7 ECTS credits
175 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023779CNR voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘functionele trainingstherapie’ gevolgd, alvorens ‘trainingsleer en begrippen van revalidatietraining’ op te nemen. Of je volgt het schakelprogramma revalidatiewetenschappen en kinesitherapie
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Kinesitherapie, Menselijke Fysiologie en Anatomie
Onderwijsteam
Romain Meeusen
Kevin De Pauw
Bert Pluym
Bruno Tassignon (titularis)
Matthias Proost
Alexandre Maricot
Jelle Habay
Caroline Vrambout
Onderdelen en contacturen
39 contacturen Hoorcollege
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

HOC:

Dit opleidingsonderdeel biedt een verdere verdieping aan binnen het domein van de trainingsleer en revalidatietraining. Hierbij bespreekt men de fysiologische en methodologische aspecten van de aanpassingen die het menselijk organisme ondergaat als gevolg van systematische en intensieve oefenprikkels. De verschillende basiseigenschappen en bewegingsvaardigheden, de mogelijke fysiologische aanpassingen, en de methoden om deze basiseigenschappen en bewegingsvaardigheden te optimaliseren worden besproken. De trainingsmethoden, de basiswetten van het trainingsproces en de trainingsopbouw bouwen voort op eerder verworven kennis en worden verder uitgediept. Ten slotte wordt de toepassing van de trainingsleer voornamelijk in functie van de revalidatie en terugkeren naar participatie voorgesteld.

 

WPO:

Tijdens het praktisch gedeelte wordt de studenten gevraagd om de geziene trainingsprincipes toe te passen bij de revalidatie van een willekeurige casus patiënt in de vorm van een werkboek. Zowel aspecten van pathologie, oefentherapie, (sport-)specifieke oefentherapie als trainingsleer komen hierbij aan bod. Het doel is de student te voorzien van een algemeen kader van bovenstaande termen en deze te plaatsen binnen het domein van de kinesitherapie. Studenten worden begeleid in het maken van dit werkboek door middel van de verschillende WPO lessen. Verder hebben de WPO lessen als doel de studenten te ondersteunen voor het toepassen van patiënt-gecentreerde oefentherapie en training in de praktijk en met het oog op de klinische stages.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Basis voor verantwoord trainen, Bourgois - Vrijens, PVLO, 9789070870683, 2016
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : PowerPoint presentaties en extra /actuele bijkomende wetenschappelijke literatuur, Canvas
Handboek (Aanbevolen) : Endurance training, Science and Practice, Mujika, 9788493997007, 2012
Bijkomende info

Voor de aanbevolen aanwezigheid op de WPO's kan niet worden afgeweken van de groepsindeling op Canvas. Bij gewettigde afwezigheid kan de student binnen de 3 dagen na terugkeer contact opnemen met de docent om zodoende een afspraak te maken voor een inhaalmoment of -taak.

Leerresultaten

Kennis & Inzicht

  • De student verwerft relevante kennis en inzichten in de trainingsleer en revalidatietraining.
  • De student verwerft relevante kennis en inzichten in de kracht-, lenigheids-, snelheids- en uithoudings- en coördinatietraining in specifieke doelgroepen.
  • De student verwerft kennis en inzichten betreffende musculoskeletale pathologieën met toepassing van bijhorende algemene (actieve) revalidatieprincipes en -methodes.
  • De student is in staat om correcte klinische redeneringen te beschrijven ten aanzien van de koppeling tussen pathologie, revalidatietraining en trainingsleer.

Toepassing & Attitude

  • De student kan de verworven kennis en inzichten betreffende musculoskeletale pathologieën toepassen in de geziene patiëntenpopulatie met bijhorende algemene (actieve) revalidatieprincipes en -methodes.
  • De student kan correcte klinische redeneringen opbouwen ten aanzien van de koppeling pathologie, revalidatietraining en trainingsleer.
  • De student past alle aspecten uit de trainingsleer toe in een revalidatietraining setting, dit wil zeggen de verworven kennis en inzichten kunnen omzetten tot het kunnen opbouwen van een goed gedoseerd trainingsplan en oefentherapieplan met integratie van beslismomenten.
  • De student is in staat om het opgesteld trainingsplan te kunnen individualiseren (dosering, uitvoering en overbrengen van oefentherapie) voor elke individuele patiënt met betrekking tot specifieke letsels en specifieke doelgroepen
  • De student kan de gegeven oefeningen correct didactisch uitleggen en kan de patiënt begeleiden doorheen diens (revalidatie)training.
  • De student promoot een gezonde levensstijl en de voordelen hiervan aan alle individuen.
  • De student is in staat om actuele wetenschappelijke literatuur correct op te zoeken,  te interpreteren, kritisch te evalueren en te verwerken tot een praktisch en ‘evidence based’ hanteerbaar revalidatieplan.
  • De student kan samenwerken met collega’s en samen met hen komen tot een volledig therapieplan voor de patiënt.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen theorie met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Dit schriftelijk examen omvat theoretische aspecten van zowel de HOCs als de WPO’s.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Groepswerk met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Het werk omvat een verslag van de gerelateerde opdrachten (bv het opmaken van een jaarplan, revalidatieschema, ...) toegepast op een willekeurige casus patiënt.

Aanvullende info mbt evaluatie

In geval er onvoldoendes zijn op bepaalde onderdelen (een cijfer lager dan 8/20), wordt er afgeweken van het gewogen gemiddelde en geldt het laagste deelresultaat als het (totale) examenresultaat. Indien de student minstens 10/20 scoorde voor een onderdeel (WPO of HOC) tijdens de eerste zittijd, maar niet slaagt voor het vak, wordt dit deelcijfer (≥10/20) automatisch overgedragen naar de tweede zittijd. Er worden geen deelcijfers overgeheveld naar een volgend academiejaar.

 

De wijze van examineren is identiek in de eerste en de tweede zittijd.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Standaard traject
Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Verkort traject na vooropleiding Bachelor Lichamelijke Opvoeding (& Bewegingswetenschappen)
Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Verkort traject na vooropleiding Bachelor Geneeskunde
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie: voorbereidingsprogramma voor Nederlandse Bachelor of Health Science: Fysiotherapie