6 ECTS credits
170 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4005361FNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten in de master Psychologie, moeten geslaagd zijn voor ‘Marketing’.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Business
Onderwijsteam
Malaika Brengman (titularis)
Jessica Domen
Rein Demunter
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
28 contacturen Lecture
12 contacturen Practical exercises
146 contacturen Self study
Inhoud

In deze cursus wordt vooreerst het gedrag van consumenten van naderbij bestudeerd. Hierbij komen interne psychologische processen aan bod (perceptie, leren, motivatie, attitudes,…), processen van besluitvorming en externe beïnvloedingsprocessen zoals referentiegroepen of reclame. Vervolgens wordt bestudeerd hoe communicatie werkt en hoe we via communicatie de consument kunnen beïnvloeden. De verschillende communicatie instrumenten komen hierbij aan bod, alsook de aard, vorm en toon van de boodschap.

De cursus wordt op een geïntegreerde wijze gegeven. Naast theoretische inzichten worden telkens ook praktische implicaties belicht. Diverse toepassingen worden besproken en door één of twee gastsprekers geïllustreerd.

Het WPO bestaat uit verscheidene illustratie-opdrachten die door de studenten in groepjes worden uitgewerkt en ter illustratie van de leerstof classicaal worden gepresenteerd.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides van de les, WPO-presentatie door (mede)studenten en gastcolleges
Handboek (Vereist) : Consumentengedrag, Solomon, M.R., Bamossy, G., Askegaard, S., Hogg, M.K., de Kort, M.A., Nonhof, P. & van Dam, Y, 4de, Amsterdam, Pearson Benelux, 9789043023924, 2013
Bijkomende info

Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is hoogst aangewezen en praktisch verplicht bij de WPO feedbackmomenten, gastcolleges en de studentenpresentaties.

Voor het WPO dienen groepen gevormd te worden. Dit dient te gebeuren zo snel mogelijk bij de aanvang van het semester en uiterlijk tegen het eind van de tweede week van het semester. 

Voor meer informatie omtrent de concrete inrichting van het studiedeel: zie Canvas.

Toelichting werkvormberekening

Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

DAGSTUDENTEN

HOC: 28 uur

  • hoorcolleges: 24 uur (12 x 2 uur)
  • gastcolleges door praktijklectoren: 4 uur (2 x 2 uur)

WPO: 12 uur

  • klassikale oefeningensessie (introductieles): 2 uur
  • groepspresentaties: 8 uur (2 x 4 uur)
  • individuele feedback (per groep): 2 uur (4 x 0.5 uur)

ZELF: 130 uur

  • cursus bijhouden tijdens het semester en doornemen van achtergrondinfo, a rato van 3 uur per HOC: 36 uur (12 x 3 uur)
  • verwerken van 3 academische artikels: 6 uur (3 x 2 uur)
  • WPO opdracht: 48 uur
    • research:
      • wetenschappelijke literatuur opzoeken en bestuderen: 8 uur
      • eigen onderzoek uitvoeren: 24 uur
    • rapport schrijven: 8 uur
    • presentatie voorbereiden: 8 uur
  • voorbereiden examen: 40 uur (5 dagen van 8 uur)

WERKSTUDENTEN

HOC: 6 uur

  • hoorcollege theorie: 6 uur (1 introsessie + feedback-sessies (naar behoeven))

WPO: 12 uur

  • klassikale oefeningensessie (introductieles): 2 uur
  • groepspresentaties: 8 uur (2 x 4 uur)
  • individuele feedback (per groep): 2 uur (4 x 0.5 uur)

ZELF: 146 uur

  • cursus bijhouden tijdens het semester en doornemen van achtergrondinfo, a rato van 4 uur per week: 52 uur (13 x 4 uur)
  • verwerken van 3 academische artikels: 6 uur (3 x 2 uur)
  • WPO opdracht: 48 uur
    • research:
      • wetenschappelijke literatuur opzoeken en bestuderen: 8 uur
      • eigen onderzoek uitvoeren: 24 uur
    • rapport schrijven: 8 uur
    • presentatie voorbereiden: 8 uur
  • voorbereiden examen: 40 uur (5 dagen van 8 uur)
Leerresultaten

Algemene competenties

Voor toekomstige marketeers en reclamemakers is het bijzonder interessant te verstaan wat er omgaat in het hoofd van de consument en hoe deze beslissingen neemt bij de aankoop van producten, het gebruik van diensten en het uitoefenen van activiteiten. Maar ook voor consumenten zelf is het interessant te weten door welke factoren hun gedrag beïnvloed wordt. Naast het beschrijven, verklaren en voorspellen van het gedrag van de consument, heeft deze cursus ook tot doel een inzicht te geven in de werking van reclame en andere communicatie-instrumenten, die gebruikt kunnen worden om verschillende aspecten van dit gedrag te beïnvloeden.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Groepswerk met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Puntenverdeling:

  • Werkcollege: rapport + presentatie (40 % van het puntentotaal)
  • Examen: schriftelijk (60 % van het puntentotaal)

De WPO-opdracht is verplicht. De beoordeling van het WPO gebeurt op basis van de bijdrage aan de groepstaak en presentatie. Er worden geen vervangingsopdrachten toegekend.

Afwezigheden op ten minste één van de verplichte examengedeelten heeft afwezigheid voor de totaalbeoordeling tot gevolg.

Het groepspunt kan individueel bijgesteld worden op basis van peerevaluatie (verplicht in te vullen). Wanneer een student nalaat de verplichte peer assessment in te vullen binnen de gestelde deadline kan de docent beslissen om de maximale aftrek van punten te hanteren. De docent heeft steeds het laatste woord en kan beslissen om de aanpassingsfactor te versterken, af te zwakken, of er zelfs helemaal geen rekening mee te houden indien de bekomen scores niet betrouwbaar blijken te zijn. Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen genomen worden, maar zal steeds gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of extra observaties/gesprekken.

De WPO-opdracht kan niet worden hernomen in 2de zit. Het deelresultaat voor dit examenonderdeel wordt overgedragen naar de tweede zittijd. WPO-scores van minstens 10/20 kunnen worden overgedragen naar een volgend academiejaar. Dit dient evenwel bij aanvang van het nieuwe academiejaar en uiterlijk voor de deadline van de nieuwe groepssamenstellingen via e-mail aan de titularis worden aangegeven.

Bij het multiple choice gedeelte van het examen kan een giscorrectie worden toegepast. 

De eindscore kan tenslotte nog individueel bijgesteld worden aan de hand van bonuspunten die kunnen behaald worden door aanwezigheid en actieve participatie tijdens de les. Tijdens het semester kunnen ook bonusvragen worden gesteld, waarmee vrijblijvend bonuspunten kunnen worden verdiend. Bonuspunten kunnen ook vrijblijvend worden verdiend bij deelname aan onderzoekssessies (experimenten/bevragingen) georganiseerd door de coördinerend verantwoordelijke.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting arbeids- en organisatiepsychologie
Master in de communicatiewetenschappen: media, strategische communicatie & marketing
Master handelsingenieur: Standaard traject
Master in de toegepaste economische wetenschappen: Standaard traject
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: communicatiewetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de economie: standaard traject (90 ECTS, Etterbeek)