3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023420FNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Natacha Deroost (titularis)
Mahyar Firouzi
Helen Tobback
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
13 contacturen Lecture
13 contacturen Practical exercises
Inhoud

1. HOC

Tijdens de hoorcolleges worden klinische ziektebeelden benaderd vanuit een (cognitief) neurowetenschappelijk denkkader. Thema’s die aan bod kunnen komen zijn bvb. angststoornissen, stemmingsstoornissen, psychotische stoornissen, stoornissen in het gebruik van middelen en bewegingsstoornissen (zie Canvas voor concrete onderwerpen). Tijdens de colleges wordt dieper ingegaan op de onderliggende hersenmechanismen bij deze klinische ziektebeelden alsook biologisch psychologische behandelmethoden (bv. TMS, tDCS).

2. WPO

Studenten presenteren mondeling een onderzoeksvoorstel, ontwikkeld in groepsverband, waarin ze een specifieke klinische problematiek (mentale stoornis, behandelvorm, …) belichten vanuit een (cognitief) neurowetenschappelijk denkkader. Studenten beantwoorden aansluitend vragen over het groepsvoorstel.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Cursusmateriaal Canvas, Deroost, N., Tobback, H., & Firouzi, M., Canvas
Bijkomende info

Zie Canvas

Leerresultaten

ALGEMENE COMPETENTIES

  1. De student kan klinische ziektebeelden benaderen vanuit een (cognitief) neurowetenschappelijk denkkader.
  2. De student kent de onderliggende neurobiologische basis van een aantal courant voorkomende klinische ziektebeelden.
  3. De student breidt zijn kennis uit van biologisch psychologische behandelmethoden.
  4. De student kan zijn kennis over de neurale correlaten van klinische ziektebeelden aanwenden bij de diagnosestelling en keuze van behandeling.
  5. De student kan kritisch reflecteren over (cognitief) neurowetenschappelijk onderzoek en behandelmethoden bij klinische populaties.
  6. De student kan in groep een onderzoeksvoorstel uitwerken en mondeling presenteren, vertrekkend vanuit een (cognitief) neurowetenschappelijk denkkader.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer

WPO Presentatie bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Examen schriftelijk meerkeuze

Binnen de categorie WPO Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Presentatie met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Mondelinge groepspresentatie onderzoeksvoorstel met aansluitende vragen

Aanvullende info mbt evaluatie

Deelname aan beide studiedeelopdrachten (examen en groepspresentatie) is verplicht. Indien aan één van beide niet is deelgenomen, wordt het eindcijfer AFW (afwezigheid) ingegeven.

Voor bepalingen studiedeelopdracht groepspresentatie in tweede zittijd: zie Canvas.

Vanaf 10/20 kan een overdracht van deelcijfer (examen of groepspresentatie) naar volgend(e) zittijd/academiejaar aangevraagd worden

Er wordt enkel een afronding doorgevoerd op het eindcijfer, niet op de deelcijfers (examen of groepspresentatie).

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)