6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1020123BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.
Landschappen hebben een complexe geschiedenis achter de rug waarbij natuurlijke en menselijke processen een belangrijke rol spelen en speelden. In het huidige landschap zijn sporen uit verschillende tijden bewaard gebleven, maar vaak is lang niet alles van de wordingsgeschiedenis nog zichtbaar. In deze cursus leren we hoe we landschappen kunnen leren 'lezen'. Hierbij besteden we aandacht aan het concept van het levenstraject of de culturele biografie van het landschap in relatie tot de vorming van een stratigrafie in de ruimte, bestaande uit diverse landschappelijke elementen die via een interdisciplinaire heuristiek en methodologie bestudeerd kunnen worden.
In les 1 gaan we dieper in op de vraag wat een landschap allemaal kan inhouden en behandelen we het concept van landschapsbiografie.
In les 2 en 3 bespreken we de bronnen die we gebruiken om een landschap te bestuderen. In les 2 gaat dit over historische en cartografische bronnen en in les 3 bekijken we de archeologische en geomorfologische methodes die worden gebruikt binnen historische mens-omgevings- en landschapsstudies
In les 4 gaan we aan de slag met GIS en webservices om kaarten te kunnen maken en bestuderen.
In les 5 staan we stil bij historische menselijke occupatie en activiteiten in het landschap
In les 6-9 gaan we specifieke landschappen bestuderen met verschillende cases. Dit omvat: landbouw-, bos-, kust-, rivier- en berglandschappen. We sluiten dit luik dan af met de erfgoedwaarde van landschappen.
In les 10 presenteren de studenten hun dorpspaper.
Om de lessen te ondersteunen organiseren we een excursie naar de Liereman in de Kempen. De exacte datum wordt gecommuniceerd tijdens het academiejaar.
De cursus omvat gemiddeld 20 uur interactieve HOC en wordt vervolledigd met ZELF- en WERK-activiteiten. De ZELF-activiteit bestaat uit een presentatie en een paper omtrent landschapsontwikkeling van het woondorp. De WERK-activiteit omvat de excursie.
- Het is mogelijk dat de fieldtrips beperkte extra kosten voor de studenten met zich meebrengen die niet gecoverd zijn door de universiteit (transport).
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer
ZELF Paper bepaalt 40% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
Het examen is schriftelijk en is gericht op de reproductie van kennis van en inzicht in de inhoud van de lessen telt mee voor 60%.
Het zelfstudieonderdeel (40%).
Het resultaat van het zelfstudieonderdeel van het examen is overdraagbaar naar tweede zit.
Bij niet-deelname aan de excursie komt er een alternatieve taak.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de geografie: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in de stedenbouw en de ruimtelijke planning: Standaard traject