3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023420FNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Natacha Deroost (titularis)
Kris Baetens
Mahyar Firouzi
Helen Tobback
Onderdelen en contacturen
13 contacturen Hoorcollege
13 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

1. HOC

Tijdens de hoorcolleges worden klinische ziektebeelden benaderd vanuit een (cognitief) neurowetenschappelijk denkkader. Thema’s die aan bod kunnen komen zijn bvb. angststoornissen, stemmingsstoornissen, psychotische stoornissen, stoornissen in het gebruik van middelen en bewegingsstoornissen (zie Canvas voor concrete onderwerpen). Tijdens de colleges wordt dieper ingegaan op de onderliggende hersenmechanismen bij deze klinische ziektebeelden alsook mogelijke biologisch psychologische behandelmethoden.

2. WPO

Opdracht in groepsverband waarin studenten een bepaalde klinische problematiek kritisch leren belichten vanuit een (cognitief) neurowetenschappelijk denkkader. 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Cursusmateriaal Canvas, Deroost, N., Tobback, H., & Firouzi, M., Canvas
Bijkomende info

Zie Canvas

Leerresultaten

ALGEMENE COMPETENTIES

  1. De student kan klinische ziektebeelden benaderen vanuit een (cognitief) neurowetenschappelijk denkkader.
  2. De student kent de onderliggende neurobiologische basis van een aantal courant voorkomende klinische ziektebeelden.
  3. De student breidt zijn kennis uit van biologisch psychologische behandelmethoden.
  4. De student kan zijn kennis over de neurale correlaten van klinische ziektebeelden aanwenden bij de diagnosestelling en keuze van behandeling.
  5. De student kan kritisch reflecteren over (cognitief) neurowetenschappelijk onderzoek en behandelmethoden bij klinische populaties.
  6. De student kan een opdracht maken in groepsverband waarin een bepaalde klinische problematiek kritisch wordt belicht vanuit een (cognitief) neurowetenschappelijk denkkader. 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer

WPO Groepswerk bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Examen schriftelijk meerkeuze

Binnen de categorie WPO Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Groepsopdracht met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Groepsopdracht

Aanvullende info mbt evaluatie

Deelname aan beide studiedeelopdrachten (examen en groepsopdracht) is verplicht. Indien aan één van beide niet is deelgenomen, wordt het eindcijfer AFW (afwezigheid) ingegeven. 

Voor bepalingen studiedeelopdracht groepsopdracht in tweede zittijd: zie Canvas.

Vanaf 10/20 kan een overdracht van deelcijfer (examen of groepsopdracht) naar volgend(e) zittijd/academiejaar aangevraagd worden. 

Er wordt enkel een afronding doorgevoerd op het eindcijfer, niet op de deelcijfers (examen of groepsopdracht).

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)