (only offered in Dutch)
Master of Linguistics and Literary Studies: profile Intermediality - 2 languages (only offered in Dutch)
Master of Linguistics and Literary Studies: profile Neurolinguistics and Psycholinguistics - 1 language (only offered in Dutch)
Master of Linguistics and Literary Studies: profile Neurolinguistics and Psycholinguistics - 2 languages (only offered in Dutch)
Master of Linguistics and Literary Studies: profile Multilingualism and Foreign Language Acquisition - 1 language (only offered in Dutch)
Master of Linguistics and Literary Studies: profile Multilingualism and Foreign Language Acquisition - 2 languages (only offered in Dutch)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Literary Studies 1 Language
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Literary Studies 2 Languages
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics 1 Language
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics 2 Languages
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Psycholinguistics and Neurolinguistics 1 Language
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Psycholinguistics and Neurolinguistics 2 Languages
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Multilingualism and Foreign Language Acquisition 1 Language
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Multilingualism and Foreign Language Acquisition 2 Languages
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Intermediality - 1 language
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Intermediality - 2 languages
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Literary Studies 1 Language Double Degree
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Literary Studies 2 Languages Double Degree
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics 1 Language Double Degree
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics 2 Languages Double Degree
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Psycho- and Neurolinguistics 1 Language Double Degree
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Psycho- and Neurolinguistics 2 Languages Double Degree
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Multilingualism & Foreign Language Acquisition 1 Language Double Degree
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Multilingualism & Foreign Language Acquisition 2 Languages Double Degree
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Intermediality 1 Language Double Degree
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Intermediality 2 Languages Double Degree
Master of Teaching in Languages: 1 taal (120 ECTS, Etterbeek) (only offered in Dutch)
Master of Teaching in Languages: 2 talen (120 ECTS, Etterbeek) (only offered in Dutch)