6 ECTS credits
168 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1023244ANW voor werkstudenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.
Deze cursus biedt een inleiding tot de belangrijkste maatschappelijke ontwikkelingen van de Nieuwe Tijd en de Hedendaagse Periode (van ca. 1500 tot vandaag). Als inleiding wordt het conceptenpaar moderniteit en pre-moderniteit voorgesteld. Vervolgens wordt thematisch gekeken naar de belangrijkste scharniermomenten en veranderingsprocessen die de behandelde periode kenmerken. We vangen aan bij de mondialiseringsprocessen die de wereld ingrijpend veranderd hebben tijdens de voorbije vijf eeuwen. Vervolgens wordt gekeken naar politieke processen van maatschappelijke verandering (staatsvorming en de opkomst van ideologie), naar economische transformaties (industrialisering en de-industrialisering), naar culturele en wetenschappelijke verandering (Renaissance, Verlichting en (Post-)Modernisme), en tot slot wordt stil gestaan bij familiale structuren, gender, en processen van marginalisering en emancipatie. Na het beëindigen van deze cursus hebben studenten een globaal en inclusief perspectief aangereikt gekregen op de geschiedenis van de vroegmoderne en moderne periode.
..
Na het voltooien van deze cursus wordt beoogd dat de studenten:
1. Inzicht verkregen hebben in de toenemende interactieprocessen tussen Europa en andere delen van de wereld in de Nieuwe Tijd, met bijzondere aandacht voor de wortels van mondialisering en globalisering.
2. Kunnen begrijpen en vergelijken hoe globaliseringsprocessen verschillende vormen aannamen doorheen tijd en ruimte, met bijzonder aandacht voor de complexe oorzaken en gevolgen van kolonisatie en de-kolonisatie.
3. Inzicht verworven hebben in de grote processen van politieke verandering tussen de late middeleeuwen en vandaag.
4. Over basiskennis beschikken om de economische modellen die noodzakelijk zijn voor het kunnen analyseren van economische verandering doorheen de opkomst van kapitalisme en industrialisatie.
5. Gelijkenissen en verschillen kunnen herkennen in de grote culturele en intellectuele kaders die het dagelijks leven vorm gaven van de Renaissance, via de Wetenschappelijke Revolutiek, en de Verlichting tot het Modernisme en Post-Modernisme.
6. Over kritisch inzicht beschikken in de manier waarop demografische en familiale structuren het dagelijks leven in het verleden konden structureren, het belang van gender, en de geschiedenis van marginalisering en emancipatie doorheen de voorbije eeuwen.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Schriftelijk examen (100%)
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: minor Human Sciences
Bachelor in de geschiedenis: minor Social Sciences
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor geschiedenis
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: communicatiewetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Schakelprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (63 ECTS)
Schakelprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (84 ECTS)
Schakelprogramma Master of Science in de stedenbouw en de ruimtelijke planning: Standaard traject
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de cultuurwetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (63 ECTS)
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (84 ECTS)