6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023469BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Nico De Witte (titularis)
Karen Puttemans
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
13 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

In dit opleidingsonderdeel wordt het plannen, uitvoeren en kritisch evalueren van kwalitatief onderzoek bestudeerd. Kwalitatief onderzoek wordt toegepast voor het beantwoorden van specifieke onderzoeksvragen, waarbij gebruik gemaakt wordt van andere methodieken dan deze gebruikt binnen kwantitatief onderzoek. De eisen met betrekking tot wetenschappelijkheid zijn echter even hoog. De theoretische kaders en methodieken die aan bod komen in deze cursus vormen een belangrijke meerwaarde, zowel voor de opleiding tot psycholoog als voor de verdere professionele carrière.

Het theoretische deel omvat de fundamentele kennis met betrekking tot kwalitatief onderzoek in de psychologie.
-Kwalitatief versus kwantitatief onderzoek
-Historiek en paradigma’s van de kwalitatieve onderzoeksbenadering
-Eigenschappen van de kwalitatief onderzoeker/ van kwalitatief denken
-Kwalitatieve  methodes voor datacollectie
-Kwalitatieve data-analyse
-Onderzoeksdesign
-Ethiek binnen kwalitatief onderzoek

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Introduction to Qualitative Research Methods in Psychology: Putting Theory Into Practice, Putting Theory Into Practice, Howitt, D., 4de, Pearson, 9781292251202, 2019
Bijkomende info

Voor dit opleidingsonderdeel worden ook WPO-opdrachten voorzien, die volgende onderdelen omvatten:

- een voorbereidend assessment (zelfstudie) of voorbereidende opdracht (in groep/individueel) tot het werkcollege
- werkcollege waarbij de nadruk ligt op de praktische invulling van de theoretische concepten uit de hoorcolleges

    Leerresultaten

    Algemene competenties

    Algemene competenties:

    -De student kan het onderscheid tussen kwantitatief en kwalitatief onderzoek duiden

    -De student heeft inzicht in de historiek en paradigma’s binnen de kwalitatieve onderzoeksbenadering

    -De student kent het kwalitatief wetenschappelijk onderzoek, is zich bewust van de mogelijkheden, de beperkingen en het toepassingsgebied

    -De student kan de keuze voor een bepaalde kwalitatieve onderzoeksmethode verantwoorden in functie van de onderzoeksvraag

    -De student kan een kwalitatief onderzoek voorbereiden waarbij de keuze voor een bepaalde kwalitatieve onderzoeksmethode verantwoord wordt

    -De student kan over de eigen assumpties, vooroordelen en vooronderstellingen kritisch reflecteren

    -De student kent de theoretische achtergrond van de kwalitatieve data-collectiemethoden en de toepassing ervan

    -De student kent de theoretische achtergrond van de kwalitatieve data-analyse technieken en de toepassing ervan

    -De student kan evalueren of kwalitatief onderzoek aan de ethische richtlijnen voldoet

    Beoordelingsinformatie

    De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
    Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer

    WPO Groepswerk bepaalt 35% van het eindcijfer

    WPO Praktijkopdracht bepaalt 5% van het eindcijfer

    Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

    • Examen schriftelijk met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

      Toelichting: Schriftelijk examen: telt mee voor 60%

    Binnen de categorie WPO Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

    • Groepswerk met een wegingsfactor 35 en aldus 35% van het totale eindcijfer.

      Toelichting: WPO opdrachten: Opdrachten tellen mee voor 35% van het totale eindcijfer

    Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

    • Praktijkopdracht met een wegingsfactor 5 en aldus 5% van het totale eindcijfer.

      Toelichting: WPO opdrachten-Aanwezigheid: telt mee voor 5% van het totale eindcijfer

    Aanvullende info mbt evaluatie

    Indien een student na eerste zittijd een onvoldoende heeft als eindcijfer, en
    - een totaalcijfer voor WPO opdrachten heeft behaald dat voldoende is (min. 50% van de hier te verdienen punten), dan blijft dit cijfer ook gelden voor 2e zittijd;
    - het totaalcijfer voor WPO opdrachten ook een onvoldoende heeft opgeleverd (minder dan 50% van de hier te verdienen punten), kan in functie van de tweede zittijd individueel een nieuwe taak gemaakt worden die moet afgegeven worden op de eerste dag van de tweede zittijd (12u). Indien er geen nieuwe taak ingediend werd, dan blijft het cijfer uit eerste zittijd behouden.

    Het cijfer met betrekking tot de aanwezigheid tijdens de WPO opdrachten kan niet hernomen worden voor tweede zittijd, en blijft dus sowieso behouden.

      Toegestane onvoldoende
      Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

      Academische context

      Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
      Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
      Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie