6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1020122BNW voor werkstudenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten minstens 30 ECTS-credits op bachelorniveau behaald hebben. Studenten die ingeschreven zijn in een verkort traject kunnen dit opleidingsonderdeel zo opnemen. Inschrijven voor dit opleidingsonderdeel is enkel mogelijk voor werkstudenten. Dagstudenten kunnen enkel registreren voor opleidingsonderdelen waarvan de code eindigt op een R.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Ralf Vandam (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
20 contacturen Lecture
8 contacturen Practical exercises
64 contacturen Self study
Inhoud

Landschappen hebben een complexe geschiedenis achter de rug waarbij natuurlijke en menselijke processen een belangrijke rol spelen en speelden. In het huidige landschap zijn sporen uit verschillende tijden bewaard gebleven, maar vaak is lang niet alles van de wordingsgeschiedenis nog zichtbaar. In deze cursus leren we hoe we landschappen kunnen leren 'lezen'. Hierbij besteden we aandacht aan het concept van het levenstraject of de culturele biografie van het landschap in relatie tot de vorming van een stratigrafie in de ruimte, bestaande uit diverse landschappelijke elementen die via een interdisciplinaire heuristiek en methodologie bestudeerd kunnen worden.

In les 1 gaan we dieper in op de vraag  wat een landschap allemaal kan inhouden en behandelen we het concept van landschapsbiografie.  

In les 2 en 3 bespreken we de bronnen die we gebruiken om een landschap te bestuderen. In les 2 gaat dit over historische en cartografische bronnen en in les 3 bekijken we de archeologische en geomorfologische methodes die worden gebruikt binnen historische mens-omgevings- en landschapsstudies

In les 4 gaan we aan de slag met GIS en webservices om kaarten te kunnen maken en bestuderen. 

In les 5 staan we stil bij historische menselijke occupatie en activiteiten in het landschap

In les 6-9 gaan we specifieke landschappen bestuderen met verschillende cases. Dit omvat:  landbouw-, bos-, kust-, rivier- en berglandschappen. We sluiten dit luik dan af met de erfgoedwaarde van landschappen.

In les 10 presenteren de studenten hun dorpspaper.

Om de lessen te ondersteunen organiseren we een excursie naar de Liereman in de Kempen.  De exacte datum wordt gecommuniceerd tijdens het academiejaar.

De cursus omvat gemiddeld 20 uur interactieve HOC en wordt vervolledigd met ZELF- en WERK-activiteiten. De ZELF-activiteit bestaat uit een presentatie en een paper omtrent landschapsontwikkeling van het woondorp. De WERK-activiteit omvat de excursie.  

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpointpresentaties
Bijkomende info

- Het is mogelijk dat de fieldtrips beperkte extra kosten voor de studenten met zich meebrengen die niet gecoverd zijn door de universiteit (transport).

Leerresultaten

Disciplinespecifieke competent

  • De studenten hebben inzicht in de concepten landschapsbiografie en gelaagdheid in het landschap.
  • De studenten hebben inzicht in de belangrijkste bronnen voor de studie van het historische landschap.
  • De studenten kunnen zelf een landschapsbiografie maken en de nodige bronnen en methoden hanteren.
  • De studenten begrijpen de historische landschappelijke problematieken van de belangrijkste landschapstypes.
  • De studenten kunnen kritisch omgaan met problematieken van erfgoedlandschappen en met de historische achtergronden van ecologische problematieken

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen schriftelijk met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: bepaalt 60% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Zelf paper met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Presentatie en Paper over de ontwikkeling het landschap van het woondorp bepaalt 40% van het eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het examen is schriftelijk en is gericht op de reproductie van kennis van en inzicht in de inhoud van de lessen telt mee voor 60%.

Het zelfstudieonderdeel (40%).

  • De studenten maken een paper (min. 2000 woorden) omtrent de ontwikkeling van het landschap van zijn of haar woondorp tussen de situatie zichtbaar op de Ferrariskaart en het heden. Dit betekent dat de situatie zoals afgeleid kan worden op de Ferrariskaart ook geduid dient te worden. Het onderzoek gebeurt aan de hand van de beschikbare kaarten en bronnen (topografische kaarten, bodemkaart, DHM, Ferrariskaart, kaart van het gereduceerd kadaster, verklaring van de plaatsnaam, geschreven bronnen, literatuur). Hierbij wordt er gelet op de ontwikkeling van de nederzettingen, de veldsystemen, de symbolische plaatsen, de verbindingen en het landgebruik.
  • Het niet-indienen van de paper in Zelf-deel leidt tot een Afwezig als resultaatcode.
  • De paper telt voor 75% mee van het zelfstudiecijfer; de tussentijdse presentatie van de paper voor 25%.

Het resultaat van het zelfstudieonderdeel van het examen is overdraagbaar naar tweede zit.

Bij niet-deelname aan de excursie komt er een alternatieve taak.

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de geografie: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in de stedenbouw en de ruimtelijke planning: Standaard traject