6 ECTS credits
174 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023789ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Tammy Castelein
Gily Coene (titularis)
Onderdelen en contacturen
4 contacturen Hoorcollege
6 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
150 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De onderzoekstaak is het werkstuk waarin de schakelstudenten aantonen dat zij als volwaardige universitaire bachelors kunnen gelden met toegang tot de master Gender en Diversiteit. De onderzoekstaak beoogt een zelfstandig onderzoeksvoorstel waarin de studenten de in de verschillende opleidingsonderdelen van het schakelprogramma opgebouwde kennis en vaardigheden weten te integreren en verder te ontwikkelen. Dit veronderstelt een grondige literatuurstudie, het formuleren van een kritische probleemstelling, vraagstelling en doelstelling op vlak van gender en/of diversiteit, een geschikte methodologie en het opstellen van een realistisch tijdsplan. Tezamen vormen deze onderdelen een concreet onderzoeksontwerp dat geschikt is als voorstel voor een masterproef. Het schrijven van de literatuurstudie en het onderzoeksvoorstel is een individueel zelfstandig werk, opgesteld in het Nederlands. 

 

Bij de aanvang van het semester worden enkele introductiesessies georganiseerd waarin de verwachtingen rond de onderzoektaak worden toegelicht. Tijdens de vierde lesweek wordt onder leiding van de docenten een begeleidingssessie georganiseerd waarin de studenten individueel hun voorstel presenteren, met inbegrip van de probleemstelling en onderzoeksvragen. Na de paasvakantie presenteren de studenten een academische poster over hun onderzoek, met inbegrip van een SWOT-analyse (met peer-evaluatie). De finale eindversie van de onderzoekstaak wordt ingediend voor de aanvang van de examenzittijd.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : powerpoints van de hoor- en werkcolleges, kennisclips en handleidingen. Zie elektronisch leerplatform Canvas Deze cursus maakt gebruik van teksten in het Nederlands en het Engels.
Bijkomende info

.

Leerresultaten

Algemene leerresultaten

  1. Studenten kunnen de relevante academische literatuur betreffende een gekozen gender –en diversiteitsvraagstuk opzoeken en kritisch verwerken.
  2. Studenten kunnen vakoverschrijdend denken over een gekozen gender -en diversiteitsvraagstuk.
  3. Studenten kunnen een hiaat in het onderzoek in de gender –en diversiteitstudies identificeren en formuleren.
  4. Studenten kunnen een onderzoeksvraag formuleren die peilt naar de manier waarop sociale ongelijkheden ineen bepaalde context worden ge(re)produceerd.
  5. Studenten kunnen kritisch argumenteren waarom het voorgestelde onderzoek relevant is in het licht van de aan de gang zijnde academische debatten betreffende een gekozen gender –en diversiteitsvraagstuk.
  6. Studenten kunnen een geschikte onderzoeksopzet voor de voorgestelde vraagstelling selecteren, theoretisch onderbouwen en concreet uitwerken in een onderzoeksvoorstel.
  7. Studenten kunnen de ethische implicaties van het voorgestelde onderzoek inschatten en beschrijven hoe een negatieve impact kan worden geminimaliseerd.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 70% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 30% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Onderzoekstaak met een wegingsfactor 70 en aldus 70% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Finale versie van de onderzoekstaak

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Andere examen met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: 20% Participatie en presentatie werkcolleges, 10% peerevaluatie

Aanvullende info mbt evaluatie

70% finale versie van de onderzoekstaak. 20% participatie en presentatie werkcolleges, 10% peerevaluatie.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Schakelprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Gender en diversiteit