3 ECTS credits
75 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023825BNR voor alle studenten in het 1e semester
met een verdiepend bachelor niveau.
- Semester
- 1e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Inschrijvingsvereisten
- De student is geslaagd op het modeltraject eerste bachelor.
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
- Verantwoordelijke vakgroep
- Bewegings- en Sportwetenschappen
- Onderwijsteam
- Sven Gondry
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 6 contacturen Hoorcollege
13 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
30 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
- Inhoud
inhoud wordt nog aangevuld
- Bijkomende info
bijkomende informatie wordt nog aangevuld
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
De student heeft kennis van:
- en inzicht in diverse modellen voor het didactisch handelen en gedragsverandering
- en inzicht in de componenten van het didactisch handelen en kunnen deze vertalen naar de bewegingsvorming
-
de meest relevante vaktijdschriften en databanken (nationaal en enkele internationale) waar studies over didactische aspecten in de bewegingsvorming te vinden zijn
-
de mogelijkheden om interdisciplinair te werken rond thema 'bewegen' met wetenschappen of taal
-
de verschillende co-teachingsvormen en kan deze afstemmen/toepassen bij een specifieke opdracht
De student kan:
-
een internationaal wetenschappelijk artikel opzoeken, kritisch lezen en samenvatten / bespreken
-
een degelijke lesvoorbereiding maken (LOBW)
-
een les bewegingsvorming geven aan leeftijdsgenoten
-
reageren op storende factoren
-
een motivationeel gesprek voeren (vooral Revaki) om een gezonde levensstijl (en beweging in het bijzonder) te promoten
-
vlot communiceren (verbaal en non-verbaal) met individuen en groepen om leer- en oefenstof over te brengen
-
opzoekwerk verrichten naar relevante ( LOBW of kine-gerichte) onderwerpen en omzetten naar bruikbare, didactisch onderbouwde oefeningen, aangepast aan de doelgroep
De student heeft de attitude om:
-
met een enthousiaste uitstraling anderen aan te zetten tot meer en beter bewegen
- zichzelf en anderen te motiveren tot actie te komen en te blijven doorzetten
-
praktische wijsheid van een lesgever te ontwikkelen die mede theoretisch en met evidence gefundeerd is (research-informed didactics)
-
de competenties van een lesgever op microniveau voor zichzelf en voor anderen kritisch te bespreken (reflecteren) en te verbeteren
-
levenslang te leren
-
afspraken op een punctuele wijze na te komen
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
- Schriftelijk examen
met een wegingsfactor 1
en aldus 100% van het totale eindcijfer.
Toelichting: .
- Aanvullende info mbt evaluatie
aanullende informatie wordt nog aangevuld
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Standaard traject
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij ouderen
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij neurologische aandoeningen
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij inwendige aandoeningen
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen - optie manuele therapie
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen - optie sportkinesitherapie