6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023762DNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een inleidend master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Bewegings- en Sportwetenschappen
Onderwijsteam
Kristine De Martelaer
Veerle De Bosscher (titularis)
Inge Derom
Margot Ricour
Elisabeth Matthys
Onderdelen en contacturen
48 contacturen Hoorcollege
21 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De inhoud van dit opleidingsonderdeel bestaat uit drie onderdelen die elkaar doorheen het academiejaar opvolgen. In het eerste semester wordt het sportrecht gekaderd en worden de structuren en actoren in de sport- en beweegsector, de bronnen van sportrecht en de geschillenbeslechting toegelicht. Vervolgens wordt er aandacht besteed aan het juridisch kader en de geschillenbeslechting van grensoverschrijdend gedrag, het statuut van de sporter en van de verschillende actoren in de sport, dopingbestrijding en de basisprincipes aangaande aansprakelijkheid in de sport- en beweegsector. De thematiek van onder meer grensoverschrijdend gedrag wordt verder toegelicht in functie van het creëren van een veilig en gezond sportklimaat. Er worden inzichten gegeven in ethische aspecten binnen begeleiding (school, club, privéorganisaties), bestuur (good governance, code of ethics) en beleid (Vlaams en internationaal) zodat studenten problemen kunnen identificeren en correcte procedures kunnen toelichten i.f.v. preventie- en reactie-beleid om de problemen te vermijden aan te pakken als ze zich voordoen.

In het tweede semester wordt het accent op sportbeleid gelegd. Men start met een introductie over wat beleid is, voor wie sportbeleid bestemd is, met welk doel, wie organiseert en op welke manier. Vervolgens krijgen studenten inzicht in de beleidscyclus en hoe het beleid tot stand komt, van agendavorming, voorbereiding, bepaling, uitvoering en evaluatie. Deze theorie passen ze tijdens de les toe, waarbij ze in kleine groepen via Vlaamse casestudies de beleidscyclus construeren op basis van een beleidsprobleem. Nadien wordt aandacht gegeven aan het belang van een goede beleidsplanning en dienen de studenten knelpunten, behoeften, vaststellingen en trends te analyseren. Ze doorlopen de fases van de beleidsplanning (startfase: stuurbord- klankbordgroep; missie; gegevensverzameling; gegevensanalyse; doelstellingen; plan van aanpak; evaluatie en bijsturen). Een volgend onderdeel handelt over de beleidsinstrumenten die worden ingezet om beleid te realiseren. In eerste instantie stellen we beleidsplannen aan de student ter beschikking, op basis waarvan ze zelf beleidsinstrumenten identificeren. Het tweede deel van de cursus handelt over specifieke thema’s voornamelijk binnen het Vlaamse sportbeleid, waarbij de studenten kritisch reflecteren over deze onderwerpen. Het toepassen van de beleidscyclus wordt gebruikt als middel om inzicht te verwerven in de beleidsthema’s. De thema’s kunnen variëren per jaar en naargelang de actualiteit. We werken in deze fase met een aantal gastsprekers, vooral binnen Vlaanderen. Deze lessen vragen verplichte aanwezigheid. Binnen elk thema beoogt de cursus dat de studenten via zelfwerk inzicht krijgen in de probleemstelling, over een thema kritisch kunnen reflecteren, de sterktes en zwaktes kunnen analyseren, oplossingen kunnen formuleren en beargumenteren. Voorbeelden van thema’s: trainersbeleid, kansengroepen, de betekenis van sport, jeugdsport, sportclubs, sportbeleid op Vlaams en op lokaal niveau, topsportbeleid. Tot slot, willen we de studenten aansporen om na te denken over het sportbeleid van de toekomst.

Het studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via het leerplatform Canvas en bevat de presentaties van de hoorcolleges, hoofdstukken uit handboeken, wetenschappelijke en praktijkgerichte artikels en videomateriaal.

Bijkomende info
  • Er is verplichte aanwezigheid voor gastlessen; afwezigheid dient vooraf aan de docent meegedeeld mits geldige reden (zoals doktersbriefje). 
  • De student krijgt in het kader van de lessen sportbeleid regelmatig opdrachten om de beleidscyclus toe te passen, en te reflecteren over de mogelijke impact van maatschappelijke trends. Deze opdrachten tellen mee voor het examen. 
  • Daarnaast krijgen de studenten een opdracht voor sportbeleid, die erin bestaat dat de student zelf een beleid ontwikkelt op Vlaams of internationaal niveau met omschrijving van beleidsinstrumenten voor één of meerdere (sport)actoren rond een bepaald sportbeleidsprobleem/thema: een probleem/thema omschrijven, een stakeholdersanalyse maken, beleidsmaatregelen omschrijven en de keuze beargumenteren, de beleidscyclus/beleidsproces uittekenen, en strategische en operationele doelstellingen en indicatoren uitschrijven.
Leerresultaten

Algemene competenties

  1. De student kent de structuren in de sport- en beweegsector, de beleidsvoering ervan, de bronnen van de rechten en plichten, de vormen van geschillenbeslechting, de meldings- en ondersteuningskanalen, en kan deze toepassen in de dagelijkse praktijk.
  2. De student kan voor actoren in de sport- en beweegsector mogelijke knelpunten of problemen identificeren in functie van beleid, ethiek en recht. De student kan de correcte procedure(s) toelichten om deze knelpunten of problemen aan te pakken.
  3. De student heeft inzicht in het ethisch en juridisch kader van de samenwerking met sporters, begeleiders, bestuurders en andere actoren in de sport (onder meer API’s, arbeidsrecht, sociale zekerheid en aansprakelijkheidsrecht).
  4. In functie van beleid, ethiek en recht heeft de student inzicht in de verantwoordelijkheden om een gezond, ethisch en integer sportklimaat te creëren.
  5. De student kan uitleggen en beredeneren wat sportbeleid is, wie het organiseert en hoe het tot stand komt.
  6. De student heeft inzicht in de beleidscyclus en beleidsinstrumenten die binnen de sportwereld (kunnen) worden ingezet, een beleidsplanning, de fundamenten waarop het sportbeleid op lokaal, Vlaams en Europees vlak uitgebouwd werd. De student kan deze beschrijven, verduidelijken en beargumenteren.
  7. De student kan een beleid analyseren en een beleidscyclus en beleidsplanningsproces toepassen, vertrekkend vanuit een specifiek beleidsprobleem.
  8. De student kan een beleidsplan opmaken en kan hierin informatie vanuit de omgeving (zoals trends, stakeholders) verwerken.
  9. De student kan een standpunt formuleren over een beleidsaanpak in Vlaanderen, een specifiek probleem beargumenteren en alternatieven bedenken.
  10. De student kan linken leggen tussen verschillende beleidsaspecten, een beleidsplan nader analyseren, SWOT maken van beleid, vergelijken met andere cases en aldus zelf een voorstel van beleidsplanning ontwikkelen voor een afgebakend thema.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer

Andere bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • examen recht en ethiek met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: gesloten boek examen voor onderdelen recht en ethiek

Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • examen beleid met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: tussentijdse opdrachten indienen + beleidsplan uitwerken

Aanvullende info mbt evaluatie

Er is geen schriftelijk examen voor sportbeleid. De studenten dienen de lessen toe te passen in tussentijdse opdrachten die meetellen voor het eindexamen. De opdrachten zijn als volgt verdeeld voor het onderdeel sportbeleid: Het beleidsplan (voor een sportclub, of in functie van een beleidsprobleem) staat op 60% van de punten. De tussentijdse opdrachten staan op 40% van de punten. Deze worden op CANVAS geplaatst en in de les meegedeeld. Deadlines dienen gerespecteerd te worden.

Afwezigheden tijdens de gastlessen sportbeleid worden genoteerd; per onwettige afwezigheid (vb. zonder doktersbriefje, of vooraf bevestigde uitzondering) worden 10 punten afgetrokken van het totaalcijfer voor sportbeleid (op 100). Vanaf 3 onwettige afwezigheden worden geen punten toegekend. Om te slagen voor onderdeel sportbeleid moeten de studenten alle onderdelen hebben ingediend. Indien een student één onderdeel niet indient, krijgt deze geen eindcijfer. Indien de student geslaagd was voor dit onderdeel, kan dit cijfer wel worden overgedragen naar tweede zittijd.

De student dient voor alle deelresultaten een resultaat van minstens 10/20 te behalen. De deelresultaten worden, bij een resultaat van minstens 10/20, automatisch overgedragen naar tweede zittijd. Een student kan niet afzien van de automatische overdracht van het deelresultaat.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master of Linguistics and Literary Studies: Profiel Profile Literary Studies (enkel aangeboden in het Engels)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sporttraining en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel fysieke activiteit, fitheid en gezondheid
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel sporttraining en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel fysieke activiteit, fitheid en gezondheid
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderzoeksmatige verdieping
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel verdieping training en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel sportbeleid en sportmanagement