6 ECTS credits
168 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1024059BNR voor alle studenten in het 1e semester
met een verdiepend bachelor niveau.
- Semester
- 1e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Inschrijvingsvereisten
- Je hebt ‘Logica en formele systemen’ gevolgd, alvorens ‘Kennispresentatie en redeneren’ op te nemen.
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Wetenschappen en Bio-ingenieurswetensch.
- Verantwoordelijke vakgroep
- Computerwetenschappen
- Onderwijsteam
- Bart Bogaerts
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 26 contacturen Hoorcollege
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
- Inhoud
INHOUD:
De cursus bestaat uit twee grote delen. Het eerste deel focust op modelleren van, en redeneren met, kennis gebruik makende van (uitbreidingen) van predicatenlogica.
Het tweede deel van de cursus focust op het redeneren over kennis (in multi-agent systemen).
Introductie tot kennisrepresentatie
- De kernbegrippen
- Wat is kennis?
- Wat is kennisrepresentatie?
- Wat is Redeneren
- Waarom kennisrepresentatie en redeneren?
- De kennisbankhypothese
- Kennisbanksystemen
- Voor- en nadelen
- De rol van logica in KR
DEEL 1: Modelleren met predicatenlogica
Modelleren
- Kernbegrippen
- Een simpele modelleertaal
- Het gebruik van informatie
- Formele specificaties
Predicatenlogica en Uitbreidingen
- Een korte geschiedenis
- Eerste-orde logica (herhaling)
- Pragmatiek
- Uitbreidingen van eerste-orde logica
- Voorbeeld toepassingen
- Axiomatizatie van veelvoorkomende structuren
Dynamische systemen modelleren in eerste-orde logica
- De lineaire tijdscalculus
- Het frame probleem
- Inertie uitdrukken als causale wetten
- Inferentie met LTC
DEEL 2: Redeneren over kennis
Introductie tot redeneren over kennis
- Introductie
- De modderige kinderen puzzel
- Overzicht
Een model van kennis
- Het mogelijke-werelden-model
- Gemeenschappelijke en verdeelde kennis
- De modderige kinderen (opnieuw)
- Eigenschappen van kennis
- Modderige kinderen, met geloof
Kennis in multi-agent systemen
- Uitvoeringen en systemen
- Kennis in rekening brengen
- Tijd in rekening brengen
- Voorbeelden van systemen
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Modelling of Complex Systems, Marc Denecker, (made available on canvas)
Handboek (Aanbevolen) : Reasoning About Knowledge, Fagin, Halpern, Moses, Vardi, MIT Press
- Bijkomende info
NVT
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
- De studenten kennen de rol van logica binnen kennisrepresentatie.
- De studenten kennen verschillende stromingen binnen de kennisrepresentatie.
- De studenten kunnen kennisrepresentatie technieken toepassen op nieuwe probleem domeinen.
- De studenten kunnen kennis, gegeven in natuurlijke taal, omzetten naar een gepaste formele taal.
- De studenten kunnen beoordelen welke kennisrepresentatietalen van toepassing zijn op welke soorten kennis.
- De studenten kunnen kennisintensieve problemen oplossen aan de hand van generieke algoritmes.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 80% van het eindcijfer
WPO Praktijkopdracht bepaalt 20% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
- Examen
met een wegingsfactor 1
en aldus 80% van het totale eindcijfer.
Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
- Project
met een wegingsfactor 1
en aldus 20% van het totale eindcijfer.
- Aanvullende info mbt evaluatie
20% van de punten staat op een project over modelleren met uitbreidingen van eerste-orde logica.
80% van de punten staan op het examen.
Het examen bestaat uit oefeningen en theorie. Sommige, maar niet alle, vragen worden mondeling verdedigd.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de artificiële intelligentie: Standaard traject