7 ECTS credits
210 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023518CNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Omwille van specifieke risico’s en veiligheidsredenen, moet je geslaagd zijn voor ‘Didactiek van de bewegingsvorming’, 'Individuele bewegingsvorming en mehodiek 1 en 2' en 'Bewegingsvorming en methodiek 1 en 2'', alvorens dit opleidingsonderdeel te kunnen opnemen. Om dit opleidingsonderdeel te kunnen opnemen, moet je hiernaast ook gelijktijdig de opleidingsonderdelen ‘Bewegingsvorming en methodiek 3' en 'Individuele bewegingsvorming en methodiek 3' opnemen of moet je voor deze opleidingsonderdelen reeds geslaagd zijn. OF bij het topsportstatuut A internationaal, moet je enkel geslaagd zijn voor 'Didactiek van de bewegingsvorming'.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Bewegings- en Sportwetenschappen
Onderwijsteam
Evert Zinzen (titularis)
Kristine De Martelaer
Ariane Caplin
Dirk Aerenhouts
Senne Aelbrecht
Jan De Bouw
Sofie Smismans
Inge Derom
Heike Beckers
Onderdelen en contacturen
12 contacturen Hoorcollege
180 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

- Het onderdeel stage omvat twee luiken:

(1) 60 uur stage in het onderwijs, startend via co-teaching naar begeleidend lesgeven. De stage gebeurt bij voorkeur in de 3e graad van het secundair onderwijs. Er wordt gestreefd naar 20u stage binnen een Brusselse multiculturele context.

(2) 60 uur stage in de bewegings- en sportwetenschappen, met een combinatie van ongeveer 1/3 observatiestage en ongeveer 2/3 co-working stage onder begeleiding van een ervaren en gediplomeerde stagementor. Voor deze stage kiest de student tussen:

  • 30u stage Sport Beleid en -Managment (SBMA) + 30u stage Fysieke Fitheid en Gezondheid (FFG), ofwel
  • 30u stage SBMA + 30u stage Sporttraining en Coaching (STC), ofwel
  • 30u stage STC + 30u stage FFG

- Het onderdeel persoonlijke groei bestaat uit overzicht tewerkstellingsmogelijkheden, competenties, CV-SWOT-POP, solliciteren-elevator pitch

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Alle noodzakelijke documenten, Canvas
Praktisch cursusmateriaal (Aanbevolen) : Zelf op te zoeken vakliteratuur
Bijkomende info

Alle noodzakelijke documenten zijn te vinden op het leerplatform. Neem tijdig contact op met uw stageplaats. Lees ook de stagewijzer die aanvullend is op deze opleidingsonderdeelfiche. 

Leerresultaten

Specifieke competenties

De student kent
- De verschillende didactische principes
- De methodologische opbouw van leerstof in de derde graad secundair onderwijs
- De opbouw van de lesfiche (lesvoorbereiding)
- De verschillende leerplannen en eindtermen van het secundair onderwijs
- De verschillende vormen van co-teaching
- De specifieke contexten van de gekozen sectoren (SBMA of FFG of STC)

De student kan
- Leiding geven en initiatief nemen in verschillende settings (21st century skill)
- Didactisch handelen toepassen op het onderwijsniveau derde graad secundair onderwijs
- Professioneel handelen binnen de verschillende gekozen contexten (onderwijs en SBMA of FFG of STC)
- Deelnemen aan de onderwijsorganisatie binnen de school wat betreft schoolwerkplan, schoolklimaat, leerplannen en interactie met verschillende leraren lichamelijke opvoeding
- In overleg gaan met collega's en allumni uit het werkveld
- Leidinggevende situaties plannen, organiseren en evalueren
- Een lesfiche opstellen volgens de vigerende regels
- Eigen handelen kritisch evalueren en remediëren
- De co-teaching/co-working met de mentor organiseren
- De eigen persoonlijke groei vertalen in en communiceren via: CV-SWOT-POP-elevator pitch

De student hanteert de volgende attitudes
- Gezonde en sportieve levensstijl promoten en beoefenen ter bevordering van het goede verloop van de stage
- Initiatief en verantwoordelijkheid nemen in een professionele situatie (21st century skill)
- Een open en leergierige mentaliteit bezitten en kritiek en bijsturing aanvaarden
- Bereid zijn te leren uit eigen fouten, ze ook zelf te ontdekken en hieraan gericht te werken
- Bereid zijn om eigen sterke punten te delen met anderen
- Een beleefde en voorbeeldige communicatiestijl hanteren (21st century skill)
- Afspraken op een punctuele wijze nakomen
- Een kritisch wetenschappelijke geest hanteren en zichzelf ivm met de aangeleerde/gebruikte technische, tactische, methodische, didactische principes voortdurend durven in vraag te stellen. (21st century skill)
- In het algemeen een voorbeeldfunctie uitstralen naar de leerlingen/klanten/collega's.

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Stage bepaalt 30% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 30% van het eindcijfer

ZELF Verslag bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Stage dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Tussentijdse stagecontrole ond met een wegingsfactor 15 en aldus 15% van het totale eindcijfer. Dit betreft een tentamen.

    Toelichting: Tussentijdse stagecontrole
  • eindevaluatie mentor met een wegingsfactor 15 en aldus 15% van het totale eindcijfer. Dit betreft een tentamen.

    Toelichting: Evaluatie stagementor

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • SWOT/POP/CV/elevator met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer. Dit betreft een tentamen.

    Toelichting: SWOT-analyse, POP, CV en elevator pitch

Binnen de categorie ZELF Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Werkportfolio onderwijs met een wegingsfactor 15 en aldus 15% van het totale eindcijfer. Dit betreft een tentamen.

    Toelichting: Werkportfolio (incl. lesvoorbereidingen)
  • Algemeen subjectief verslag met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer. Dit betreft een tentamen.

    Toelichting: Subjectief verslag

Aanvullende info mbt evaluatie

De stage-uren voor stage onderwijs dienen uiterlijk op het einde van het eerste semester gepresteerd te zijn (tenzij anders afgesproken met de titularis). Een ongewettigde afwezigheid tijdens de stage leidt tot een 0/20 voor de eerstkomende nuttige zittijd. De stage-uren die voor de ongewettigde afwezigheid vielen, vervallen en dienen opnieuw gepresteerd te worden.

De stage-uren in de bewegings- en sportwetenschappen worden in het tweede semester volbracht volgens dezelfde afspraken als deze in het onderwijs.

Bij een vastgesteld tekort bij de tussentijdse stagecontrole onderwijs kan een extra 4u observatiestage met remediëringsopdracht worden opgelegd (dus dan komt het totaal aantal uur stage in onderwijs op 64 uur). Bij een vastgesteld tekort op de eindevaluatie van de mentor kan er in overleg met alle betrokkenen een remediëringsstage van 14u in een andere school worden opgelegd.

De stage kan pas een aanvang nemen na een volledig ondertekend stagecontract. 

Het eindresultaat van het opleidingsonderdeel bestaat uit een aantal deelresultaten. De student dient voor alle deelresultaten een resultaat van minstens 10/20 te behalen met uitzondering van de tussentijdse evaluatie van de begeleider (stage onderwijs). De deelresultaten worden, bij een resultaat van minstens 10/20, automatisch overgedragen naar tweede zittijd. Een student kan niet afzien van de automatische overdracht van het deelresultaat. 

Bij het HOC en de contactmomenten met de allumni uit het werkveld (eerste semester) geldt er een verplichte aanwezigheid. Bij afwezigheid dient er een vervangtaak volbracht te worden.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Verkort traject na vooropleiding (Revalidatiewetenschappen en) Kinesitherapie
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: topsport