6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1002884AEW voor werkstudenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Inschrijven voor dit vak is enkel mogelijk voor werkstudenten. Dagstudenten kunnen registreren voor vakken waarvan de code eindigt op een R.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Koen Lombaerts (titularis)
Maurice De Greef
Valérie Marie Thomas
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
39 contacturen Lecture
75 contacturen Self study
Inhoud

Het studieonderdeel behandelt tijdens de hoorcolleges volgende thema’s/deelmodules:

  • Terreinverkenning van de educatiewetenschappen en pedagogiek: o.m. het meervoudige en integratieve karakter; theoretische stromingen in de pedagogiek; selectie van enkele pedagogische denkers.
  • Onderwijs in een maatschappelijke context.
  • De school als geïnstitutionaliseerde instelling voor leren: analyse van maatschappelijke aanklachten en eisen tot hervorming.
  • Leren en veranderen: leerparadigma en hun invloed op instructieprocessen, onderwijskundige referentiekaders.
  • Fundamenten van leren voor verandering en levenslang leren.

In een praktische toepassing wordt een deelfacet van de onderwijspraktijk geanalyseerd.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Reader educatiewetenschappen
Bijkomende info

Online leermodules worden aangeboden via Canvas ter ondersteuning van de hoorcolleges.

Leerresultaten

Algemene competenties

 

Het opleidingsonderdeel draagt bij tot de domeinspecifieke leerresultaten van de bachelors agogische wetenschappen en psychologie (o.m. kennis van centrale begrippen, modellen en methoden in de pedagogische en onderwijswetenschappen; kennis en inzichten kaderen binnen het ruimere interdisciplinaire denken en deze kritisch analyseren en toepassen...).

Studenten verwerven inzicht in het studieterrein van de pedagogiek en onderwijskunde, alsook de samenhang met verwante studiegebieden zoals leerpsychologie, onderwijssociologie en pedagogisch-filosofische stromingen; de relatie tussen onderwijs en samenleving; hedendaagse leertheorieën en -paradigma; basisconcepten voor levenslang leren.

De studenten maken kennis met een onderdeel van de onderwijspraktijk waarin ze deze theoretische inzichten toepassen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 80% van het eindcijfer

ZELF Praktijkopdracht bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen meerkeuze met een wegingsfactor 1 en aldus 80% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Schriftelijk examen bestaande uit meerkeuzevragen

Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Uitvoering praktische opdracht met een wegingsfactor 1 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Uitvoering praktische opdracht

Aanvullende info mbt evaluatie

De eindbeoordeling wordt berekend op basis van het schriftelijke examen (80%) en de praktische opdracht (20%).

Bij niet deelname aan een evaluatieonderdeel kan de student niet slagen voor het geheel van het opleidingsonderdeel en wordt het eindcijfer teruggebracht naar een onvoldoende (ten hoogste 9/20).

 

Om te slagen voor het opleidingsonderdeel moet de student minstens het equivalent van 8/20 behalen voor alle onderdelen. Indien het eindcijfer toch een cijfer van 10 of meer op 20 zou zijn, maar voor één onderdeel van de evaluatie minder dan het equivalent van 8/20 werd behaald, wordt dit teruggebracht tot het hoogste niet-geslaagd cijfer (nl. 9/20).

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel onderwijsagogiek
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in Educational Sciences: Exchange Ma Economics/Manageme