6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4001667FNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten minstens ingeschreven of geslaagd zijn voor ‘Jaarrekeninganalyse en Auditing’.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Business
Onderwijsteam
Joël Branson (titularis)
Stefanie Ceustermans
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
20 contacturen Lecture
22 contacturen Practical exercises
138 contacturen Self study
Inhoud

Het hoorcollege bestaat uit een (uitgebreide) algemene inleiding en de detailstudie van enkele specifieke consolidatieproblemen.
In het algemene stuk wordt eerst ingegaan op de waardering en de boekhoudkundige verwerking van aandelen in de enkelvoudige jaarrekening. Daarbij wordt het onderscheid verklaard tussen geldbeleggingen en financiële vaste activa. Voor de tweede rubriek wordt nog nader ingegaan op de classificatie als verbonden ondernemingen, ondernemingen waarmee een deelnemingsverhouding bestaat en andere ondernemingen. Via de discussie van de financiële vaste activa wordt de noodzaak aangekaart om een geconsolideerde verslaggeving uit te voeren. De toepassingsvoorwaarden voor en de werking van de verschillende consolidatiemethodes worden bestudeerd. De belangstelling gaat ook naar de wettelijke omkleding van de ondernemingsgroep.
In de detailstudie komen achtereenvolgens de integrale consolidatie, de evenredige consolidatie en de vermogensmutatiemethode aan bod. Bij de bespreking van de integrale consolidatie wordt aandacht besteed aan de problematiek van de intragroepseliminaties, van de minderheidsbelangen en van de consolidatieverschillen.
Korte inhoudsopgave:
I. De verwerking van beleggingen in de enkelvoudige jaarrekening
A. Tijdelijke beleggingen
B. Duurzame beleggingen
1. Onderverdeling van de duurzame beleggingen
a. Verbonden ondernemingen.
b. Ondernemingen waarmee een deelnemingsverhouding bestaat
c. Andere ondernemingen
2. Waardering van duurzame beleggingen
a. Waardeverminderingen
b. Herwaarderingen
II. De verwerking van aandelen in de geconsolideerde jaarrekening
A. Integrale consolidatie
1. Basiswerkwijze
a. Bij aanschaffing
b. Na aanschaffing
c. Intragroepseliminaties
2. Minderheidsbelangen
3. Consolidatieverschillen
a. Niet toewijsbaar consolidatieverschil
b. Toewijsbaar consolidatieverschil
B. Evenredige consolidatie
C. Vermogensmutatiemethode
D. Waardering tegen historische kostprijs

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Cases en de oplossingen van de tijdens de oefeningensessies behandelde problemen, Canvas
Bijkomende info

Joël Branson, De geconsolideerde jaarrekening (syllabus).

Aanvullende documentatie wordt tijdens het semester regelmatig ter beschikking gesteld via de elektronische leeromgeving Canvas. Het betreft bijvoorbeeld de tijdens het hoorcollege besproken cases en de oplossingen van de tijdens de oefeningensessies behandelde problemen.

Toelichting werkvormberekening

  • Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
  • Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
  • Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

DAGSTUDENTEN

HOC: 20 uur

  • klassieke lessen: 20 uur (10 x 2 uur)
    Geen colleges de laatste drie weken van het semester (gelet op volgtijdelijkheid oefeningensessies); eventueel wegvallende lessen (verlofdag, ziekte, congres, ...) worden op ander tijdstip in uurrooster ingepland en ingehaald.

WPO: 22 uur

  • in klascontext herhalen van theorie en oplossen/toelichten van oefeningen: 20 uur (10 x 2 uur)
    Geen oefeningen in eerste week semester (omdat nog onvoldoende theoretische basiskennis) en rekening houdend met wegvallende lessen (verlofdag, ziekte, congres, laatste lesweek ...) die niet worden ingehaald.
  • individuele feedback: 2 uur (tijdens spreekuren of via e-mail)

ZELF: 108 uur

  • herhalen leerstof ‘Algemeen boekhouden’: 12 uur
  • cursus bijhouden tijdens het semester: 60 uur
  • theorie, a rato van 1,5 uur per bijgewoond uur HOC: 30 uur (20 x 1,5 uur)
  • oefeningen, a rato van 1,5 uur per bijgewoond uur WPO: 30 uur (20 x 1,5 uur)
  • oplossen ter beschikking gesteld voorbeeldexamen: 4 uur
  • voorbereiden examen: 32 uur (4 dagen van 8 uur)

WERKSTUDENTEN

Er worden geen 'klassieke' theorielessen gegeven, de theorie wordt samen met de oefeningen in kleine groep behandeld tijdens de WPO

WPO: 15 uur

  • in klascontext herhalen van theorie en oplossen/toelichten van oefeningen: 12 uur (4 x 3 uur)
  • individuele feedback: 3 uur (tijdens spreekuren of via e-mail)

ZELF: 138 uur

  • herhalen leerstof ‘Algemeen boekhouden’: 12 uur
  • theorie voorbereiden via elektronisch leermateriaal voorafgaand aan de behandeling in het WPO: 12 uur (1u per bijgewoond uur WPO)
  • cursus bijhouden tijdens semester: 78 uur
  • theorie, a rato van 2,5 uur per bijgewoond uur WPO: 30 uur (12 x 2,5 uur)
  • oefeningen, a rato van 4 uur per bijgewoond uur WPO: 48 uur (12 x 4 uur)
  • oplossen ter beschikking gesteld voorbeeldexamen: 4 uur
  • voorbereiden examen: 32 uur (4 dagen van 8 uur)
Leerresultaten

Algemene competenties

  • Begrijpen van noodzaak consolidatie en gebruikte consolidatietechnieken:
    Vertrekkende van hun ervaring en achtergrondkennis met betrekking tot de boekhouding van enkelvoudige jaarrekeningen, moeten de studenten vertrouwd geraken met de bijzonderheden van de geconsolideerde jaarrekening. De studenten dienen een inzicht te verwerven in de selectievoorschriften bij consolidatie(te consolideren vennootschappen) en de verwerkingsvoorschriften (verschillende consolidatiemethodes en eliminatieboekingen). Bij de bespreking van de consolidatieboekingen wordt de samenhang met de enkelvoudige boekhouding en de noodzaak tot de geconsolideerde correctie benadrukt.
  • Toepassen van de gedoceerde consolidatietechnieken:
    In een eerste fase moeten de studenten in staat zijn oefeningen met betrekking tot een specifieke consolidatietechniek (integrale consolidatie, de evenredige consolidatie en de vermogensmutatiemethode) of met betrekking tot specifieke verwerkingsproblemen (intragroepseliminaties, minderheidsbelangen, consolidatieverschillen) op te lossen. In een tweede fase moeten ze de samenhang tussen de verschillende technieken en verwerkingsproblemen kunnen doorzien en moeten ze complexere toepassingen aankunnen (combinatie-oefeningen).

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Indien minder dan 5 inschrijvingen: beperkter schriftelijk gedeelte met enkel oefeningen + mondelinge verderzetting.

Aanvullende info mbt evaluatie

Uitgebreid schriftelijk examen, met theorievragen, enkele korte oefeningen en een geïntegreerde case.


Ingeval het aantal ingeschreven studenten minder dan 5 is (in 1e of in 2e zittijd), verandert de aanpak als volgt: beperkter schriftelijk gedeelte met enkel oefeningen + mondelinge verderzetting.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master handelsingenieur: Standaard traject
Master in de toegepaste economische wetenschappen: Standaard traject
Educatieve master in de economie: standaard traject (90 ECTS, Etterbeek)