6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023851ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Bewegings- en Sportwetenschappen
Onderwijsteam
Paul Wylleman (titularis)
Koen De Brandt
Jolan Kegelaers
Onderdelen en contacturen
18 contacturen Hoorcollege
12 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
50 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Tijdens hun sportcarrière worden atleten geconfronteerd met verschillende carrièrefasen en -transities (o.a. talentontwikkelingsfase, junior-senior transitie, einde-carrièretransitie) en de impact ervan op verschillende ontwikkelingsdomeinen (o.a. sportief, psychologisch, psychosociaal, studie, beroep, financieel, wettelijk). Trainers en coaches dienen niet alleen inzicht te hebben op de holistische ontwikkeling van hun atleten, maar dienen ook te beschikken over competenties (kennis, vaardigheden, attitude, ervaring) om hun atleten optimaal voor te bereiden en te begeleiden tijdens en na iedere carrièrefase en -transitie. Op deze wijze kunnen trainers en coaches de ontwikkeling van hun atleten optimaliseren en hun prestatieniveau maximaliseren en dit binnen de context van een holistisch en geïntegreerd mentaal welzijn van hun atleten. In functie van het prestatiegedrag van atleten zullen studenten leren gebruik maken van het Holistic Athletic Career model en specifieke thema’s waar trainers en coaches mee geconfronteerd kunnen worden in het trainen en begeleiden van hun atleten en teams (o.a. integriteit, doping, grensoverschrijdend gedrag).

Aan de hand van een gedragsveranderingsmodel wordt vervolgens gefocust op de factoren die van invloed zijn op het prestatiegedrag en hoe prestatiegedrag kan geoptimaliseerd worden met aandacht voor o.a. het concept van psychologische weerbaarheid en veerkracht. Ook het raamwerk ‘5C’ (Commitment, Communication, Concentration, Control, Confidence) zal uitgebreid besproken worden met aandacht voor de rol van mentale training en begeleiding in jeugdsport en de invloed van de ouders. Tenslotte wordt ook gefocust op hoe competenties van prestatiegedrag te observeren en te ontwikkelen en hoe tot het opstellen van een psychologisch profiel en van een mentaal begeleidingsprogramma te komen.

Er wordt ook gefocust op de rol van de (sport)psycholoog en van de mentaal begeleider en de samenwerking met de trainer en coach binnen een multidisciplinair begeleidingsteam.

Tenslotte wordt ook aandacht besteed aan de psychologische aspecten van het trainen en coachen en hoe het prestatiegedrag van trainers en coaches kan geoptimaliseerd worden.

De studenten zullen praktische oefeningen maken ((individueel alsook in duo als in groep) zowel tijdens als na de lessen. Deze praktische oefeningen dienen samengebracht te worden in een individueel werkboek.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : powerpointpresentatie en wetenschappelijke artikels ter beschikking gesteld op Canvas en VUB digitale bibliotheek, Canvas
Handboek (Vereist) : Coaching van psychologische vaardigheden in jeugdvoetbal: ontwikkeling van de 5C's, Harwood, C. & Anderson, R., Bennion Kearny Limited, 978-1909125889, 2015
Bijkomende info

Een student kan alleen deelnemen aan het examen als hij/zij aan alle volgende voorwaarden heeft voldaan: (1) 100% deelname aan de oefeningen tijdens de lessen en (2) een individueel werkboek hebben ingeleverd vóór de datum die tijdens de lessen en op Canvas werd aangekondigd. De procedure voor het inleveren van het individuele werkboek wordt tijdens de lessen en op Canvas bekend gemaakt.

Het examen bestaat uit het (individueel of in groep) presenteren van een oefening en/of het individuele werkboek. De procedure voor het examen wordt tijdens de lessen en op Canvas bekend gemaakt.

Het eindcijfer voor dit opleidingsonderdeel zal bestaan ​​uit: (1) het cijfer voor het examen (telt voor 75% van het eindcijfer mee) en (2) het correct inleveren van het individuele werkboek (telt mee voor 25% van het eindcijfer).

Studenten die het examen niet kunnen of mogen afleggen in de eerste examenperiode kunnen het examen afleggen in de volgende examenperiode indien zij hun individueel werkboek hebben ingeleverd voor de tijdens de lessen aangekondigde datum en op Canvas.

De inhoud, procedure voor het inleveren van het individuele werkboek wordt op Canvas bekend gemaakt. Het examen zal mondeling zijn.

Hou er rekening mee dat de evaluatie van dit opleidingsonderdeel face-to-face of online of een combinatie van beide kan gebeuren.

Leerresultaten

Algemene competenties

  • De student verwerft kennis inzake de ontwikkeling van de sportcarrière van talentvolle atleten; de inhoud en invloed van diverse carrièrefasen en -transities; de ontwikkeling en gebruik van mentale vaardigheden; het Holistic Athletic Career model; het raamwerk ‘5C’; de rol van de (sport)psycholoog en van de mentaal begeleider; de samenwerking met de trainer en coach binnen een multidisciplinair begeleidingsteam; de inhoud van mentale begeleiding; de werkwijze van de mentaal begeleider.
  • De student verwerft vaardigheden inzake communicatie (binnen en voor een groep), interactie en samenwerking, analyse en evaluatie van eigen individuele vaardigheden en van het groepsproces, en het opmaken van een rapport (onder werkboekvorm).
  • De student verwerft een attitude inzake samenwerking, leiding nemen, constructieve en positieve benadering in de communicatie.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 75% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 25% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Presentatie met een wegingsfactor 20 en aldus 75% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Werkboek met een wegingsfactor 20 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

- Delen van de cursus kunnen in het Engels worden gegeven.

- Studenten moeten het handboek kopen en beschikbaar hebben voor de eerste les.

- Aanwezigheid tijdens de lessen is verplicht. Studenten kunnen niet meer dan één les missen. Studenten die afwezig zullen zijn voor een les, dienen de professor voor aanvang van de les te verwittigen via mail dat ze zullen missen. In deze mail moeten studenten informatie verstrekken over de reden van hun afwezigheid, hoe ze de oefeningen die tijdens de lessen worden uitgevoerd, zullen opvolgen en voortzetten en hoe ze ervoor kunnen zorgen dat hun individuele werkboek wordt bijgewerkt.

- De lessen worden gegeven gedurende een beperkt aantal weken, met name in 5 blokken van 6 uur per blok (met regelmatige pauzes).

- Houd er rekening mee dat deze cursus desgewenst face-to-face of online of een combinatie van beide gegeven kan worden.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sporttraining en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel fysieke activiteit, fitheid en gezondheid
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel sporttraining en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel verdieping training en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel onderwijs