7 ECTS credits
210 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023518CNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.
- Het onderdeel stage omvat twee luiken:
(1) 60 uur stage in het onderwijs, startend via co-teaching naar begeleidend lesgeven. De stage gebeurt bij voorkeur in de 3e graad van het secundair onderwijs. Er wordt gestreefd naar 20u stage binnen een Brusselse multiculturele context.
(2) 60 uur stage in de bewegings- en sportwetenschappen, met een combinatie van ongeveer 1/3 observatiestage en ongeveer 2/3 co-working stage onder begeleiding van een ervaren en gediplomeerde stagementor. Voor deze stage kiest de student tussen:
- Het onderdeel persoonlijke groei bestaat uit overzicht tewerkstellingsmogelijkheden, competenties, CV-SWOT-POP, solliciteren-elevator pitch
Alle noodzakelijke documenten zijn te vinden op het leerplatform. Neem tijdig contact op met uw stageplaats. Lees ook de stagewijzer die aanvullend is op deze opleidingsonderdeelfiche.
De student kent
- De verschillende didactische principes
- De methodologische opbouw van leerstof in de derde graad secundair onderwijs
- De opbouw van de lesfiche (lesvoorbereiding)
- De verschillende leerplannen en eindtermen van het secundair onderwijs
- De verschillende vormen van co-teaching
- De specifieke contexten van de gekozen sectoren (SBMA of FFG of STC)
De student kan
- Leiding geven en initiatief nemen in verschillende settings (21st century skill)
- Didactisch handelen toepassen op het onderwijsniveau derde graad secundair onderwijs
- Professioneel handelen binnen de verschillende gekozen contexten (onderwijs en SBMA of FFG of STC)
- Deelnemen aan de onderwijsorganisatie binnen de school wat betreft schoolwerkplan, schoolklimaat, leerplannen en interactie met verschillende leraren lichamelijke opvoeding
- In overleg gaan met collega's en allumni uit het werkveld
- Leidinggevende situaties plannen, organiseren en evalueren
- Een lesfiche opstellen volgens de vigerende regels
- Eigen handelen kritisch evalueren en remediëren
- De co-teaching/co-working met de mentor organiseren
- De eigen persoonlijke groei vertalen in en communiceren via: CV-SWOT-POP-elevator pitch
De student hanteert de volgende attitudes
- Gezonde en sportieve levensstijl promoten en beoefenen ter bevordering van het goede verloop van de stage
- Initiatief en verantwoordelijkheid nemen in een professionele situatie (21st century skill)
- Een open en leergierige mentaliteit bezitten en kritiek en bijsturing aanvaarden
- Bereid zijn te leren uit eigen fouten, ze ook zelf te ontdekken en hieraan gericht te werken
- Bereid zijn om eigen sterke punten te delen met anderen
- Een beleefde en voorbeeldige communicatiestijl hanteren (21st century skill)
- Afspraken op een punctuele wijze nakomen
- Een kritisch wetenschappelijke geest hanteren en zichzelf ivm met de aangeleerde/gebruikte technische, tactische, methodische, didactische principes voortdurend durven in vraag te stellen. (21st century skill)
- In het algemeen een voorbeeldfunctie uitstralen naar de leerlingen/klanten/collega's.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Stage bepaalt 30% van het eindcijfer
ZELF Paper bepaalt 30% van het eindcijfer
ZELF Verslag bepaalt 40% van het eindcijfer
Binnen de categorie ZELF Stage dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:
De stage-uren voor stage onderwijs dienen uiterlijk op het einde van het eerste semester gepresteerd te zijn (tenzij anders afgesproken met de titularis). Een ongewettigde afwezigheid tijdens de stage leidt tot een 0/20 voor de eerstkomende nuttige zittijd. De stage-uren die voor de ongewettigde afwezigheid vielen, vervallen en dienen opnieuw gepresteerd te worden.
De stage-uren in de bewegings- en sportwetenschappen worden in het tweede semester volbracht volgens dezelfde afspraken als deze in het onderwijs.
Bij een vastgesteld tekort bij de tussentijdse stagecontrole onderwijs kan een extra 4u observatiestage met remediëringsopdracht worden opgelegd (dus dan komt het totaal aantal uur stage in onderwijs op 64 uur). Bij een vastgesteld tekort op de eindevaluatie van de mentor kan er in overleg met alle betrokkenen een remediëringsstage van 14u in een andere school worden opgelegd.
De stage kan pas een aanvang nemen na een volledig ondertekend stagecontract.
Het eindresultaat van het opleidingsonderdeel bestaat uit een aantal deelresultaten. De student dient voor alle deelresultaten een resultaat van minstens 10/20 te behalen met uitzondering van de tussentijdse evaluatie van de begeleider (stage onderwijs). De deelresultaten worden, bij een resultaat van minstens 10/20, automatisch overgedragen naar tweede zittijd. Een student kan niet afzien van de automatische overdracht van het deelresultaat.
Bij het HOC en de contactmomenten met de allumni uit het werkveld (eerste semester) geldt er een verplichte aanwezigheid. Bij afwezigheid dient er een vervangtaak volbracht te worden.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Verkort traject na vooropleiding (Revalidatiewetenschappen en) Kinesitherapie
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: topsport