3 ECTS credits
75 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4003890ENR voor alle studenten in het 1e semester van een even academiejaar (bvb. 2012-2013) met een verdiepend master niveau.
Het opleidingsonderdeel 'natuurbeheer' kan opgedeeld worden in drie hoofdstukken.
In een eerste gedeelte wordt de historiek van het maatschappelijk draagvlak voor natuurbeheer (met nadruk op West-Europa/EU in vgl. met o.a. de VS) besproken. Naast de verscheidene waarden (evolutie van visies op natuur, historische of actuele prioriteitsconflicten, weerstanden t.o.natuurbeheer) en doelstellingen (behoud van soort, site, gemeenschap, successiereeks, uniciteit, diversiteit enz. ) worden een aantal case-studies besproken.
In het tweede gedeelte komen toegepaste aspecten ter sprake (natuurtechnische milieubouw, in situ en ex situ - behoud, MER) met praktijkvoorbeelden, dit i.s.m. medewerkers van de onderzoekseenheid APNA, Ecologie & Biodiversiteit.
In het derde en laatste gedeelte komen de instellingen en organisaties m.b.t. natuurbeheer aan bod. De belangrijkste internationale NGO's, de belangrijke verdragen, de politiek en de beleidsinstrumenten van de Europese Unie, de situatie in het gefederaliseerde België worden besproken, terwijl opnieuw dieper ingegaan wordt op enkele case-studies.
Debat wordt gestimuleerd om de maatschappelijke discussie ook in de cursus te brengen. Tijdens de lesperiode wordt via kleine taken de bekendheid van studenten met gegevensbanken, wetgeving e.d. gestimuleerd. Op interactieve wijze wordt geoefend om een probleem m.b.t. natuurbeheer, soortgebonden, terreingebonden of in het beleid, te ontleden, maatschappelijke aspecten te identificeren en oplossingen aan te reiken op basis van de expertise die een bioloog (of bio-ingenieur, geograaf) kan aanbieden. M.a.w. bepaling van de rol van de exact- en natuurwetenschappelijke disciplines in maatschappelijke vraagstukken die verband hebben met natuur.
De cursus is geen praktijkgerichte opleiding om bv. direct terreingebonden werk aan te vatten.
Aanbevolen voorkennis
De kennis opgedaan tijdens de bachelorjaren biologie, bio-ingenieur of geografie is voldoende, cursussen met inhoud 'biogeografie' en 'ecologie/systematiek' kunnen een belangrijke ondersteuning zijn, maar zijn niet strikt vereist.
Studiemateriaal
Artikels uit bv. Knack, De Standaard, De Morgen, NRC-Handelsblad, Le Soir, websites en documenten van NGO's.
Artikels uit Science, Biodiversity and conservation, tijdschriften van NGO.
Home pages van allerlei entiteiten.
Deze worden 'klassikaal' besproken en geanalyseerd.
Dit OO draagt expliciet bij tot volgende competenties van de Biologie-opleiding:
Algemeen
- Evalueren van maatschappelijke relevantie (I)
- Evalueren van wetenschappelijke relevantie (II)
- Rapporteren (III)
Vakspecifiek
- Probleemoplossend denken (IV)
- Extrapoleren tussen wetenschappelijke domeinen (VI)
- Herkennen en verwerken van implicaties voor bioethiek (VII)
Natuurbeheer is geen wetenschap, maar moet voor afgestudeerden biologie (en voor studenten van andere wetenschappelijke opleidingen) op een sterke wetenschappelijke basis gestoeld zijn.
Deze cursus helpt een student de struikelblokken voor een rationeel natuurbeheer aan te wijzen en zo mogelijk een oplossing uit te werken op basis van eigen wetenschappelijke expertise.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer
HOC Verslag bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie HOC Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:
Een analyse en bespreking van een actueel natuurbeheerprobleem op basis van literatuur en informatie uit de media wordt in een schriftelijk verslag voorbereid door elke student. Hierin wordt een ‘expertmening’ ontwikkeld op basis van bestaande gegevens.
Voorbeeld van examen:
1. De student krijgt een persartikel:
- geef het natuurbeheerprobleem weer en identificeer de actoren;
- bespreek eventuele (belangen)conflicten;
- analyseer de maatschappelijke visies op natuur, natuurbeheer in het artikel;
- bespreek vanuit expertise een aanpak om de problemen op te lossen en om resultaten 'op het terrein' te zien. Verwijs hiervoor naar bestaande wetgeving, documentatie, instellingen enz.
2. Bespreek de draagwijdte van internationale conventie X.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de bio-ingenieurswetenschappen: cel- en genbiotechnologie: medische biotechnologie
Master in de bio-ingenieurswetenschappen: cel- en genbiotechnologie: moleculaire biotechnologie
Master in de bio-ingenieurswetenschappen: cel- en genbiotechnologie: agrobiotechnologie
Master in de bio-ingenieurswetenschappen: chemie en bioprocestechnologie: voedingsbiotechnologie
Master in de bio-ingenieurswetenschappen: chemie en bioprocestechnologie: chemische biotechnologie
Master in de bio-ingenieurswetenschappen: chemie en bioprocestechnologie: biochemische biotechnologie
Master of Biology: Human Ecology (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Biology: Ecology and Biodiversity (enkel aangeboden in het Engels)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: biologie (120 ECTS, Etterbeek)