8 ECTS credits
224 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023336BNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Ingenieursvaardigheden-1’ gevolgd, alvorens 'Ontwerpproject’ op te nemen. 'Ontwerpproject’ opnemen houdt in dat je gelijktijdig ‘Ingenieursvaardigheden 2’ volgt of reeds geslaagd bent voor ‘Ingenieursvaardigheden 2’.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Industriële ingenieurswetenschappen
Onderwijsteam
Lieven Standaert (titularis)
Jan Helsen
Jonas Verbeke
Onderdelen en contacturen
224 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Het ontwerpproject is een groepsproject waarin de studenten een of meerdere machines met elektronische en elektromechanische basiscomponenten (motoren, sensoren, microcontrollers, mechanische onderdelen) ontwerpen, programmeren, prototypen en testen.
De opgave, met ontwerpeisen en te bereiken doelstellingen, wordt bij aanvang in een begeleidende reader aan de studenten gepresenteerd. Deze reader bevat ook een outline van de voor het project specifieke kennis, met referenties naar studiemateriaal. De studenten worden verwacht zelfstandig dit nodige studiemateriaal te verwerken.
De studenten dienen de in ingenieursvaardigheden-1 & -2 verworven vaardigheden toe te passen in het ontwerpen, realiseren en testen van werkende prototypes. De studenten dienen in staat te zijn veilig te werken met de beschikbare machines en hiervoor het laboreglement te volgen.
Het ontwerp en de realisatie van het project wordt benaderd als een iteratief proces, waar de studenten snel gaan bouwen en testen en verwacht worden te leren uit hun fouten en hun ontwerp iteratief te verbeteren. Om het project te realiseren maken studenten gebruik van de machines is het fablab.
Studenten dienen op het einde tot een robuust werkende machine te komen die aan de opgegeven ontwerpeisen beantwoordt.

 

Studiemateriaal
Handboek (Aanbevolen) : Mobile Robotics, A Practical Introduction, U. Nehmzow, 2de, Springer, 9781852337261, 2003
Handboek (Aanbevolen) : Mechatronics, Electronic Control Systems in Mechanical and Electrical Engineering, W. Bolton, 7de, Pearson Education Limited, 9781292250977, 2018
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Reader Ontwerpproject, L. Standaert en J. Verbeke, VUB, 2020
Bijkomende info
Omschrijving begeleiding: tijdens geplande atelierdagen, na de les, na afspraak of via e-mail.
Leerresultaten

Doelstellingen

D1: kan basisbewerkingen uitvoeren op draaibank en freesmachine (BaLO 1, 2, 13, BaSLO 14 EM)
D2: kan mechanische onderdelen opmeten mbt toleranties (BaLO 1, 4, 5, 6, 8, BaSLO 14 EM)
D3: kan tot een werkend mechanisch ontwerp komen (BaLO 1, 2, 3, 5, 6, BaSLO 14 EM)
D4: kan basis elektronische schakelingen ontwerpen en realiseren (BaLO 1, 2, 3, 6)
D5: kan mechanisch en elektronisch ontwerp integreren (BaLO 1, 4, 6, 7, 8, BaSLO 14 EM, 14 ELO)
D6: kan een project uitwerken binnen een team (BaLO 7, 9, 11, 12)
D7: kan efficiënt en duidelijk rapporteren, met inbegrip van referenties (BaLO 5, 6, 8, 10 ,11, 12)
 
AD1: redeneert en handelt gestructureerd en systematisch (BaLO 9)
AD2: communiceert bevattelijk en gestructureerd in het Nederlands (BaLO 10, 11)
AD3: ontwikkelt een professionele attitude (BaLO 9, 10, 13)

Leerresultaten

  • BaLO_1 Diepgaande, toepassingsgerichte kennis, inzicht en praktische vaardigheden hebben met betrekking tot wiskunde en de natuurwetenschappen met het oog op ingenieurstoepassingen.
  • BaLO_2 Toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben op het gebied van de ingenieurswetenschappen en ingenieurstechnieken.
  • BaLO_3 Vanuit inzicht in de basistheorie en -methoden voor het schematiseren en modelleren van processen of systemen ingenieurstechnische problemen oplossen.
  • BaLO_4 Implementatiegericht en analytisch probleemoplossend denken, ontwerpen, ontwikkelen en creatief innoveren met aandacht voor de operationele implicaties van de specifieke casus.
  • BaLO_5 Doelgericht wetenschappelijke en technische informatie opzoeken, evalueren en verwerken, en er correct naar refereren.
  • BaLO_6 Uitgaande van het verworven inzicht, onderzoek-, ontwerp- en oplossingsmethoden selecteren, adequaat toepassen en de resultaten ervan wetenschappelijk en doelmatig verwerken.
  • BaLO_7 Binnen een afgelijnd kader een probleemstelling formuleren en zelfstandig een ingenieursproject plannen en uitwerken, met aandacht voor de randvoorwaarden voor de technische realisatie ervan.
  • BaLO_8 Blijk geven van een onderzoeksattitude: nauwkeurigheid, kritische reflectie, wetenschappelijke en technische nieuwsgierigheid, verantwoording van gemaakte keuzes.
  • BaLO_9 Blijk geven van een ingenieursattitude: aandacht voor planning en technische, economische en maatschappelijke randvoorwaarden en voor bedrijfskundige implicaties, inschatting van risico’s en haalbaarheid van de voorgestelde benadering of oplossing, gerichtheid op resultaat en het bereiken van effectieve oplossingen, innovatief denken.
  • BaLO_10 Wetenschappelijke en discipline-eigen terminologie correct hanteren in de voor de opleiding relevante talen.
  • BaLO_11 Resultaten van technisch en wetenschappelijk werk zowel schriftelijk en mondeling als grafisch communiceren en presenteren aan de peergroep.
  • BaLO_12 Functioneren als lid van een team in verschillende rollen en inzicht hebben in het eigen functioneren, medeverantwoordelijkheid opnemen voor het bepalen en behalen van de doelstellingen van het team.
  • BaLO_13 Ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen met aandacht voor technische, economische, humane en duurzaamheidsaspecten.
  • BaSLO_14-EM Toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben in het brede domein van de ingenieurswetenschappen en ingenieurstechnieken: Elektromechanica.
  • BaSLO_14-ELO Toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben in het brede domein van de ingenieurswetenschappen en ingenieurstechnieken: Elektronica-ICT.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Andere met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Examenmoment 1ste zittijd:
    Ontwerpproject:
    - Realisatie en technisch wetenschappelijke uitwerking: 60% (niet overgedragen naar 2de zittijd)
    - Evaluatie uitvoering project door docenten: 10% (niet overgedragen naar 2de zittijd)
    - Mondelinge presentatie: 15% (niet overgedragen naar 2de zittijd)
    - Schriftelijk verslag: 15% (niet overgedragen naar 2de zittijd)
    Examenmoment 2de zittijd:
    Ontwerpproject:
    - Realisatie en technisch wetenschappelijke uitwerking: 60%
    - Evaluatie uitvoering project door docenten: 10%
    - Mondelinge presentatie 15%
    - Schriftelijk verslag: 15%

    Indien de machine niet werkt volgens de vereisten beschreven in de opgave op Canvas, is er geen 'mondelinge presentatie' en moet er geen 'schriftelijk verslag' ingediend worden en is de score voor deze beide onderdelen 0.

    Indien de student het laboreglement niet naleeft, onveilig werkt, of door nalatigheid andere labgebruikers in gevaar brengt, kan deze student de toegang tot het fablab ontzegd worden. Dit betekent ook dat de score voor het project een 0 wordt.

Aanvullende info mbt evaluatie

Een ongewettigde afwezigheid van meer dan 25 % op de ateliersessies geeft aanleiding tot een afwezigheidsscore voor het vak. De sancties genomen voor de eerste zittijd worden overgedragen naar de tweede zittijd.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de industriële wetenschappen: Startplan
Bachelor in de industriële wetenschappen: elektromechanica
Bachelor in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektromechanica na vooropleiding getuigschrift lijnpiloot
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor toegepaste informatica
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor multimedia & communicatietechnologie.
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektromechanica, luchtvaart en autotechnologie.